سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سخنرانی خود در شصت و نهمین دوره نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک؛

محمود عباس اسرائيل را رژيمی اشغالگر و نژادپرست خواند/ اسرائيل در جنگ غزه مرتکب نسل کشی شده است

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در سازمان ملل در نیویورک، تاکید کرد: ما شاهد آن بودیم که ملت های جهان در محکومیت اشغالگری و تجاوزگری اسرائیل تظاهرات و حمایت خود را از آزادی فلسطین اعلام کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد:محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنان خود در شصت و نهمین دور نشست های مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به درخواست سابق خود در خصوص ضرورت جلوگیری از وقوع "نکبت" جدید و حمایت از تاسیس کشور آزاد و مستقل فلسطین افزود: اکنون در حالی به اینجا آمده ایم که فلسطین در حال درمان زخم های خود است و ملت فلسطین پس از جنگی دیگر علیه نوار غزه، شهدای زیادی داده است.

اکنون بار دیگر به اینجا آمده ایم و می بینیم که متاسفانه پس از جنگی جدید که سومین جنگ رژیم نژادپرست صهیونیستی در پنج سال گذشته علیه نوار غزه است، بار دیگر همان پرسش ها و مسائل را تکرار می کنیم. تنها تفاوتی که امروز وجود دارد این است که حجم جنایت نسل کشی این بار بزرگتر است و فهرست شهدا و بخصوص کودکان و نیز فهرست اسامی زخمی ها و معلولان جنگی طولانی تر است و دهها خانواده به طور کامل نابود شده اند. تفاوت دیگری که وجود دارد این است که امروز حدود نیم میلیون نفر آواره شده اند و شمار منازل و مدارس و بیمارستان ها و ساختمان های دولتی و مساجد و کارخانه ها و حتی قبرستان های ویران شده بسیار زیاد و بی سابقه است. آنها حتی برای انتقامجویی از فلسطینیان آنها را در قبرستان ها هم تعقیب کردند. تفاوتی که امروز دیده می شود این است که ویرانه های ناشی از جنگ اخیر در دوران معاصر بی سابقه است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه سخنان خود خطاب به حضار گفت: جنگ اخیر علیه نوار غزه شامل یک سلسله جنایت جنگی بود که در برابر چشم و گوش جهانیان انجام شد. آیا عاقلانه است که کسی اکنون ادعا کند حجم این جنایات هولناک را درک نکرده است؟ عاقلانه نیست که اکنون برخی بدون توجه به سرنوشت هزاران قربانی فلسطینی به اعلام حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود اکتفا کنند و این حقیقت را که زندگی فلسطینیان نیز مثل هر انسان دیگری ارزشمند است، نادیده بگیرند. بی توجهی عده ای به واقعیت های موجود، وجود چنین واقعیت هایی را انکار نمی کند. فرض ما بر این است که از این پس دیگر هیچ کس نمی پرسد چرا افراط گری گسترش می یابد و فرهنگ صلح ضعیف شده است و چرا تلاش ها برای برقراری صلح به جایی نمی رسد. امیدواریم هیچ کس تلاش نکند این بار نیز از بازخواست به سبب جنایات خود جان سالم به در ببرد.

