سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"كروبي در مدار سقوط" :

كروبي به دليل امتناع از پذيرش قانون از خط امام مطرود شد

کروبی نه به دلیل «اعتراض به انتخابات» بلکه به سبب امتناع از پذیرش قانون، طرح ادعای تقلب در انتخابات بدون ارائه مدارک مستندو انتشار بیانیه هایی ساختارشکنانه که «خوراک تبلیغاتی برای رادیوهای بیگانه و ضدانقلاب» بود و از سوی رسانه های رژیم صهیونیستی انعکاس می‌یافت از خط امام مطرود شد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران كتاب "كروبي در مدار سقوط" نوشته آرش پاك‌انديش، گذري است بر انديشه ها و بيان تناقضات گفتاري و رفتاري مهدي كروبي در سال هاي پيش و بعد از انقلاب اسلامي.

متن زير گزيده اي از اين تناقضات است؛

مشروعيت همه ما از رهبری است
فرمان ولايت فقيه براي مجلس مطاع بوده و نمايندگان مطيع اين فرمان هستند.
ولايت و رهبري اساس و مهمترين است و اصلاً نظام ما وابسته به اوست و مشروعيت همه ما از اوست.(كروبي در جلسه علني مجلس - کیهان19/10/68 )
از خدا ملتمسانه و عاجزانه مي خواهيم كه بتوانيم راه ائمه و اماممان را با هدايت رهبري معظم انقلاب ادامه دهيم. (كروبي در سخناني در مجلس – کیهان 9/12/68 )
برای ما حضرت آيت الله خامنه اي مقدس است
من اعلام مي كنم براي ما نه تنها امام ، بلكه شخص حضرت آيت الله خامنه اي هم مقدس است و رعايت حرمت و جايگاهش بر همه واجب است و كسي حق ندارد حريم ايشان را بشكند . اگر هم كسي استحاله پيدا كرده و ديگر انقلابي يا معتقد نيست حق ندارد سر سفره امام ، ‌به باورهاي مردم و اعتقادات و مقدسات اسلامي توهين و جسارت كند.
بعضي بيماران و مريضان و مغرضان حرمت رهبري را مي شكنند. (سخنان كروبي در مراسم بيستمين سالگرد آيت الله طالقاني در روستاي گليرد طالقان – کیهان 20/6/78 )
ایستادگی در برابر ستون انقلاب
پس از نماز جمعه تاریخی رهبر معظم انقلاب در 28 خردادماه و تبیین چرایی وقوع کودتای خیابانی و نقش رسانه های بیگانه در ملتهب ساختن فضای کشور و «فریب» برخی از معترضین به نتایج انتخابات و تشویق آنها به پیگیری خواسته هایشان از طریق مجاری غیرقانونی؛ مهدی کروبی وقیحانه در نامه ای به شورای نگهبان ضمن تجلیل از کودتاگرانی که در روزهای اخیر در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات به خیابان ها آمده اند آنها را «عصاره ملت» خواند و از اینکه حضور آنها به تحریک «عوامل بیگانه» نسبت داده می شود، انتقاد کرد.

وی ادامه داد: «حتماً به یاد دارید که محمدرضا پهلوی هم قیام مردم تبریز را در آستانه انقلاب اسلامی به توطئه بیگانگان نسبت می داد و می گفت اینها از خارج وارد شده اند. حتماً به خاطر دارید که محمدرضا پهلوی مخالفانش یعنی من و شما را ارتجاع سرخ و سیاه می نامید و بی بی سی را عامل انقلاب معرفی می کرد.» (نامه مهدی کروبی به شورای نگهبان قانون اساسی، 28 تیرماه 1388)

توطئه علیه رهبری
بار مسئوليت انتخابات را بر دوش رهبر بگذاريد.(نامه کروبی به شورای نگهبان- سايت راديو‌ فردا - 07/04/1388 )

