سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستین سخنرانی رئیس‌جمهور جدید افغانستان/ اشرف غنی: افغانستان امروز با دیروز فرق دارد ما دیگر تابع کسی نیستم

اشرف غنی احمدزی نخستین سخنرانی خود را به عنوان رئیس جمهوری افغانستان آغاز کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، اشرف غنی به مهمانان مراسم به زبان ازبکی خوش آمد گفت.

اشرف غنی احمدزی از حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت خود اظهار سپاسگزاری کرد. 

اشرف غنی گفت: افغانستان امروز با دیروز فرق دارد ما دیگر تبعه و تابع کسی نیستم، بلکه شهروندان یک سان هستیم.

وی افزود: ما مصمم‌ هستیم تا پاسخگو باشیم. 

اشرف غنی بر "تحول" در حکومت آینده تاکید کرد. 

اشرف غنی گفت صلحی که عدالت نداشته باشد ناپایدار است و ما صلح ناپایدار نمی خواهیم. ما صلح کوتاه مدت نمی خواهیم. ما صلح پایدار می خواهیم.

وی ادامه داد ما بین قوه اجراییه و قوه مقننه قراردادی به میان آید. خواست ما از وکیلان این است که دیگر خواستار ملاقات شخصی با وزیران نباشند. از آنها می خواهیم که از ارائه پیشنهاد تقرر و انفکاک مخصوصا در ادارات امنیتی خودداری کنند.

اشرف غنی بر زمینه سازی بر برگزاری لویه جرگه اشاره کرد که می تواند قانون اساسی را تغییر دهد. 

رئیس جمهور جدید افغانستان افزود: من از تمام صلاحیت های خود برای اصلاح نظام قضایی استفاده خواهم کرد. برای انجام اصلاحات در قوه قضائیه باید یک کمیته با صلاحیت به وجود آید.

اشرف غنی افزود: دادگاه عالی افغانستان باید در ظرف یک ماه تمام دادگاه ها و قضات را بر اساس اصول مکافات و مجازات ارزیابی کند.

اشرف غنی ضمن اشاره به صلاحیت‌های رئیس جمهوری به عنوان رئیس قوای سه گانه دولت، بر عدم تداخل کاری و موازی کاری بین وزارتخانه ها و دیگر نهادهای دولتی تاکید کرد.

اشرف غنی در ادامه گفت: در هر وزارت یک تعهد امضا خواهد کرد: بین وزارتخانه و پارلمان و رئیس اجرایی. وی افزود: ما فساد اداری را تحمل نخواهیم کرد. برای دفع علل پدیده شوم فساد اقدامات همه جانبه خواهیم کرد.

اشرف غنی ادامه داد: ما تعهد داریم که بودجه ملی را راسا به ولایت ها انتقال دهیم. 

اشرف غنی از بی بی گل (رولا غنی) همسرش تشکر کرد. 

وی افزود: تا حال امنیت به معنای فیزیکی آن مطرح شده، اما مفهوم مهم آن امنیت بشری است. رسیدن به اقتدار ملی و حاکمیت ملی تا زمانی که وابسته باشیم بسیار دشوار است. ما به واردات خارجی وابسته هستیم.

اشرف غنی ادامه داد: بدون توسعه انسانی، توسعه اقتصادی ناممکن است. خروج نیروهای انسانی از کشور فاجعه است. شمار زیادی از افغانها در جستجوی کار به بیرون از کشور می روند و شماری در این راه کشته می‌ شوند و در آبها غرق می‌شوند.

اشرف غنی افزود: باور ما این است که موقعیت جغرافیایی افغانستان، کشور ما را به کشوری تجارتی تبدیل کند. معادن می تواند افغانستان به کشوری صنعتی تبدیل کند. رشوه دهنده و رشوه گیرنده هر دو مایه فسادند. با هر دو برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به استفاده غیرقانونی و نامشروع از سلاح پایان خواهیم داد.

اشرف غنی افزود: ما به صورت بالفعل به نیروهای مسلح نیاز داریم. نیاز واضح به تفکیک ارتش و پلیس وجود دارد. ما مسئولیت داریم که زندگی خوبی را برای نیروهای امنیتی فراهم کنیم. نیروهای امنیتی افغانستان خدمتگار تمام مردم افغانستان هستند.
اشرف غنی: امنیت خواست تمام مردم افغانستان است. خواست ما این است که از تمام مساجد صدای صلح بلند شود.

اشرف غنی: اختلافات سیاسی از طریق راه حل سیاسی حل می شود. از طالبان و حزب اسلامی می خواهیم که برای مذاکرات سیاسی حاضر شوند.

اشرف غنی ادامه داد: سیاست خارجی برای ما اهمیت حیاتی دارد. امنیت در افغانستان با امنیت در دنیا گره خورده است. قاچاق مواد مخدر یک مشکل جهانی است.

وی افزود: ما نیاز داریم که پنج حلقه در روابط خارجی خود را مشخص کنیم: حلقه اول کشورها همسایه. بی ثباتی در این کشورها با بی ثباتی در کشور ما ارتباط دارد. ما نیاز داریم که با کشورهای همسایه یک پیمان همکاری منطقه امضا کنیم.

اشرف غنی تأکید کرد: از خاک کشور ما علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و از آنها توقع داریم که از خاک شان علیه ما استفاده نشود. 

اشرف غنی ادامه داد طبق وعده اولین سفر من رفتن به حج عمره خواهد بود.

اشرف غنی ادامه داد: حلقه بعدی کشورهای آمریکا، کانادا و ژاپن هستند. صلح هدف استراتژیک ما است. با جامعه جهانی منافع مشترک داریم. حلقه چهارم کشورهای آسیایی است. ما افغانستان به چهارراه آسیا و پل در منطقه تبدیل خواهیم کرد. آسیا هنوز هم از مراکز عمده فقر در جهان است. تلاش ما آن که به تلاش قاره برای فقرزدایی برسیم.

اشرف غنی افزود: ما به کمک جامعه به تسلیح و تجهیز نیروهای امنیتی نیاز داریم. ما از کمک جهانی برای تقویت این نیروهای استفاده خواهیم کرد. امیدواریم که همکاران جهانی کمک های خود را موثر و شفاف بسازند. بهترین کمک از طریق بودجه دولت است. امیدواریم این موضوع جامعه عمل بپوشد.

اشرف غنی حلقه پنجم را سازمانهای بین المللی دانست و گفت: ما نیت، برنامه و اراده به اصلاحات داریم. ما امیدواریم که با تامین ارتباط با این پنج حلقه به امنیت، توسعه و تحول برسیم. 

اشرف غنی با آرزوی سربلندی مردم افغانستان به سخنرانی خود پایان داد.






انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.