محمود عباس ادامه داد: به نمایندگی از فلسطین و ملت آن تاکید می کنم که اجازه نمی دهیم جنایتکاران جنگی از مجازات جان سالم به در ببرند. در همین جا تاکید می کنم که ملت فلسطین بر حق قانونی خود برای دفاع از خودش در مقابل ماشین جنگی اسرائیل و نیز حق قانونی خود برای مقاومت در برابر اشغالگری نژادپرستانه مبتنی بر شهرک سازی اسرائیل اصرار می کند. همچنین تاکید می کنم که خشم و غضب ما باعث نمی شود که حتی لحظه ای انسانیت و ارزش ها و اصول اخلاقی را فراموش کنیم بلکه بر پایبندی خود به قوانین بین المللی انسانی تاکید می کنیم و به ارزش های مبارزات ملی خود پایبند خواهیم بود.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت : در میان توفان کشتار و ویرانگری شاهد تظاهرات عظیم ملت های جهان بودیم که خواستار محکومیت تجاوزگری های اشغالگران و حمایت از آزادی خواهی فلسطین بودند. اکثریت غالب کشورهای جهان همین موضع را دارند. ما همچنین شاهد افزایش تلاش های بین المللی مردمی برای تحریم سیاست های اشغالگران و آپارتاید و شهرک سازی های اسرائیل بودیم. من به نام فلسطین به همه کسانی که از ارزشهای انسانی دفاع کردند و خواستار آزادی و عدالت و صلح شدند تبریک می گویم. این اعلام همبستگی از سوی ملتهای جهان حاوی پیامی مهم برای ساکنان غزه و کسانی بود که در برابر نسل کشی قرار داشتند ، تا دست کم احساس کنند تنها نیستند.
عباس گفت: جنگ اخیر اسرائیل ماهیت دولت این رژیم را در مذاکرات پشت درهای بسته نشان داد. این جنگ پس از مذاکراتی سخت که بیش از هشت ماه زیر نظر دولت آمریکا و شخص باراک اوباما و تحت مدیریت جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به طول انجامید روی داد. ما با فکری باز و نیات صادقانه و روحیه مثبت این تلاشها را پیگری کردیم و مواضع اصولی مان را با استناد به قطعنامه های بین المللی تعیین کردیم که مورد تایید قاطع کشورهای جهان است. ما به همه تعهداتمان عمل کردیم. ما با وجود اقدامات اسرائیل که ناقض قوانین بود خویشتن داری به خرج دادیم و به مذاکرات ادامه دادیم تا فضائی فراهم کنیم که تلاشهای آمریکا بهترین فرصت برای پیروزی باشد. اما طبق معمول دولت اسرائیل هیچ فرصتی را برای تخریب فرصت دستیابی به صلح از دست نداد. طی چندین ماه مذاکره ، شهرک سازی ها و تصرف اراضی و تخریب خانه های فلسطینیان و کشتار و دستگیری و تبعید فلسطینیان از کرانه باختری و تشدید محاصره نوار غزه ادامه یافت. اشغالگران در این مدت تمرکز حملات خود را بر قدس و ساکنان آن قرار دادند. آنها تلاش کردند روح و هویت و مظاهر شهر مقدس قدس را تغییر دهند. آنها بر مسجد الاقصی تمرکز کردند تا عواقب فاجعه باری را رقم زنند. در همین زمان باندهای شهرک نشینان نژاد پرست مسلح به جنایات خود علیه شهروندان و اراضی و مساجد و کلیساها و دارائی های مردم و درختان زیتون ادامه می دادند. طبق معمول دولت اسرائیل یکبار دیگر در امتحان صلح مردود شد. اسرائیل توافقی که با آمریکائی ها درخصوص آزاد سازی شماری از زندانیان فلسطینی به عمل آمده بود نقض کردند. البته ما بر آزادی همه این زندانیان در بند اشغالگران اصرار داریم. اسرائیل وقتی با پرسشهای ساده ای در مذاکرات مستقیم یا با واسطه مواجه شد مواضع واقعی خود را به صورت آشکار نشان داد و اعلام کرد اسرائیل با پایان دادن به اشغال اراضی کشور فلسطین که در سال 1967 اشغال شده مخالف است و تلاش می کند به این اشغالگری ادامه دهد و آن را تشدید کند و با تشکیل کشور مستقل فلسطین و با دستیابی به راه حل عادلانه درخصوص آوارگان فلسطینی مخالف است. این موضع رسمی دولت اسرائیل است. آینده پیشنهادی دولت اسرائیل برای ملت فلسطین در بهترین حالت این است که مناطق فلسطینی به مناطق جدا از هم و در سرزمینی بدون مرز تبدیل شود که هیچ حاکمیتی بر آن و بر آسمان و زمین و آب های زیر زمینی و منابع طبیعی آن نداشته باشند و تحت سلطه شهرک نشینان فاشیست و اقدامات فجیع ارتش اشغالگری باشند که از رژیم های آپارتاید بدتر است. آنها که در این رژیم از تشکیل کشور فلسطین سخن می گویند این ویژگی ها را برای آن در نظر دارند.

