سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

شعار روزجهانی قلب/ انتخاب‌های دوستدار سلامت قلب

طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت 5/17 ميليون نفر به علت بيماري قلبي‌عروقي در سال 2005 فوت كردند كه 30 درصد كل مرگ‌هاي جهاني را شامل مي‌شود.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم؛ دکتر فاطمه سخنوری گفت :طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت 5/17 ميليون نفر به علت بيماري قلبي‌عروقي در سال 2005 فوت كردند كه 30 درصد كل مرگ‌هاي جهاني را شامل مي‌شود.

سخنوری افزود: طبق پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت این تعداد تا سال 2030 به 23 ميليون نفر خواهد رسيد.

وی عوامل خطري را كه سبب بيماري قلبي و سكته مغزي مي‌شوند شامل فشارخون بالا، كلسترول خون بالا، قند خون بالا و مصرف سيگار برشمرد و افزود: علاوه بر این مصرف كم ميوه و سبزي، اضافه وزن، چاقي و كم‌تحركي از دیگر عوامل بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی هستند.

وی با اشاره به اینکه براي پيشگيري از اين بيماري و مرگ ناشي از آن‌ها راهبردها و راهكارهاي زيادي انديشيده شده است، بیان داشت: از جمله اینکه روز جهاني قلب (آخرين يك شنبه سپتامبر هر سال) كه توسط بنياد جهاني قلب در سال 2000 پيشنهاد شده است، در واقع هدف از بزرگداشت آن، اطلاع‌رساني افراد در مورد بيماري‌هاي قلبي عروقي است.
 
وی با طرح این سوالات که آیا می‌دانید هزینه یک عمل قلب باز چقدر است؟، آیا می‌دانید بیماری ‌قلبی چه میزان کارایی شما را پایین می‌آورد؟ و آیا می‌دانید بیماری قلبی چقدر عمرتان را کوتاه می‌کند؟، تاکید کرد: اگر پاسخ این پرسش‌ها را می‌دانید بهتر است پیش از آن که دچار بیماری قلبی شوید از آن پیشگیری کنید.

این پزشک در ادامه به عوامل خطر زمينه‌ساز که باعث بروز حمله قلبي مي‌شوند، پرداخت و اظهار کرد: آگاهی از عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی می‌تواند در پیشگیری از آن موثر واقع شود.
 
 
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: قم ، شعار ، روز ، جهانی ، قلب ، سلامت ، بهداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.