سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

حفظ بقایای گیاهی عاملی برای کاهش عملیات خاک ورزی

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: عملیات خاک ورزی در شخم حداقل به حداقل ممکن کاهش یافته و بقایای گیاهی به مقدار قابل توجهی در سطح خاک نگه داشته می شوند.

موسی ایزدخواه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: عملیات شخم حداقل، اثرات مهم بیولوژیکی، زراعی و اقتصادی در سیستم های ارگانیک دارد.

وی از وجود کاه و کلش در سطح خاک  جلوگیری از تبخیر سطحی گفت و تصریح کرد: وجود بقایای گیاهی و کاه و کلش در سطح خاک از فرسایش بادی، آبی و تبخیر سطحی جلوگیری می کند.

ایزدخواه نفوذپذیری بهتر خاک را از اثرات مهم شخم دانست و ادامه داد: نفوذپذیری بهتر خاک و افزایش تراکم میکروارگانیسم ها و فعالیت های بیولوژیک نیز از اثرات مهم شخم است.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: تجزیه کنندگان اصلی در سیستم های بدون شخم، قارچ ها بوده ولی در شخم معمولی این عمل توسط باکتری ها صورت می گیرد.

وی با اشاره ای به حفظ مواد آلی خاک در اکوسیستم های زراعی بدون شخم افزود: در اکوسیستم های زراعی بدون شخم، مواد آلی و عناصر غذایی بیش از سیستم های همراه با شخم حفظ می شوند.

ایزدخواه تاکید کرد: شخم حداقل در اکوسیستم های زراعی باعث افزایش ثبات سیستم خاک و کارآیی چرخه عناصر غذایی می شود.
 
انتهای پیام/ا
برچسب ها: کاهش ، عملیات ، خاک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.