سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گری سیمور: توافق هسته‌ای ایران و 5+1 احتمالا در آینده نزدیک صورت نخواهد گرفت

مشاور سابق اوباما در اظهاراتی مدعی شد توافق هسته‌ای ایران و 5+1 در آینده نزدیک صورت نخواهد .گرفت

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "گری سیمور"، هماهنگ کننده سابق کاخ سفید در کنترل تسلیحات و سلاح‌های کشتار جمعی در دانشکده کندی دانشگاه هاروارد، طی سخنانی در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در اسلو در خصوص سرنوشت مذاکرات هسته‌ای ایران سخن گفت.

به گقته سیمور هیچ یک از دو کشور ایران و آمریکا - که بازیگران اصلی در مذاکرات هسته‌ای هستند - حاضر نیست امتیازاتی سخت به طرف مقابل برای رسیدن به یک توافق را  بدهد زیرا  ایران معتقد است بحران‌های اوکراین و داعش موضع آمریکا را ضعیف‌تر ساخته و از طرف دیگر ثبات اقتصادی نسبی در این کشور پس از روی کار آمدن دولت جدید نیز آن را در برابر تداوم تحریم‌ها قوی‌تر ساخته است.

وی افزود: از سوی دیگر اوباما نیز حاضر به پذیرش "توافقی بد" نخواهد بود زیرا به منافع استراتژیک آن ضربه می زند، متحدینش در منطقه را عمیقا آزرده خاطر می کند و با مخالفت شدید از جانب کنگره مواجه خواهد شد. از سوی دیگر دولت آمریکا معتقد است می‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را بدون افزایش قیمت‌های جهانی سخت‌تر کند.

وی ادامه داد "با این وجود هم واشنگتن و هم تهران احتمالا ترجیح خواهند داد که از فروپاشی مذاکرات جلوگیری به عمل آورند. وضعیت کنونی خوب نیست اما قابل تحمل است. برای ایران برنامه مشترک اقدام به معنای عدم تحریم‌های بیشتر است تا اقتصاد خود را بدون اینکه برنامه هسته‌ای‌اش را قربانی سازد، باثبات سازد و آمریکا نیز در توافق کنونی بخش اعظمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود یا متوقف کرده بدون اینکه رژیم کلی تحریم‌ها را دچار آسیب سازد. "

سیمور گفت: علاوه بر این نفع دو کشور در اجتناب از نرسیدن به توافقی هسته‌ای است زیرا این امر مبارزه علیه داعش، دشمن مشترک، را پیچیده می‌سازد و در نهایت اینکه "بنا به دلایل کاملا دیپلماتیک، کنار کشیدن از میز مذاکرات برای واشنگتن و تهران در صورتی که طرف مقابل آماده ادامه باشد سخت خواهد بود. دیگر کشورهای گروه 1+5 خواهان بقای مذاکرات خواهند بود و نه تهران و نه واشنگتن نمی‌خواهند که مسبب دور جدیدی از تنش ها بر سر موضوع هسته‌ای قلمداد خواهند شد."

این مقام سابق آمریکایی  معتقد است که با توجه به این شرایط، دو کشور در نهایت گزینه‌های تمدید مذاکرات بر اساس یک توافقنامه موقت جدی یا یک توافقنامه نسبی را بررسی خواهند کرد. اما با این حال به نظر وی در صورتی که این توافقنامه جدید اهداف مد نظر پایتخت‌ها را برآورده نکند، مخالفت‌هایی جدی در واشنگتن و تهران در انتظار این توافق احتمالی نسبی یا موقتی خواهد بود.

سیمور گفت: البته شکست مذاکرات به معنای بحرانی بزرگ نخواهد بود، "حتی اگر مذاکرات به شکست انجامد و ایران فعالیت‌های هسته‌ای را که بر اساس توافق برنامه مشترک اقدام متوقف شده بود، ادامه دهد، توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای در آینده نزدیک به دلیل عوامل سیاسی و فنی و نیز ریسک تحریک آمریکا به حمله بسیار محدود خواهد بود."

سیمور ادامه داد :"به همین ترتیب، حتی اگر آمریکا فشارهای خود را ادامه دهد، رغبت آن برای حمله به ایران، تا زمانی که این کشور گام‌هایی آشکار برای نیل به بمب هسته‌ای برندارد، بسیار کم خواهد بود."

در همچنین گفت "به عبارت  دیگر، چه مذاکرات تمدید شود و چه نشود، مسأله هسته‌ای ایران احتمالا در آینده نزدیک حل نخواهد شد."


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.