اهانت به نظام و روسفید خواندن شاه مخلوع
براي من فرصت خوبي خواهد بود تا در دادگاه جنايت هايي كه روي شاه را هم سفيد كرد بازگو كنم. (مهدی کروبی- سايت موج سبز آزادي - 28/06/1388 )
اتخاذ رویکرد نتیجه گرایانه برای دستیابی به قدرت سیاسی و عدم ثبات در تعيين استراتژي مشخص در بازه­هاي مختلف تاريخي از سوی کروبی و همچنین فقدان باور به کار جمعی نهايتاً منجر به اين شد كه دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز كه روزگاري به عنوان يكي از حاميان خط امام (ره) شناخته مي شد؛ رفته رفته با اتخاذ مواضع متناقض تبديل به عنصري صرفاً منتقد و ناسازگار گردید كه نه تنها از حمايت هاي بزرگان نظام بلكه از همراهي بخش وسيعي از متدینین و انقلابیون معتقد به مبانی ولایت فقیه باز ماند.
یادآوری سخنان کروبی هنگام تبلیغات انتخاباتی مبنی بر «لزوم قانون گرایی» و توصیه به «رعایت تعادل و چارچوب‌هاي اصلي» و ضرورت «همکاری با هر كسي كه در انتخابات رياست‌جمهوري رأي آورد» (حضور کروبی در دانشگاه امیرکبیر، 13 خرداد 88) سؤالی جدی فراروی مخاطب می­نهد که به فاصله چند روز، چرخش هایی عجیب در مواضع مهدی کروبی چگونه رخ نموده است؟
پاسخ این پرسش آن هنگام دشوارتر می شود که به خاطر آوریم مهدی کروبی در سفرهای تبلیغاتی خویش و در یک نشست خبری گفته بود: «خود را موظف به پیروی از رهبری و دفاع از اصل ولایت فقیه می دانم و خط قرمز من با دوستان اصلاحاتی پیروی من از ولایت فقیه است». وی افزوده بود: «بارها اعلام کرده‌ام خود را تابع دستور و نظرات رهبری و ولی فقیه می‌دانم.» (نشست خبری حجت الاسلام مهدی کروبی در یکی از هتلهای ارومیه، 9 آبان ماه 87 )
حرکات نامعقول و روان پریشانه سیاسی این نامزد شکست خورده در انتخابات، سياه ه­اي از انواع تحرکات غيرقانوني و ضداخلاقي و رفتارهاي مسموم اجتماعي را در کارنامه کروبی به ثبت رساند و ماهیت حقیقی او را برملا ساخت. طرح ادعاي دروغ تقلب گسترده در انتخابات بدون ارائه حتی یک برگ سند، عدم رجوع به نهادهای قانونی برای طرح شکایت قانونی، ايجاد التهابات و نیز صدور بيانيه هاي متواتر به بهانه هاي واهي و غيرمنطقي، نتيجه اي جز اغتشاش آفريني عده اي از مزدوران سرویس های جاسوسی غرب و زخم خوردگان از نظام که نفع آنها در تضعيف پشتوانه امنيتي نظام و دامن زدن به هرج و مرج بود، به دنبال نداشت.
سقوط شیخ اصلاحات در چاه ویل جهالت آن هنگام سرعت بیشتری به خود گرفت که در بیانیه ای دیگر، این بار «اختیارات ولی فقیه» را نشانه رفت و در شرایط بغرنج کاهش تصاعدی شمار هواداران، در اقدامی منفعلانه و از سر استیصال امکان ایجاد «وحدت» در کشور را ناممکن پنداشت؛ حال آنکه پیش از این رفتارهای «دشمن شادکن» کروبی از اساس سخن از وحدت را بی معنا کرده بود. وی ضمن متهم نمودن چندباره حاکمیت به «به کارگیری تمام امکانات مالی، رسانه ای، نظامی و بسیج جهت مصادره رأی مردم و اعلام نتایج انتخابات به صورت مهندسی شده و ظالمانه» گفت: «در یک سال گذشته پرده حجب و حیا از سوی کسانی که خود را وابسته به مراکز قدرت می دانند دریده شد و پیاده نظام این جریان در رسانه ها و سایت هایی که از پول نفت و بیت المال ارتزاق می کنند چنان آتشی بر خیمه نظام و انقلاب زد که ترکش های آن به همه خدمتگزاران و انقلابیون اصابت کرد»
کروبی که نتوانسته بود درخواست های غیرقانونی خود را از مجاری قانونی و رسمی پیگری نماید، به جایگاه رفیع ولایت فقیه تاخت و بیان داشت: «اختیار و دامنه ولایت فقیه آنقدر توسعه داده شده که بعید می دانم در مواردی این مقدار اختیار از سوی خداوند به پیامبران و ائمه معصومین نیز داده شده باشد و حتی گمان نمی کنم که خدا چنین حقی برای چنین برخوردی با بندگان را برای خودش نیز اعمال کند» وی با تأکید بر اینکه «بر سر پیمان خویش با شما تا پایان این راه ایستاده ام» اضافه کرد: «آن رایی که از شما دزدیدند و حقی که ظالمانه از شما ستاندند ننگی است که با هیچ رنگی پاک نخواهد شد» (بیانیه مهدی کروبی در مورد اختیارات ولی فقیه، 31 خرداد 1389)
دبیرکل پیشین مجمع روحانیون مبارز که آبروی خود را مدیون دفاع از ولایت فقیه بود و داد سخن در حمایت از این رکن اصلی و اندیشه امام داده بود، اینک به انتقاد از «اختیار و دامنه ولایت فقیه» برخاسته و «عدم توجه و رسیدگی مسئولان به مطالبه مردم مبنی بر رأی من کجاست» را تحمیل «هزینه ای سخت و جبران ناپذیر به نظام و کشور» می داند در حالیکه خود «یک سال گذشته» با پشت کردن به سابقه درخشان خویش، آرمان های انقلاب اسلامی را آشکارا نادیده گرفت و به همان سرنوشتی دچار گشت که پیشتر برای حسینعلی منتظری پیش بینی کرده بود.

