سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از روز جهانی سالمندان تا انقراض سلسله هخامنشیان

روز جهانی سالمندان، شهادت زایرین خانه خدا در مکه، انقراض سلسله هخامنشیان، آغاز عملیات متوسط مسلم بن عقیل (ع) و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 9 مهر 1393 خورشیدی برابر با 6 ذی الحجه 1435 هجری و 1 اکتبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

روز جهانی سالمندان
روز نهم مهرماه، در هر سال به عنوان روز سالمندان نام‌گذاری شده است تا گامی در راستای تکریم این پدران و مادران برداشته شود. دوران سالمندی همانند دوران کودکی یا جوانی، یکی از مراحل زندگی است با این تفاوت که دوران کودکی و جوانی، سرشار از انرژی و تلاش، ولی دوران سالمندی، همراه با تحلیل قوا و کاهش میزان فعالیت‌های فیزیکی می‌باشد.

تاقبل از قرن بیست و یکم میلادی، میانگین عمر، بسیار پایین بود. اما بهبود وضع تغذیه و پیشرفت‌های چشم‌گیر پزشکی و ارتقای سطح بهداشت، سبب افزایش میانگین عمر گردیده است. وجود شمار روز افزون سالمندان در اکثر کشورها موجب شده که مقامات دولتی و برنامه‌ریزان اجتماعی، توجه بیشتری به این مسئله ابراز نموده و به وضع مقرراتِ تأمین اجتماعی مطلوب‌ترِ آنان همت گمارند.

مرگ (عبدالحسین تیمور تاش) وزیر مستبد دربار رضاخان پهلوی (1312 ش)
عبدالحسین تیمور تاش ملقب به مُعَزِّزُ المُلک و سردار معظم خراسانی در حدود سال 1260 ش در بجنورد در استان خراسان به دنیا آمد. وی بعدها به وکالت مجلس و ولایت خراسان رسید و چندین بار در مناصب گوناگون جابجا شد. تیمور تاش پس از کودتای رضاخان، از طرفداران او گردید. سردار معظم، پس از سلطنت رضاخان پهلوی به وزارت دربار رسید و دارای نفوذ فراوانی در ارکان قدرت شد. تیمور تاش به عنوان دست راست رضاخان، این اختیار را داشت که هر که را می‌خواهد به نخست وزیری معرفی کند، نخست وزیری که در واقع رییس دفترِ وزیر دربار بود. در این سال‌ها تیمورتاش به عنوان شخص دوم مملکت، همه کاره و فعّال مایشاء بود. تیمور تاش بسیار تلاش کرد که شغل وزارت دربار را از یک مقام تشریفاتی به بالاترین مرجع تصمیم‌گیری کشور ارتقا دهد و همه نظراتش را در سیاست داخلی و خارجی ایران اعمال نماید. در سال 1310 و پس از شکست مذاکرات نفت ایران و انگلیس، روزنامه‌های لندن درصدد نابودی او برآمدند. بنابراین با حیله‌گری وانمود کردند که چون شاه پیر است و ولیعهد کودک، بنابراین تیمور تاش جانشین رضاخان خواهد شد. این موضوع به رضاخان، بسیار گران آمد و پس از مدتی او را از وزارت دربار کنار نهاد و پس از مدتی محاکمه و زندان، او را در 9 مهر 1312 ش با ذلت به قتل رساند. وی از نظر اخلاقی، سیاستمداری فاسد، هوسران و عیاش بود و تمام تلاش او، در رسیدن به قدرت بیشتر و جلب نظر رضا پهلوی خلاصه می‌شد. سرانجام او با همان شمشیری نابود شد که به وسیله آن زیسته بود و مرگ دیگران را با آن تدارک می‌دید.

اعتصاب گسترده دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان سراسر کشور بر ضد رژیم پهلوی (1357 ش)
همزمان با وقوع اعتصابات متعدد در سطح مملکت و بازگشایی مدارس در مهرماه 1357، دانش‌آموزان نیز از حضور در سر کلاس خودداری نموده، به صف مخالفین رژیم پیوستند و با راهپیمایی‌های گسترده، خواستار بازگشت حضرت امام به کشور شدند. پس از اعتصاب دانش‌آموزان، معلمان کشور نیز طی اعلامیه‌ای، اعتصاب خود را آغاز کردند. از آن پس به طور کلی مدارس ایران تعطیل گردید و شاگرد و معلم، عملاً به صحنه مبارزه در خیابان‌ها وارد شدند. دانشجویان دانشگاه‌های کشور نیز به صورت متشکل به نهضت پیوستند و کلاس‌های درس را تحریم نمودند. اعتصاب دانشجویان، فرهنگیان و دانش‌آموزان به تظاهرات تهران وشهرستان‌ها جان تازه‌ای بخشید و نیروی عظیم جنبش مردمی را رونق بیشتری داد.

