سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جوئیش‌ تلگرافیک

تمایل واشنگتن برای بهبود روابط با تهران، حاکی از شکاف موجود بین آمریکا و رژیم صهیونیستی است

مشاور ویژه باراک اوباما در مسائل خاورمیانه، هفته گذشته در کنفرانس گفت: توافق هسته‌ای، می‌تواند آغاز پروسه‌ جدیدی باشد که به روابط جدید بین دو کشور منجر شود. اسرائیل و همچنین شماری از متحدان آمریکا در منطقه، از جمله عربستان از این می‌ترسند که توافق هسته‌ای، به تحکیم برتری ایران در منطقه بیانجامد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری "جوئیش‌ تلگرافیک" در مقاله‌ای به قلم "ران کمپیس" می‌نویسد: مقامات دولت اوباما و مخالفان ایران، که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در صدر آن‌ها قرار دارد، در حال حاضر با نزدیک شدن به تاریخ 24 نوامبر، آخرین مهلت ایران و قدرت‌های جهان برای دستیابی به توافق هسته‌ای، چشم‌اندازهایی کاملا متفاوت از آن چه که جهان انتظار آن را دارد، ارائه می‌کنند.

*** اتهامات هسته‌ای مقامات آمریکایی همچنان ادامه دارد
این موضوع، به احتمال زیاد، موضوع اصلی نشست روز چهارشنبه نتانیاهو و باراک اوباما خواهد بود. 
سناتور «مارک کرک»، یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر ایجاد قانون اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه‌ای به خبرگزاری «جوئیش تلگرافیک»، دولت ایران را به یک حامی بزرگ تروریسم متهم کرد. وی گفت:‌«تلاش شدید ایران برای رسیدن به قابلیت تولید سلاح هسته‌ای، یکی از نشانه‌های فاجعه‌ای بزرگتر است.»
مقامات ارشد آمریکایی، پس از ماه‌ها اصرار بر روی این مسئله که مذاکرات هسته‌ای، یک موضوع مجزا است، در حال حاضر، توافق احتمالی را به تغییر بنیادی ایران در اقدامات خود در سطح جهان منوط می‌داند.

*** توافق هسته‌ای، می‌تواند آغازگر پروسه‌ای جدید باشد که به روابط جدید بین دو کشور منجر شود
«فلیپ گوردون»، مشاور ویژه باراک اوباما در مسائل خاورمیانه، هفته گذشته در کنفرانس سالانه شورای ملی ایرانیان آمریکا گفت: «توافق هسته‌ای، می‌تواند آغازگر پروسه‌ای جدید باشد که به روابط جدید بین دو کشور منجر شود.» وی ادعا کرد که در صورت رسیدن به این توافق، «ایران می‌تواند اختلافات خود را با همسایگانش کم کرده و به جایگاه حقیقی خود در جامعه بین الملل بازگردد.»
«گوردون» در ادامه گفت که پیش از دستیابی به اینتوافق، شکاف‌های قابل توجهی بین دو کشور وجود دارد.
اما با این حال، «گوردون» خلاصه‌ای از مزایای از سرگیری روابط دو کشور را که شامل افزایش تجارت، تبادلات فرهنگی و  مسافرت دانشجویان ایرانی خارج از کشور است، اشاره کرد.

*** به محض تعلیق تحریم‌ها، دنیا مثل سیلی به سمت ایران سرازیر خواهد شد
هفته گذشته، وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با بخش فارسی «صدای آمریکا»، با اشتیاق و علاقه زیادی از مزایای ازسرگیری روابط دوکشور، برای ایران سخن گفت.
شرمن در گفت و و با این شبکه خبری گفت:‌«به محض آنکه ما تحریم‌ها را تعلیق کنیم، که خیلی زود بعد از دستیابی به توافق خواهیم کرد، دنیا مثل سیلی به سمت ایران سرازیر خواهد شد.»
روز دوشنبه، بنیامین نتانیاهو، پیش از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روشن ساخت که وی اما وی بدون آنکه به طور خاص از دولت اوباما نام ببرد، این چشم‌انداز را ساده‌لوحانه تلقی کرد.