حمایت نوری زاده از کروبی
علیرضا نوری زاده جاسوس سرويس هاي اطلاعاتي امريكا واسرائيل در يک برنامه تلويزيوني که از شبکه صداي آمريکا پخش مي‌شد با طرح سوالي از بينندگان گفت: «آيا ما بيشتر به نظام ضربه زديم يا شخصي مثل مهدي کروبي؟ وقتي شخصي مثل مهدي کروبي آنچنان به ضد انقلاب خدمت مي‌کند نبايد اجازه تخريب وي را بدهيم و بايد حمايت نماييم. ما بايد کروبي را بيشتر تشويق نماييم تا در مقابل ولايت فقيه نيز بايستد و آن را زير سئوال ببرد. (سایت مشرق- 11/5/1389)
فرجام سخن
مهدی کروبی که روزگاری نمایندگی امام خمینی(ره) در نهادهای حکومتی را مدال افتخار می پنداشت و در همه سخنرانی ها و خطابه هایش اندیشه امام(ره) و ولایت مطلقه فقیه را افقی تابناک برای نظام اسلامی و بلکه جهان اسلام قلمداد می نمود، سه دهه پس از پیروزی انقلاب و بیست سال بعد از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، در صف مخالفان ولایت فقیه قرار گرفت بی آنکه به تلاش های صورت گرفته از سوی مدیران ارشد نظام از جمله رهبر معظم انقلاب برای تنویر اذهان عمومی نسبت به برطرف شدن تردیدها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم، اشاره ای کند.
شیخ مهدی کروبی آن هنگام که از ایستادگی و قاطعیت امام سخن می گوید، خوب به خاطر دارد که ایشان همواره بر لزوم رعایت قانون تأکید می کردند: « نمي‌شود از شما پذيرفت كه ما قانون را قبول نداريم. غلط مي‌كني قانون را قبول نداري. قانون تو را قبول ندارد نبايد از مردم پذيرفت، از كسي پذيرفت، ما شوراي نگهبان را قبول نداريم. نمي‌تواني قبول نداشته باشي. مردم رأي دادن به اينها، مردم 16 ميليون تقريباً يا يك قدري بيشتر رأي دادن به قانون اساسي. مردم كه به قانون اساسي رأي دادند منتظرند كه قانون اساسي اجرا بشود؛ هر کس از هرجا صبح بلند مي‌شود بگويد من شوراي نگهبان را قبول ندارم،‌ من قانون اساسي را قبول ندارم، ‌من مجلس را قبول ندارم، من رئيس‌جمهور را قبول ندارم، من دولت را قبول ندارم. نه ! همه بايد مقيّد به اين باشيد كه قانون را بپذيريد ولو برخلاف رأي شما باشد. بايد بپذيريد، براي اين‌كه ميزان اكثريت است و تشخيص شوراي نگهبان كه اين مخالف قانون نيست و مخالف اسلام هم نيست، ميزان است كه همه بايد بپذيريم.» (صحيفه امام (ره) جلد 14 ، صفحه 378)
کروبی نه به دلیل «اعتراض به انتخابات» بلکه به سبب امتناع از پذیرش قانون، طرح ادعای تقلب در انتخابات بدون ارائه مدارک مستند، طرح موضوع کاملاً کذب تجاوز جنسی، سکوت در برابر موضع گیری هواداران فتنه سبز نسبت به آرمان استکبارستیز انقلاب اسلامی در روز 13 آبان و توهین آشکار به امام خمینی در دانشگاه تهران در روز 16 آذر، حمایت از شعار «نه غزه ، نه لبنان» در روزی که یادگار تاریخی و بی نظیر امام خمینی برای ملل جهان اسلام محسوب می شود، سکوت نسبت به هتک حرکت ساحت مقدس امام حسین (ع) در روز عاشورا و انتشار بیانیه هایی ساختارشکنانه که «خوراک تبلیغاتی برای رادیوهای بیگانه و ضدانقلاب» بود و از سوی رسانه های رژیم صهیونیستی انعکاس می یافت، از خط امام مطرود شد.