محمود عباس افزود: اسرائیل در این مذاکرات تاکید کرد که با دستیابی به صلح با قربانیان و با ملت فلسطین مخالف است. همزمان با این تلاشها اسرائیل سعی کرد به مناقشات موجود جنبه مذهبی دهد. در این مدت گفتمان سیاسی و رسانه ای اسرائیل جنبه نژاد پرستانه تری پیدا کرد. این گفتمان نژاد پرستانه در نظام آموزشی و سلسله قوانین این رژیم و اقدامات دولت اسرائیل و شهرک نشینان تمرکز یافت. نتیجه این سیاست ها جنایت فجیع تعدادی از شهرک نشینان بود که محمد ابوخضیر جوان اهل قدس را ربودند و او را زنده در آتش سوزاندند و سپس به قتل رساندند. این امر موضوعاتی را در تاریخ به خاطر ما می آورد امیدواریم آنها نیز این موضوعات را به خاطر بیاورند.
عباس گفت: در سالهای گذشته اشغالگران سیاست هدفمندی را برای تضعیف تشکیلات خودگردان دنبال کردند تا نقش آن را کاملا از بین ببرند. هدف اشغالگران از بین بردن تلاشهای ما بود. ما تلاش می کنیم که الگویی را برای تشکیل کشور آینده فلسطین به وجود آوریم. کشوری که دارای حاکمیت مستقل باشد و با همسایگانش در صلح باشد و با آنها روابط مناسبی داشته باشد و به تعهداتش عمل کند و به توافقنامه ها و قوانین و حقوق بشر و تکثرگرائی احترام بگذارد. اشغالگران سعی کردند این الگو را از بین ببرند زیرا این الگو ناقض سیاست های آنهاست. آنها می خواهند فرصت به وجود آمدن یک کشور مستقل را در فلسطین از بین ببرند.

وی افزود: وقتی تلاشهای ما در گفتگوهای ملی داخلی به نتیجه رسید و توانستیم اختلافات داخلی را از بین ببریم و دولت وحدت ملی تشکیل دهیم و راه برگزاری انتخابات مجلس و ریاست تشکیلات خود گردان را درپیش گرفتیم همه جهان از این حرکت ما استقبال کردند البته به جز اسرائیل که همواره تلاش کرده است وطن و وحدت ما را از بین ببرد. همه کشورهای جهان به جز اسرائیل با تشکیل دولت وحدت ملی ما موافقت کردند.

محمود عباس در بخش دیگری گفت: اکنون از اینجا به کدام سمت باید برویم؟ اندیشه این که امکان دارد به سادگی بتوان رویه سابق را که به شکست انجامیده است درپیش گرفت ساده لوحانه و اشتباه است. زیرا دیگر قابل قبول نیست که الگوهای شکست خورده را مجددا مبنای کار قرار دهیم و البته بی فایده خواهد بود. این رویه ها باید مورد بازنگری ریشه ای قرار گیرند. تکرار می کنم که محال است به گرداب مذاکرات بازگردیم زیرا مذاکراتی که اسرائیل پیشاپیش با ادامه شهرک سازی و ادامه ظلم و ستم و اشغالگری نتایج آن را قبول ندارد بی فایده خواهد بود. مذاکراتی که هدف آن پایان دادن به اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس در اراضی اشغال شده در سال 1967نباشد بی فایده است. مذاکراتی که جدول زمانی مشخصی برای اجرای این اهداف نداشته باشد بی فایده است. اکنون زمان آن رسیده است که اشغالگری پایان یابد. فلسطین با این که حق آزادی ملتش در گروه شروط و امنیت اسرائیل باشد مخالف است در واقع این اسرائیل و شهرک نشینان این رژیم هستند که هر روز رفتارهای اشغالگرانه و نژاد پرستانه ای علیه فلسطینیان مرتکب می شوند. ملت فلسطین به حمایت واقعی وفوری بین المللی نیاز دارند و ما از طریق نهادهای بین المللی در صدد کسب آن خواهیم بود. ملت فلسطین پیش از هرچیز دیگر به امنیت و صلح نیاز دارند. کودکان فلسطین شایسته آن هستند که جهان برای جلوگیری از تکرار کشتار کودکی شان و ربودن رویاهایشان و نابودی زندگی شان تلاش کند.
ملت فلسطین که رنج آوارگی و کشتار و غرق شدن در دریاها و از دست دادن خانه و کاشانه شان را متحمل شده اند اکنون به تضمین هایی نیاز دارند تا دوباره آواره نشوند.

