سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

صدها هزار تن برای مناسک حج به عربستان آمده‌اند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ صدها هزار تن از اقصی نقاط جهان برای مراسم حج به عربستان آمده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم "لین النحاس" نوشت صدها هزاران تن از زائران مسلمان از سرتاسر جهان برای شرکت در مراسم حج وارد عربستان سعودی شده‌اند و مقامات این کشور با ورود خود به جنگ با داعش تدابیر امنیتی را در این کشور تشدید کرده‌اند.

شماری از افراد مسن با پشتی خمیده که  با کمک عصا قدم برمی‌‌داشتند اللهم لبیک را زمزمه می‌کردند . گروه دیگری که بر روی صندلی‌های چرخدار نشسته بودند به سختی به سمت مسجد الحرام در حرکت بودند . در این مکان پیش از این زائران گراگرد کعبه طواف می‌کردند.

حدود  دو میلیون نفر به ویژه از آسیا و آفریقا برای مراسم سالانه حج که به طور رسمی پنجشنبه آغاز می‌شود در مکه حضور خواهند داشت.

درحالی که عربستان سعودی ، مهم‌ترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس ، هفته گذشته در عرصه نظامی در جنگ با داعش در سوریه درکنار واشنگتن قرار گرفت ،مقامات این کشور علاوه بر تدابیر بهداشتی مرتبط با ابولا ، امنیت را تقویت کرده‌اند.

شاهزاده محمد بن نایف وزیر کشور عربستان یکشنبه  پس از رژه‌ای نظامی خود را مطمئن نشان داد.

وی گفت کشورش قادر است امنیت حج را تامین کند و او به شکلی سرنوشت ساز درصورت تهدیدهایی از سوی داعش ودیگر گروه های تروریستی عمل خواهد کرد.

این شاهزاده سودی به سبب قاطعیت در برابر القاعده شهرت دارد. وی پس از مجموعه‌ای از حملات در عربستان سعودی در 10 سال قبل بی رحمانه اعضای القاعده را سرکوب کرد.

بنابر اعلام خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، محمد بن نایف از زائران خواست تا از شعارهای  "سیاسی و ایدئولوژیک" در طول مراسم حج  پرهیز کنند.

عربستان سعودی که مهم ترین مکان‌های مقدس مسلمانان جهان را در خود جای داده است 85 هزار مامور را برای تامین برگزاری مناسب مراسم حج بسیج کرده است .

با وجود گرانی‌های بهداشتی مرتبط با ابولا و ویروس مرس که این کشور مهم ترین کانون آن در جهان است ، احساس شور و اشتیاق آرامی در میان زائران حس می‌شد.

عایشه زن الجزایری 50 ساله که صورت خود را با ماسک پزشکی پوشانیده است درحالی که دست در دست پرسش احمد گام بر می دارد می‌گوید: من هرگز چنین احساس خوشبختی نداشته‌ام .

عربستان سعودی ورود اتباع گینه ، لیبریا و سیرالئون  ، سه کشوری که بیش از بقیه موارد ابولا در آن مشاهده شده است ، ممنوع کرده است . ابولا تاکنون بیش از 3000 نفر راامسال در غرب آفریقا به کام مرگ کشانده است .

در عین حال ، نیجریه که در آن جان باختن هشت تن گزارش شده ،اجازه یافته است به بزرگترین تجمع مسلمانان جهان زائر اعزام کند.

سعید امیسوک مانند همه هموطنان نیجریه ای خود مجبور شد دو فرم پر کند ، یکی در نیجریه و دیگری در عربستان سعودی که در آن اطمینان داده است به یکی از مناطق ابولازده در کشورش نرفته است و با هیچ بیماری نیز تماس نداشته است.

این زائران همچنین مجبور شده اند تحت آزمایش پزشکی قرار گیرند ودرجه حرارت بدن آنان هم در نیجریه و هم در فرودگاه جده ، بزرگترین پل ورودی برای افرادی که به مکه می روند ، گرفته شده است .

سعید امیسو می گوید به ما گفته شده است قبل از هرکاری که می خواهیم انجام دهیم  دستان خود را با صابون بشوییم.

 عادل فقیه وزیر بهداشت عربستان اعلام کرد چنین تمرکز از اشخاص در یک مکان خطر همه گیری بیماری های واگیر را افزایش می‌دهد. احمد از شهروندان الجزایری نیز به این نگرانی اشاره می‌کند.

وی می گوید: ما تلاش می کنیم از برخی از ملیت ها فاصله بگیریم و از مکان های بسته پرهیز کنیم و با وجود گرما  به طور مکرر ماسک های پزشکی بزنیم .

تاکنون  هیچ موردی از ابولا گزارش نشده است و آخرین مرگ ناشی از ویروس کرونای مرس پنجشنبه گذشته در نجران اعلام شد.





انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، عربستان ، حج ، داعش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.