با این وجود، اینکه وی هنوز اصرار دارد انحرافش را از «راه امام» کتمان کرده و عامدانه سر در برف فرو کند، دقیقاً حاکی از منفعتی است که می کوشد از رهگذر آن، اعتبار از دست رفته خویش را نزد ملت باز یابد اما پیوسته نهیب خمینی کبیر که فرمود«وقتی دشمنان از شما تعریف کردند بدانید اشکالی در کارتان وجود دارد» در خاطره ها باقی است و مردم آن را محک تمایز خط امام(ره) از منافقین قرار داده اند.
آنچه که پیشتر از تعاریف و اعلام مراتب سپاس مخالفان دیرینه و جدید آرمان های انقلاب اسلامی از رقیب آراء باطله در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دیگر رهبران فتنه­گر ذکر شد؛ تنها مشتی از خروار است که نشان می دهد معاندان نظام ثمره سالها تلاش خود برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی را در مواضع شکست خوردگان در انتخابات مشاهده کردند. در این میان؛ تناقضات رفتاری مهدی کروبی، تقابل وی با ارزش های نظام اسلامی و چارچوب اندیشگی امام خمینی (ره) را بیش از پیش نمایان ساخت و قدرت تمیز سره از ناسره را پیش روی مردم نهاد.
بی گمان این ذهن متوهم که خود را نماینده تام آرمان های انقلاب و آیینه تمام نمای اندیشه های حضرت امام (ره) می پنداشت، در توهمی وحشتناک گرفتار شده بود. به گونه ای که هر روز به جلوه ای خود را عرضه می کرد تا از رهگذر مشاطه­گری برای خلقی که آبرویی برایش قائل نیستند، توجهی دست و پا کند و شکست گفتمانی خویش را در لوای این هرزگی­ها پنهان دارد در حالیکه ملت تأکیدات خمینی کبیر را از یاد نبرده و همچنان «پشتیبان ولایت فقیه» بودند و هستند تا «آسیبی به مملکت» نرسد و پیوسته نخواهند گذاشت «انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان» بیافتد.
یاد و خاطره آن پیر روشن ضمیر و جاویدالاثر بخیر که چه زیبا در وصیت نامه خویش از رخنه «دست­های‌ ناپاك‌ عمال‌ ابرقدرت­ها چه‌ عمال‌ خارجی‌ و چه‌ عمال‌ داخلی‌ بدتر از خارجی‌» هشدار داده و بر لزوم هوشیاری امت اسلامی از کید و حیله «وسواس‌ خناسان‌ معاند» تأکید کرد.
امام خمینی (ره) در فرازی مهم از وصیت نامه خویش آورده اند: «وصیت‌ اینجانب‌ به‌ آن‌ طایفه‌ از روحانیون‌ و روحانی‌نماها كه‌ با انگیزه‌های‌ مختلف‌ با جمهوری‌ اسلامی‌ و نهادهای‌ آن‌ مخالفت‌ می‌كنند و وقت‌ خود را وقف‌ براندازی‌ آن‌ می‌نمایند و با مخالفان‌ توطئه‌گر و بازیگران‌ سیاسی‌ كمك‌ و گاهی‌ به‌ طوری‌ كه‌ نقل‌ می‌شود با پولهای‌ گزافی‌ كه‌ از سرمایه‌داران‌ بی­خبر از خدا دریافت‌ برای‌ این‌ مقصد می‌كنند و كمك­های‌ كلان‌ می‌نمایند آن‌ است‌ كه‌ شماها طرْفی‌ از این‌ غلط‌كاری­ها