عملیات غیوراصلی در جاده حمیدیه - اهواز، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1359 ش)
پس از آغاز هجوم وحشیانه دشمن بعثی به خاک جمهوری اسلامی ایران، لشکرهای دشمن در صدد رسیدن به شهر اهواز و تصرف آن بودند. هر چند مقاومت‌هایی در شهر بستان و سایر محورها صورت گرفت، لیکن به دلیل سنگینی تهاجم دشمن، نیروهای خودی برای استقرار در مواضع مناسب‌تر، عقب نشینی کردند. در نتیجه دشمن با یک خیز بلند، خود را به دروازه حمیدیه رساند و شهر اهواز را در معرض تهدید قرار داد. در این وضعیت، 28 تن از برادران پاسدار و بسیجی به فرماندهی شهید غیور اصلی، در حالی که فقط چند قبضه آرپی‌جی هفت در اختیار داشتند، شبانه آماده یورش به دشمن شده، پس از خروج از شهر، در چند کیلومتری آن، در کنار جاده حمیدیه - اهواز، به کمین دشمن نشستند. این نیروها در بامداد نهم مهرماه 1359، شلیک هماهنگ به سوی تانک‌های عراقی را آغاز کردند و باعث وحشت و نگرانی دشمن گردیدند. پس از این عملیات که به گل نشستن و انفجار چندین دستگاه تانک دشمن انجامید، دشمن چند بار اقدام به پیش‌روی در این محور نمود تا این که سرانجام در حوالی غرب سوسنگرد، زمین‌گیر شد.

درگذشت (سراج منیر) محقق معروف پاکستانی (1369 ش)
سراج منیر، محقق و مؤلف بزرگ پاکستانی، در سال 1331 ش (1952 م) به دنیا آمد. وی به دلیل علاقه فراوان به فرهنگ، زبان و ادبیات پارسی، در راه نشر این زبان در پاکستان و معرفی شخصیت‌های معروف ادبی، فرهنگی و فلسفی ایران، خدمات ارزنده‌ای انجام داد. از جمله اقدامات مؤثر سراج منیر، چاپ کتاب ارزشمند سخنوران ایران توسط مؤسسه مطالعات فرهنگ اسلامی پاکستان بود. او که از بنیانگذاران انجمن فارسی در پاکستان به شمار می‌رفت، برای تقویت این انجمن، با نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور همکاری وسیعی داشت. سرانجام این اندیشمند و محقق سرشناس پاکستانی در 38 سالگی بر اثر سکته قلبی، در اسلام آباد دارفانی را وداع گفت.

رحلت عالم ربانی و حکیم الهی آیت اللَّه "سید محمد حسینی" معروف به "آقانجفی همدانی" (1375 ش)
آیت‌اللَّه سید محمد حسینی همدانی معروف به آقانجفی همدانی در سال 1283 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. این عالم ربانی به قدری از لحاظ علمی و فقهی مورد توجه میرزای نایینی واقع شد که به ایشان گواهی اجتهاد داد و آقانجفی نیز به شرف دامادی آن مرجع بزرگ نائل شد. آیت‌اللَّه همدانی پس از اخذ اجازات متعدد اجتهاد از علمای بزرگ نجف، قصد وطن نمود و پس از اقامت 22 ساله در نجف راهی همدان گردید. از آن پس به تدریس و تألیف و ارشاد مردم پرداخت و در همدان ماندگار شد. آقا نجفی همدانی پایبندی خاصی به انجام مستحبات و پرهیز از مکروهات داشت و از آوازه‌گری و شهرت و ریاست، به شدت احتیاط می‌کرد. ایشان با توجه به اینکه، علاوه بر فقه و اصول، فلسفه نیز خوانده بود، اندیشه استدلالی و علمی داشت و به شبهات و مشکلات فکری روز توجه می‌نمود. از آیت‌اللَّه همدانی آثار متعددی به یادگار مانده است که انوار درخشان در تفسیر قرآن در 18 جلد، درخشان پرتوی از اصول کافی در 6 جلد و معاد جسمانی و روحانی از آن جمله‌اند. سرانجام آن فقیه بزرگ در سحرگاه نهم مهر 1375 ش برابر با پانزدهم جمادی الاول 1417 ق در نودوسه سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییع باشکوهی در همدان و مشهد، در جوار مرقد شیخ بهایی در حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