محمود عباس در بخش دیگری گفت:ما تنها ملتی هستیم که همچنان تحت اشغال باقی مانده است و این حق ما نیست.
وی گفت: ما و همه کشورهای جهان همواره درباره عواقب فاجعه بار تداوم اشغالگری و شهرک سازی و عدم تحقق آزادی و استقلال برای ملت فلسطین هشدار داده ایم. همواره اعلام کرده ایم که جهان در برابر ادامه رفتار فراتر از قانون اسرائیل و ادامه بی توجهی به مجازات این رژیم در برابر جنایاتی که مرتکب می شود و ادامه چالشهایی که در برابر قوانین بین المللی ایجاد می کند مسئولیت دارد. این مسئله زمینه رشد افراط گرائی و تروریسم در منطقه ما را فراهم می کند.تروریسمی که منطقه ما را بلعیده است ، نظیر داعش و گروههای دیگر به هیچ وجه به دین مبین اسلام یا بشریت ارتباطی ندارد. برای مقابله با اقدامات وحشیانه این گروهکها به چیزی فراتر از اقدام نظامی و محکوم کردنها نیاز است. در وهله نخست باید راهبردی واقع گرایانه تدوین کرد تا ریشه های تروریسم خشکانده شود و ریشه های آن از همه عرصه های سیاسی و فکری و اقتصادی و اجتماعی در منطقه ما بیرون کشیده شود. این امر مستلزم تدوین اصولی مستحکم است. باید توافقی عملی برای جنگ با شکلهای مختلف تروریسم در همه جا صورت گیرد. در این چارچوب لازم است که به اشغالگری اسرائیل در کشور ما پایان داده شود که شکل فجیعی از تروریسم حکومتی است و دامن زننده به نفرت آفرینی و تنش است.

محمود عباس در بخش دیگری گفت: درحالی که ما از مصائب جنگ رنج می بریم با چالش بزرگی برای بازسازی ویرانی هایی که اشغالگران به وجود آورده اند مواجهیم. این سومین بار است که نتیجه ویرانگری های اشغالگران را بازسازی می کنیم. قاهره ماه آینده به دعوت جمهوری عربی مصر و نروژ میزبان کنفرانس بین المللی ویژه ای برای کمک به غزه و بازسازی آن خواهد بود. دولت ما در این کنفرانس گزارش مفصلی درخصوص خسارات ناشی از تجاوزگری های اشغالگران ارائه خواهد داد.

وی گفت : دو روز پیش گروههای فلسطینی توافق کردند تا دولت وحدت ملی را در نوار غزه تقویت کنند تا بازسازی این منطقه سرعت بگیرد. ما از همه کشورهایی که در زمان جنگ و پس از آن کمکهای خود را برای ملت فلسطین ارسال کردند تقدیر می کنیم. ما یقین داریم که کشورهای دوست از ارائه کمکهای درخواستی ما دریغ نخواهند کرد.

مجددا تاکید می کنیم که شرط اساسی موفقیت طرحها و تلاشها پایان دادن به محاصره و اشغالگری های فجیع اسرائیل است که از سالها پیش نوار غزه را به محاصره در آورده و آن را به بزرگترین زندان جهان تبدیل کرده است. در عین حال بر ضرورت تثبیت آتش بس از طریق مذاکراتی که تحت نظارت مصر جریان دارد تاکید می کنیم. البته ضرورت دارد که گرداب جنگها و بازسازیهای مکرر تکرار نشود. رنج غزه فقط با پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین پایان خواهد یافت.

انتهای پیام/
برچسب ها: عباس ، اسرائیل ، بین الملل ، غزه ، جنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.