تاكنون‌ نبسته‌ و بعد از این‌ هم‌ گمان‌ ندارم‌ ببندید بهتر آن‌ است‌ كه‌ اگر برای‌ دنیا به‌ این‌ عمل‌ دست‌ زده‌اید ـ و خداوند نخواهد گذاشت‌ كه‌ شما به‌ مقصد شوم‌ خود برسید ـ تا در توبه‌ باز است‌ از پیشگاه‌ خداوند عذر بخواهید و با ملت‌ مستمند مظلوم‌ هم‌صدا شوید و از جمهوری‌ اسلامی‌ كه‌ با فداكاری­های‌ ملت‌ به‌ دست‌ آمده‌ حمایت‌ كنید كه‌ خیر دنیا و آخرت‌ در آن‌ است گرچه‌ گمان‌ ندارم‌ كه‌ موفق‌ به‌ توبه‌ شوید»
ایشان در ادامه یادآور شده اند: «همه‌ شما [خطاب به مسئولین و وزرا] به‌ پشتیبانی‌ ملت‌ احتیاج‌ دارید. با پشتیبانی‌ مردم‌ خصوصاً طبقات‌ محروم‌ بود كه‌ پیروزی‌ حاصل‌ شد و دست‌ ستمشاهی‌ از كشور و ذخائر آن‌ كوتاه‌ گردید و اگر روزی‌ از پشتیبانی‌ آنان‌ محروم‌ شوید، شماها كنار گذاشته‌ می‌شوید و همچون‌ رژیم‌ شاهنشاهی‌ ستمكار به‌ جای‌ شما ستم‌ پیشگان‌ پست­ها را اشغال‌ می‌نمایند بنابر این‌ حقیقت‌ ملموس‌، باید كوشش‌ در جلب‌ نظر ملت‌ بنمایید و از رفتار غیر اسلامی‌ ـ انسانی‌ احتراز نمایید»
بر این اساس و با عنایت به سطور پیشین، مبرهن گشته که یار پیشین امام (ره) پس از گذشت دو دهه از رحلت آن بزرگوار در تقابلی آشکار با اندیشه ها و آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی و تنها برای نیل به مقاصد سیاسی آن هم در هفتمین دهه از عمر خویش قرار گرفته و به بازیچه ای در دست مخالفان ریشه دار و زخم خورده انقلاب تبدیل شده که هر روز به نحوی از انحاء وی را می رقصانند.
قابل پیش بینی است که کمتر از مدت زمان مورد انتظار، دبیرکل سابق مجمع روحانیون مبارز که روزگاری به همراهی با امام خمینی (ره) افتخار می کرد، از گذشته خویش ابراز پشیمانی نموده و آن را مایه شرمساری بیانگارد و از مواضع بنیانگذار انقلاب اسلامی عدول کند؛ سرنوشتی که حسینعلی منتظری بدان مبتلا شد.
و این؛ فرجام همه بی مایگانی است که از پس آزمون دشوار تاریخ «مردود» شده و آبروی خویش را به ثمن بخس جهالت بر باد رفته می بینند.
قضاوت درباره مواضع دشمن صهیونیست پسند شيخ مهدي کروبي در حوادث فتنه 88 را به ملت شهيد پرور ايران اسلامي واگذار کرده و برخورد با وي را به دستگاه عدل و قضا مي سپاريم.

در پايان به ذکر اين مهم بسنده مي کنيم که چه حکيمانه آن پيرجماران در نامه اي که با دلي شکسته و پر از غم و اندوه به "حسینعلی منتظري" در تاريخ 6/1/68 نگاشته بودند، خطاب به مردم عزيزمان گفتند: « تاريخ اسلام پر است از خيانت بزرگانش به اسلام...»

گفتني است؛ كتاب "كروبي در مدار سقوط" نوشته آرش پاك‌انديش با همكاري مركز اسناد انقلاب اسلامي تدوين شده و در مراسم اختتاميه دهه بصيرت كه با حضور شخصيت هاي سياسي و فرهنگي كشور از ساعت 15 تا 18 امروز در فرهنگسراي پايداري برگزار مي شود رونمايي خواهد شد.

/ع2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.