تولد "محمد بن همام" محدث شهیر ایرانی (258 ق)
ابوعلی محمد بن همام از علما ومحدثین مشهور ایرانی در بغداد زندگی می‌کرد. او در محضر بسیاری از علمای عصر خود، تعلیم دید و با علم حدیث به خوبی آشنایی داشت. همچنین این دانشمند مسلمان، شاگردان بسیاری تربیت کرد که بعدها هر یک از آنان عالمی برجسته در علم حدیث و دیگر علوم اسلامی شدند. از ابن‌همام آثاری درباره‌ی تاریخ پیشوایان دین اسلام به جای مانده است.

شهادت زایرین خانه خدا در حرم امن الهی توسط وهابیون سعودی (1407 ق)
در ششم ذیحجه‌ی سال 1407 ق برابر با یازدهم مرداد ماه سال 1366 ش، صدها زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورها در شهر مکه‌ی منوّره، در حال انجام فریضه‌ی الهی برائت از مشرکین به دست ماموران دولت عربستان به شهادت رسیدند. زائران خانه‌ی خدا، این مراسم را همه ساله با الهام ازتعالیم اسلام و قرآن برگزار می‌کنند ودر آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بیزاری خود را از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنند. برگزاری مراسم برائت از مشرکین در جریان اجتماع بزرگ و پرشکوه حج، تاثیر آن را دو چندان می‌کند. با توجه به این موضوع رهبر کبیر انقلاب اسلامی و حضرت آیت اللَّه خامنه‌ای بر انجام هر چه باشکوه‌تر مراسم برائت، تاکید داشته و دارند. بر اثر این یورش بی‌رحمانه، چهارصد زائر به شهادت رسیده و بیش از هزار نفر زخمی شدند.

آغاز نبرد "گوگامل" بین ایران و یونان و انقراض سلسله هخامنشیان (330 ق.م)
در زمان خشایارشا هخامنشی، لشکرکشی بزرگی علیه یونانیان انجام گرفت که در نهایت به شکست خشایارشا انجامید. این درگیری‌های پراکنده تا زمان اسکندر مقدونی ادامه داشت. در اولین روز اکتبر سال 331 قبل از میلاد و در زمان پادشاهی داریوش سوم، دو سپاه ایران و یونان به سرکردگی اسکندر مقدونی در نزدیکی شهر موصل در محلی به نام گوگاملْ رودرروی هم قرار گرفتند که در ابتدا تلفات بسیاری بر یونانی‌ها وارد آمد. ولی پس از درگیری داریوش سوم و اسکندر مقدونی، سپاه ایران که تصور می‌کرد داریوش کشته شده است فرار نمودند و میدان را برای اسکندر خالی گذاشتند. از طرف دیگر، داریوش سوم نیز که در نبرد تن به تن با اسکندر زخمی شده بود، پس از تنها شدن در برابر یورش دشمن به وحشت افتاده و متواری شد. در نتیجه بخش‌هایی از لشکر ایران نیز که به پیروزی، دست یافته بودند عقب نشستند و شکست سپاه ایران قطعیت یافت. برخی مورخین، تلفاتِ ایران در این جنگ را تا 90 هزار نفر ذکر کرده‌اند اسکندر پس از این فتح بزرگ به سوی بابِل رفت و سراسر بین‌النهرین را تسخیر کرد. با تصرف دیگر نقاط ایران توسط سپاهیان اسکندر مقدونی، پایتخت دولت هخامنشیان، به نام تخت جمشید در نزدیکی شیراز نیز مورد تهاجم قرار گرفت. در این حال، اسکندر به تخت جمشید حمله برد و غنائم آن را تصرف کرد و شهر را به آتش کشید. داریوش پس از شکست گوگامل و سقوط پایتخت درصدد تهیه سپاهی تازه بود که توسط دو سردار خیانت‌کار خود زخمی شد و به همان زخم درگذشت. با مرگ داریوش، حکومت 230 ساله هخامنشیان فروپاشید و سلسله سلوکیان و سپس اشکانیان جای آن را گرفت.

