سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از سوی علیرضا مختارپور؛

سیاست‌های كلی 8 گانه نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور اعلام شد

دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در كتابخانه مركزی تهران با اشاره به تدوین سیاست‌های هشت‌گانه دوره جدید در نهاد، فهرستی از آنها را به اطلاع كتابداران رساند.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نهاد كتابخانه های عمومی كشور، مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آیین تودیع و معارفه مدیران كل سابق و جدید كتابخانه های عمومی استان تهران صبح امروز با حضور علیرضا مختارپور (دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور)، مرتضی طلایی(عضو شورای اسلامی شهر تهران)، جمعی از مدیران كل ستاد، علی نیكنام، محمد حسین مطیعی و جمعی از كتابداران، كاركنان و مسئولان كتابخانه های عمومی استان تهران در سالن كنفرانس كتابخانه مركزی تهران برگزار شد.

محمدحسین مطیعی مدیركل سابق كتابخانه‌های عمومی تهران در ابتدای این جلسه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ذكر خاطراتی از این دوران گفت: كتاب یكی از بهترین ابزارها برای بیان ارزش ها و رویدادهای دفاع مقدس محسوب می‌شود. ما به عنوان متولیان كتابخوانی و كتابخانه های عمومی می‌توانیم آثار این حوزه را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: جای بسی خرسندی است كه در 35 سال گذشته همواره در فضای فرهنگی مشغول به خدمت بوده ام و خوشحالم كه بعد از من نیز آقای نیكنام عهده دار مسئولیت اداره كل كتابخانه های عمومی استان تهران خواهند بود. ایشان به عنوان یك كتابدار، چهره ای ایثارگر و فرهنگی نیز هستند كه با تمام مسائل این حوزه ها آشنایی كامل دارند.

علی نیكنام مدیركل جدید كتابخانه های عمومی استان تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: تقارن برگزاری این مراسم در هفته دفاع مقدس و آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را به فال نیك می‌گیرم.

وی در ادامه افزود: از حسن اعتماد دبیركل و معاونین نهاد در انتخاب من به عنوان مدیركل كتابخانه های عمومی استان تهران تشكر می‌كنم و به آقای مطیعی بابت تلاش ها و خدمات شان برای نهاد در طول این سالها خسته نباشید می‌گویم و امیدوارم با همكاری كتابداران و همكاران محترم اداره كل كتابخانه های عمومی استان تهران ، اهداف و برنامه های عالی نهاد را اجرایی نماییم.

مرتضی طلایی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در بخش دیگری از این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: بر این باورم كه بعد از دوران دفاع مقدس نه تنها از حوزه دفاع نظامی خارج نشده ایم بلكه برای استمرار دفاع در برابر هجمه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همچنان در حال دفاع هستیم.

وی خاطرنشان كرد: برای ما و شما كتابداران و عزیزان نهاد كتابخانه های عمومی كشور كه در جبهه فرهنگی فعالیت می‌كنید باید چنین نشست هایی را مستمر برگزار و دغدغه های فرهنگی ها را مطرح و برای آنها چاره اندیشی كنیم.

طلایی در ادامه با اشاره به تلاش های نظام سلطه بر علیه كشور تصریح كرد: نظام سلطه برای نابودی یك تمدن ابتدا به عرصه های فرهنگی نفوذ می‌كند. اثرگذاری در ناكارامد كردن نظام آموزشی، فروپاشی نظام خانواده و بی اثر كردن الگوها و چهره های فرهنگی، فرهیختگان و اندیشمندان جامعه از جمله برنامه های آنها برای رسیدن به مقاصدشان است.

وی در پایان عنوان داشت: وظیفه شما كتابداران پذیرایی شایسته از جوانانی است كه به كتابخانه ها مراجعه می‌كنند. شما می‌توانید با معرفی كتاب و كالاهای فرهنگی، آنها در تفكر و اندیشیدن بهتر آماده كنید.

علیرضا مختارپور دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: كشورها در تمام دنیا روز پیروزی شان را جشن می‌گیرند ولی ما روز تجاوز و آغاز جنگ تحمیلی را گرامی می‌داریم كه دلیل آن را باید در بیانات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب جستجو كرد. فتح الفتوح مردم ما برای بازپس گیری خاك از دست رفته نبود بلكه فتح الفتوح ما ساخته شدن جوانان برومندی بود كه در دفاع مقدس فرهنگ دفاع، ایثار و شرف را یاد گرفته و آنرا منتشر كردند.

وی در ادامه توضیح داد: در واقع همین بروز جوانانی كه همزمان با آغاز جنگ و در دوره دفاع مقدس توانستند فرهنگ ایثار و دفاع را بیاموزند، یكی از بزرگترین دستاوردهای دفاع مقدس بود، فلذا به خاطر همین است كه مردم ما این روز را جشن می گیرند.

مختارپور همچنین افزود: یكی دیگر از ثمرات دفاع مقدس نیز حضور شهداء در زندگی، جامعه و اطراف ماست كه این یك نعمت بزرگ برای همه ما محسوب می‌شود.

دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور در ادامه با اشاره به سیاست های هشت گانه در دوره جدید نهاد گفت: شرح مفصل این سیاست ها را در یادداشت های آتی ام در پایگاه اطلاع رسانی نهاد به استحضار تمام كتابداران خواهم رساند اما در اینجا به اختصار آنها را برای شما كتابداران عزیز نام می‌برم: 1-كتابخانه محوری نه اداره و نهاد محوری 2-كتابدار محوری به طوری كه كتابدار مهمترین عامل فعالیت در نهاد شود3- اولویت ادارات كل استانی و یا ادارات شهرستان در خدمت كتابخانه و كتابدار 4-دسترسی آسان و سریع  كتابدار به مدیران در كلیه سطوح نهاد 5-تلاش برای رفع دغدغه ها و تنگناها 6- حاكمیت اصول اخلاقی، ضابطه مندی و قانونگرایی 7- پرهیز از آمارسازی ها در اعلام تعداد اعضاء، كتب كتابخانه های عمومی و... 8-پرهیز از پرداختن به امور غیر مرتبط به كتابخانه مختارپور در پایان صحبت هایش با آرزوی توفیق و موفقیت برای مدیركل جدید كتابخانه های عمومی استان تهران گفت: آقای نیكنام یكی از یادگاران سرافراز و از ایثارگران و آزادگان دفاع مقدس هستند كه حضور ایشان در اداره كل كتابخانه های عمومی استان تهران نعمتی مغتنم برای خدمت خواهد بود.

گفتنی است در بخش دیگری از این مراسم، جوائز مسابقات کتابخوانی هفته کرامت و هفته دفاع مقدس اداره كل كتابخانه های عمومی استان تهران نیز با حضور دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور به برندگان آن اهداء شد.


انتهای پیام/ اس
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.