به گزارش
حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ عصر روز دو شنبه(هفتم مهر ماه) همزمان با افتتاح باشگاه فيلم گلستان و به مناسبت تقارن با هفته دفاع مقدس نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم"عاشق ها ايستاده مي ميرند" در قالب اولين برنامه باشگاه فيلم گلستان با حضور شهرام مسلخي(نويسنده و كارگردان)،شوان عطوف(بازيگر) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد در فرهنگسرای گلستان برگزار شد
محمدرضا لطفی (مجری – منتقد) در ابتدای این نشست درباره اين فيلم گفت: عاشق ها ايستاده مي ميرند اولين ساخته سينمايي شهرام مسلخي اثري است كه به عنوان يك فيلم اولي اثري قابل قبول به حساب مي آيد و مشخص است كه فيلمساز دغدغه مند است و براي تفنن و تجارت وارد اين عالم و حرفه نشده است.هرچند كه بي شك فيلم نقاط ضعف دارد و شايد دغدغه فيلمساز به علت كم تجربه بودن كامل بر تار و پود قصه ننشسته است،اما من در جريان هستم كه اين فيلم در بخش خصوصي و با پشتكار خود شهرام مسلخي ساخته شده است.
وی ادامه داد: به اعتقاد من فيلمسازي كه در اولين اثر خود با بودجه بخش خصوصي به سراغ سينماي دفاع مقدس مي رود مجنون است و بايد متوجه شد كه چقدر موضوع برايش مسئله و معضل است.مسلخي تنها بيست و هشت سال دارد و قطعا مي تواند آينده خوبي در سينما داشته باشد،فيلم او اگرچه مخاطب انبوه نخواهد داشت و نمي توان روي آن واژه سينماي صنعتي را اطلاق كرد،اما از پس يك رنج و نگراني زاده شده است و فكر مي كنم دليل انتخاب اين فيلم در جشنواره فجر سال گذشته در ليست بيست تايي از هفتاد فيلم همين موضوع بوده است.فكر مي كنم ضعف فيلم بيشتر به فيلمنامه و سرنوشت شخصيت ها عدم توازن بين يك سوم هاي ابتدايي،مياني و انتهايي باشد كه باعث مي شود تا مخاطب از فيلم فاصله بگيرد و ايكاش روي فيلمنامه اين كار با اين موضوع انساني و جذاب بيشتر كار مي شد.اما در هرصورت مسلخي با اين فيلم نشان داد كه مي تواند در سينما بماند.
در ادامه اين بحث شهرام مسلخي عنوان كرد: همان طور كه خود شما هم به درستي اشاره كرديد اين فيلم با بودجه و حمايت دولتي ساخته نشده و با سرمايه بخش خصوصي توليد شده است. بله ما هيچ حمايتي نداشتيم. اتفاقا به همين دليل كه فيلم با بودجه شخصي ساخته شده است ما هنوز نتوانسته ايم زمان اكران خوبي بگيريم،هرچند كه آقاي ايوبي به ما قول هايي داده اند و جالب اينجاست كه وقتي ما فيلم را به جاهاي ديگر براي عرضه و فروش مي بريم آنها مي گويند شماكه بودجه تان را گرفته ايد و سود هم برده ايد،ديگر براي چي مي خواهيد فيلم را بفروشيد.آنها باور نمي كنند كه يك فيلم دفاع مقدس كه فيلم اول فيلمسازش هم هست با بودجه شخصي ساخته شده است و من از اول هم مي دانستم كه وقتي به سمت اين نوع سينما مي روي مخاطب انبوه را به همراه نداري،اما تمام اين مصائب را به جان خرديم چون نسبت به موضوع فيلمم تعلق خاطر داشتم و اگر تعلق خاطر نداشته باشي جواب نمي گيري و اذيت مي شوي.
وی عنوان کرد: اين فيلم با هزينه اي حدود هفتصد ميليون تومان ساخته شده است و ما يك اسپانسر در كردستان داشتيم و قرار بود كه سرمايه گذاري در تهران به ما بودجه اي را تزريق كند و فيلم خيلي بهتر از اين بشود،اما با وجود اينكه اين اتفاق صورت نگرفت ما بازهم پا پس نكشيديم و براي ساخت آن دست به دست هم داديم.شما اشاره كرديد كه يك سوم هاي فيلم توازن ندارند كه به حرف شما احترام مي گذارم و مي گويم كه شايد علتش اين باشد كه من مي خواستم هم در ايران و هم در كردستان اكران موفقي داشته باشم و براي رسيدن به اين مهم بايد جذابيت هاي هردوطرف را رعايت مي كردم و طبيعي است كه مخاطب كرد دوست دارد درباره خودش بيشتر ببيند و بشنود و مخاطب ايراني هم با كاركتر ايراني همراه شود،براي همين شايد اين توازن كمي بهم خورده است.هرچند كه ما به علت جنگ و وضعيت فعلي هنوز موفق به اكران فيلم در اقليم كردستان هم نشده ايم.