پایان دادگاه تاریخی "نورنبرگ" و صدور حکم درباره جانیان نازی (1946 م)
به دنبال کشف جنایات نازی‌ها در اردوگاه‌های اسیران جنگی و نیز کشتار و قتل عام بی‌رحمانه‌ای که در مناطق اشغالی خود طی چند سال متوالی انجام داده بود، دادگاه بین‌المللی نورمبرگ در بیستم نوامبر 1945 م کار خود را آغاز نمود و متهمان به این جنایات جنگی در آلمان را محاکمه کرد. علت انتخاب نورمبرگ، جنبه سمبولیک آن بود. زیرا هیتلر و نازی‌ها بسیاری از اجتماعات و تظاهراتشان، ابتدا در نورنبرگ یا مونیخ در جنوب آلمان بود. این دادگاه در نوع خود در جهان منحصر به فرد بود زیرا برای نخستین بار درتاریخ فاتحان جنگ، دادگاهی برای محاکمه مغلوبین جنگ تشکیل دادند و 177 نفر از سران آلمان نازی را در این دادگاه محاکمه کردند. قضات این دادگاه از چهار کشور امریکا، انگلستان، شوروی و فرانسه تعیین شده بودند. در نهایت در اول اکتبر 1946 م، از مجموعه متهمینی که محاکمه شدند 25 نفر محکوم به مرگ و بیست نفر به زندان‌های بلند و کوتاه مدت محکوم شدند، هم‌چنین 35 نفر دیگر نیز از اتهامات وارده تبرئه گردیدند. تقاضای تخفیف مجازات محکومین از طرف شورای عالی متفقین برای نظارت بر امور آلمان رد شد و احکام صادره در شانزدهم اکتبر 1946 م به اجرا درآمد.

آغاز عملیات متوسط مسلم بن عقیل (ع) (1361 ش)
عملیات مسلم بن عقیل در تاریخ 9 مهر 1361 ش با رمز یا ابوالفضل العباس (ع) در جبهه میانی و در غرب سومار و ارتفاعات مسلط بر شهر مندلی عراق در وسعتی برابر با 150 کیلومتر مربع و با هدف آزادسازی چندین ارتفاع مرزی و انهدام نیروهای دشمن و تصرف ارتفاعات مشرف بر شهرمندلی طی دو مرحله به فرماندهی قرارگاه عملیاتی نجف اشرف انجام شد. این منطقه از جبهه‌های مهم محسوب می‌شد و به علت نزدیک بودن به بغداد، از استحکامات زیادی برخوردار بود. رزمندگان اسلام متشکل از ارتش و سپاه با شنیدن رمز مبارک عملیات، هجمه خود را آغاز کرده و پس از عبور از موانع متعدد مین و تله‌های انفجاری، به سربازان عراقی یورش بردند. در نخستین ساعات حمله، برخی ارتفاعات منطقه به دست توانای رزمندگان اسلام آزاد شد و از لوث وجود بعثیان پاکسازی گردید.

در این حال دشمن شکست خورده علی رغم انجام پاتک، با دریافت ضربات کوبنده توسط قوای اسلام، با برجای گذاشتن تلفات بسیار، مجبور به عقب‌نشینی شد. نتایج عملیات متوسط مسلم بن عقیل: تلفات نیروی انسانی دشمن: 275 نفر اسیر و 4000 نفر کشته و زخمی؛ سایر نتایج: آزادی ارتفاعات مشرف به شهر مندلی و پاسگاه‌های مرزی ایران از جمله قلعه چوق، سومار، میان تنگ و کانی شیخ؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 79 دستگاه انهدامی، هواپیما: 7 فروند انهدامی، خودرو: ده‌ها دستگاه انهدامی، لودر و بولدوزر: 3 دستگاه انهدامی و 3 دستگاه اغتنامی، کاتیوشا و توپ: 3 قبضه انهدامی و 3 قبضه اغتنامی.
منبع: راسخون
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.