سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمد صادق خرازی:

بدون هماهنگی با ایران هیچ طرحی در منطقه به نتیجه نخواهد رسید

روزنامه الحیات به نقل از محمد صادق خرازی نوشت آمریکا می خواست در ائتلاف مبارزه با تروریسم از ایران به عنوان سرباز استفاده کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران،‌ "محمد صادق خرازی" سفیر اسبق ایران در فرانسه در گفتگو با الحیات به علل مخالفت ایران با ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم پرداخت و در پاسخ به این سوال که چرا ایران مخالف پیوستن به این ائتلاف است گفت ما با آمریکا در خصوص پدیده تروریسم اختلاف رویکرد داریم. آنها به این پدیده از زاویه خوب و بد نگاه می کنند و ما به آن از زاویه حق و باطل نگاه می کنیم. منطقه شاهد  یک "نمایش کمدی سیاسی" است. آنچه که در منطقه رخ می دهد با شعارهائی که رئیس جمهوری آمریکا سر داده است کاملا متفاوت است. امنیت در منطقه بدون ایران امکان پذیر نیست . ما معتقدیم قطع حمایتها  و خشکاندن منابع تروریسم تضمینی برای  نابود کردن تروریسم است.  


آمریکائیها می خواستند ما سرباز آنها در عراق باشیم
خرازی در پاسخ به این سوال که چرا شما درخواست آمریکا را رد کردید گفت آمریکائیها می خواستند ما سرباز آنها در عراق باشیم و به جای آنها بجنگیم و ما این درخواست  را رد کردیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا این قضیه با آمریکائیها بحث و بررسی شده است گفت بله در این خصوص با آنها گفتگو کردیم و ما مخالفت کردیم که تحت فرماندهی آمریکائیها اقدام کنیم. 


بدون هماهنگی با ما هیچ طرحی در منطقه به نتیجه نخواهد رسید 
وی گفت بدون هماهنگی با ما هیچ طرحی در منطقه به نتیجه نخواهد رسید. 



خرازی در پاسخ به سوالی در مورد اختلافهای طایفه ای در منطقه گفت ایران شیعیان را در منطقه  به وجود نیاورده است .آنها ساکنین این منطقه هستند و واقعیت منطقه قلمداد می شوند. 


داعش یک پدیده "نژاد پرست عقب افتاده جاهلی" است
خرازی گفت ما از موضع آیت الله علی سیستانی مرجع دینی زمانی که خواستار حفظ و دفاع از حقوق اهل سنت عراق شد حمایت کردیم . ما در خصوص توزیع مراکز تصمیم گیری بین تمامی اقشار ( مردم عراق ) از مواضع وی حمایت کردیم. گروه داعش یک پدیده سنی نیست بلکه یک پدیده نژاد پرست عقب افتاده جاهلی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به عقیده شما دور شدن ایران از عربستان بسیاری از مشکلات منطقه را به وجود نیاورده است گفت: دور شدن این دو کشور به نفع ملتهای اسلامی نیست .  من به شدت مخالف هرگونه اختلاف میان این دو کشور هستم و خواستار کنار گذاشتن این اختلافها هستم. موقعیت من در نظام سیاسی ایران این اجازه را به من می دهد که بگویم ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه برای برقراری امنیت و ثبات در آنجا ( منطقه ) است و دولت روحانی رئیس جمهور ایران آماده امضای توافقهای امنیتی بر پایه فاکتورهای ثبات و همزیستی مشترک با تمامی کشورهای عربی خلیج فارس است. 


به هیچ عنوان مداخله ای در منطقه نداریم
خرازی درباره این سوال که درباره مداخله ایران در مسائل داخلی کشورهای عربی چه می گوئید گفت به هیچ عنوان چنین مداخله ای نداریم. 

خرازی تاکید کرد: ما به دنبال تحکیم دموکراسی هستیم . ما از انتخابات شفاف ، برای محقق شدن اهداف ملتها حمایت می کنیم. وی در پاسخ به این سوال که توافقنامه های امنیتی بر خلاف این تفکر است گفت ما می گوییم باید حقوق اقلیتها رعایت شود. 

خرازی در پاسخ به این سوال که ، ولی اینها مسائل داخلی ( حقوق اقلیتها ) است گفت هیچ کس نمی تواند این حقوق را نادیده بگیرد و هیچ کس نمی تواند این حقوق را نقض کند و ما در این منطقه زندگی می کنیم و دنیا در عصر ارتباطات جدید   وهمکاری به سر می برد.  وی در پاسخ به این سوال که ولی هر کشوری مشکلات داخلی خود را دارد گفت ما در این مشکلات مداخله نمی کنیم ولی خواهان رعایت حقوق شهروندان هستیم.    


ما در سوریه از اکثریت حمایت می کنیم
خرازی در مورد سوریه گفت ما در سوریه از اکثریت حمایت می کنیم . کوفی عنان شخصا به من گفته است بشار اسد رئیس جمهوری سوریه صاحب اکثریت است . نمی توان واقعیت را با پول  تغییر داد ودموکراسی حق تمامی ملتهاست. 


تا حد زیادی ما در مذاکرات هسته‌ای موفق بوده ایم 

خبرنگار در ادامه در خصوص مذاکرات هسته ای ایران پاسخ داد مذاکرات دو فاکتور دارد اراده و برنامه ریزی  و مواردی از این گونه مذاکرات وجود  دارد برای مثال ،‌ عراق و لیبی  در مذاکرات هسته ای شان با غرب موفق نبوده اند و اتفاقی که شاهد بودیم برایشان رخ داد. ولی در الگوی ایران ، تهران تلاش می کند تفاهم مشترکی میان دوطرف ایجاد شود و تا حد زیادی ما در این خصوص موفق بوده ایم. 

وی در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها همچنان باقی مانده است گفت ایران طرحی را برای لغو این مجازاتها عرضه کرده است و من معتقدم اگر طرف دیگر اراده کند این امر ( لغو تحریم‌ها) عملی خواهد بود.  

انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.