مسلخي پيرامون تفاوت نسخه اي كه براي اكران آماده كرده است با نسخه اي كه در جشنواره فجر داشته نيز اظهار داشت: نسخه فعلي با نسخه جشنواره تغيرات زيادي كرده است.من نسخه جشنواره را يك راف كات مي دانم و راستش از آنجايي كه ما اين فيلم را تحت حمايت هيچ ارگاني نساخته بوديم تصور نمي كردم كه فيلم در آن شرايط كه هفتاد فيلم اولي متقاضي شركت در جشنواره بودند انتخاب بشود و براي همين با خيال راحت مشغول تدوين بوديم كه شب قبل از اعلام فيلم هاي منتخب بامن تماس گرفتند و گفتد كه بايد يك نسخه كامل از فيلم را سريع آماده كنيم.براي همين ما با عجله و شتاب دست به كار شديم.
وی همچنين درمورد بازيگران فيلم خود و شيوه انتخاب آنها بیان کرد: من از انتخاب بازيگرانم كاملا راضي هستم،هرچند كه اين انتخاب ها انتخابهاي اولم نبودند.حقيقت اين است كه سوپراستارها و بازيگران به دليل شرايط سخت فيلم هاي جنگي چندان تمايلي به حضور در اين ژانر ندارند و از طرف ديگر وقتي بازيگري فيلمنامه را مي خواند مي ديد كه قهرمان قصه ما هيوا بابازي شوان عطوف است و نقش او در زير سايه هيوا قرار دارد و براي همين قبول نمي كردند تا در نهايت سروش صحت و پوريا پورسرخ شهامت به خرج دادند و بازي در اين فيلم را پذيرفتند كه من از حضور آنها در فيلم خيلي خوشحال هستم.
مسلخي در نهايت درباره ادامه راه فيلمسازي اش هم افزود: راستش در اين فضا كار كردن برايم خيلي سخت و اذيت كننده بود،آن هم براي مني كه بدون پشت و حامي دولتي يك فيلم دفاع مقدسي را ساخته ام و براي همين ترجيح مي دهم كار در فضاهاي ديگر را تجربه كنم.
در ادامه اين نشست شوان عطوف بازيگر كرد و ساكن عراق كه ايفاگر نقش اصلي اين فيلم بود و فارسي را به سختي صحبت مي كرد و در بيشتر موارد مسلخي مجبور به ترجمه مي شد عنوان کرد: من متولد سليمانيه كردستان عراق مي باشم وبيست و سه سال است كه در تاتر و سينماي اقليم كردستان به كار بازيگري مشغول هستم.سينماي ايران را خوب مي شناسم و عاشق سينماي بيضايي،كيارستمي و...هستم.من دوستان زيادي در سينماي ايران دارم و خوشحالم كه سهم من در سينماي ايران آثار هستند كه موضوعي شريف و انساني داشتند.اين دومين همكاري من با شهرام مسلخي است و پيش از اين هم در فيلم هيلانه كه درباره شهداي حلپچه بود باهم كار كرده بوديم و دوستي ما از آنجا شكل گرفت و قوي شد.
وی ادامه داد: من در هيلانه كه در ايران به دليل عدم پروانه ساخت نتوانست اكران شود و راهي ويدئو رسانه شد متوجه شدم كه شهرام به دنبال نمايشي متفاوت از جنگ است.خوشبختانه هيلانه در سينماهاي كردستان اكران شد و موفق بود،اما وقتي اين نگاه در عاشق ها ايستاده مي ميرند امتداد پيدا كرد به اين باور بطور كامل رسيدم و به اتفاق شهرام در طول مسافرت ها،رفت و امدها و هم نشيني ها شروع كرديم به خلق شخصيت هيوا در اين فيلم.هيوا در اين فيلم به دليل فشارهايي كه در اثر فشار زندگي و جنگ متحمل شده است كم حرف و درخود است و ايفاي چنين نقش هايي به مراتب سخت تر از شخصيت هايي است كه پر از ديالوگ و اكت هستند.براي من هيوا يك شخصيت نبود،معرفي يك قشر مظلوم و دركشيده بود و از اين بابن به ان افتخار مي كنم.
انتهای پیام/