*** توافق هسته‌های، جایگاه ایران را به عنوان کشوری در آستانه قدرت هسته‌ای نظامی، محکم خواهد کرد
نتانیاهو گفت که این توافق، «جایگاه ایران را به عنوان کشوری در آستانه قدرت هسته‌ای نظامی محکم خواهد کرد.»
«گوردون» در سخنرانی خود در شورای ایرانیان آمریکا ــ گروهی که طرفدار توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های بخش انرژی ایران است ـــ ادعا کرد که ایران « به عنوان بازیگری غیرمسئول در خاورمیانه، خود باعث ترویج فوق العاده شبه نظامیان دولتی شده که این مسئله به فرقه گرایی در جاهایی مثل عراق، سوریه، بحرین، یمن و لبنان دامن زده است.»
با این وجود، «گوردون» نیز همانند جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به این نکته اشاره کرد که ایران و آمریکا می توانند انگیزه مشترکی برای نابود کردن گروه تروریستی داعش که بخش‌هایی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورده‌است، پیدا کنند.  

*** نتانیاهو در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت که هیچ تمایزی بین ایران و داعش قائل نیست
به گفته «گوردون»، «هفته گذشته، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تهدید بزرگی که از سوی داعش وجود دارد، با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت و گو کرد و ما می‌دانیم که ایران نیز به داعش به عنوان یک دشمن می‌نگرد و کمر به نابودی آن بسته است.»
این تصور که توافق بر سر یک دشمن مشترک، یعنی داعش، می‌تواند آمریکا و ایران را به هم نزدیک‌تر کند، اسرائیلی ها را نگران و گوش به زنگ کرده است. نتانیاهو در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت که هیچ تفاوتی بین ایران و داعش قائل نیست.

*** نگرانی شدید اسرائیل از رها سازی ایران با قابلیت غنی‌ سازی اورانیوم
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «برای شکست داعش، دست کشیدن از ایران به عنوان کشوری در آستانه دستیابی به قدرت هسته‌ای، به منزله پیروزی در یک کارزار و شکست در جنگ است.»
این دورنما که رسیدن به توافق هسته‌ای، ایران را با قابلیت غنی‌ سازی اورانیوم رها می‌کند، موجب نگرانی شدید رژیم صهیونیستی شده است.
اظهارات آمریکا و دیگر قدرت‌های در حال مذاکره، حاکی از آن است که آن‌ها می‌توانند با توانایی غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 5 درصد، کنار بیایند. اسرائیل و شماری از متحدان آن، از جمله مخالفان در کنگره، گفته‌اند که هرگونه قابلیت غنی‌سازی، به طرز خطرناکی ایران را به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک نگه می‌دارد.

*** توافق هسته‌ای، می‌تواند به تحکیم برتری ایران در منطقه منجر گردد
با این حال، در کنار عدم توافق اسرائیل و آمریکا بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران، اختلاف شدید دیگری وجود دارد. اسرائیل ـــ و همچنین شماری از متحدان آمریکا در منطقه، از جمله عربستان سعودی ـــ از این می‌ترسند که توافق هسته‌ای، می‌تواند به تحکیم برتری ایران در منطقه منجر گردد.«مارک دابوویتز»، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، اندیشکده‌ای که از نزدیک در مورد تحریم‌های ایران، با کنگره مشورت می‌کند، گفت: «به نظر می‌رسد که به رغم اطمینان و دلگرمی دولت آمریکا در مورد این که توافق هسته‌ای، بر سیاست آمریکا در قبال ایران تاثیر نمی‌گذارد، اما این سازش هسته‌ای به سود ایران خواهد بود.» 
مقامات آمریکایی در آستانه مذاکرات تاکید کردند که مذاکرات با ایران، بر سر دامنه محدودی از مسائل صورت خواهد گرفت.
یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که مذاکرات هسته‌ای از دیگر مسائل کاملا مجزا است. ما در طول مذاکرات هسته‌ای، در مورد سایر مسائل گفت و گو نمی‌کنیم.»



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.