سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آسوشیتدپرس:

مذاکرات هسته‌ای ایران به گفتگوهای دوجانبه واشنگتن-تهران تبدیل شده است

آسوشیتدپرس نوشت مذاکرات هسته ای ایران .و گروه 1+5 بیشتر به مذاکرات دوجانبه بین تهران-واشنگتن پی گیری می شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش آسوشیتدپرس، مذاکرات هسته ای ایران در ابتدا با سه کشور انجام می‌شد و سپس این گفتگوها در قالب مذاکره با شش کشور(پنج بعلاوه یک) دنبال شد و اکنون عمدتا فقط با آمریکا انجام می‌شود.

واشنگتن تاکید دارد که مذاکرات ایران و شش قدرت هنوز زنده و سرحال است. اما با توجه به اینکه تنها هشت هفته تا ضرب الاجل حصول توافق نهایی باقی مانده، آمریکا به شکل روز افزونی در تغییر شکل دادن گفتگوها به یک سری دیدارهای دوجانبه با ایران و تقویت مناسبات است. ایران و آمریکا در زمینه حصول یک توافق اختلافاتات زیادی دارند. این در حالیست که آمریکا خود پنج سال قبل به این مذاکرات پیوسته بود.

آسوشیتدپرس نوشت: این تغییر در سال 2009 و از زمان آب شدن یخ گفتگوی آمریکا با ایران و پیوستن این کشور به مذاکرات هسته ای با ایران شروع شد. این گفتگوها همچنین با یک سری دیدارهای دوجانبه بین ایران و آمریکا که از سال 2012 شروع شد ادامه پیدا کرد و به مکالمه تلفنی 15 دقیقه ای بین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سال گذشته ختم شد.

مقامات آمریکا اکنون به طور مرتب با همتایان ایرانی خود تماس تلفنی و دیدار دارند. جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از سال گذشته تاکنون چندین بار در خصوص مسئله هسته ای دیدار کرده اند که آخرین آن در جریان دور کنونی مذاکرات که روز جمعه به پایان رسید انجام شد. 

این خبرگزاری نوشت: اگر نتیجه مذاکرات هسته ای به یک توافق تا 24 نوامبر منجر شود، چنین تحولاتی وعده توسعه گفتگو و بهبود کند مناسبات ایران و آمریکا را می‌دهد.

گری سیمور مذاکره کننده آمریکایی گفت: حتی زمانیکه مذاکرات به مسئله هسته ای محدود است، محور رو به رشد مذاکرات ایران و آمریکا یک موضوع بسیار خوشایند است زیرا این موضوع گفتگوها بین دو طرف را تسهیل می‌کند و باعث می‌شود مذاکرات سریعتر پیش برود.

سه دیپلمات غربی که خواستند نامشان فاش نشود گفتند: برخی نمایندگان غربی حاضر در مذاکرات فکر می‌کنند که همزمان با افزایش نقش آمریکا آنها به حاشیه رانده شده اند.

اما سیمور گفت: در شرایطی که آمریکا نقش محوری در پیش گرفته این صحت ندارد که آمریکا موضوعات را از متحدانش پنهان می‌کند بلکه مشورتهای منظم دائما برگزار می‌شود.


انتهای پیام./

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.