سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کسب رتبه اول توسط پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در یازدهمین جشنواره ملی ایده‌های بر‌تر

طرح آلژینات‌ها و پراکنه‌های آبی پلی یورتان به عنوان نسل جدید کاتالیست‌های زیست سازگار و بسیار پر بازدهم مقام اول یازدهمین جشنواره ملی ایده‌های بر‌تر در سطح منطقه ۳ فناوری کشور را به خود اختصاص داد.

حامد دائمی مجری طرح در گفتگو با خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران گفت: فناوری کاتالیست یکی از حوزه‌های جذاب در علم شیمی نوین محسوب می‌شود چنانچه امروزه، این فناوری در هر دو مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی به خوبی توسعه یافته است. 

وی افزود: به کارگیری ترکیبات جدید با فعالیت کاتالیستی بیشتر، انتخاب‌گزینی بهتر، قابلیت جداسازی آسان‌تر، هزینهٔ کمتر، استفاده از ترکیبات سبز، امکان استفادهٔ چندباره از ترکیبات دارای فعالیت کاتالیستی، استفاده از کاتالیست‌های زیستی، پلیمری و آنزیمی و در ‌‌نهایت، ظهور عرصهٔ نانوکاتالیست از جمله مهم‌ترین اهداف و پیشرفت‌های دو دههٔ اخیر در علم کاتالیست به شمار می‌روند، البته نانوکاتالیست‌ها و استفاده از کاتالیست‌های سبز و دوست‌دار محیط زیست، دو حوزهٔ مهم و پرطرف‌دار در علم و فناوری کاتالیست می‌باشند. 

دائمی اظهار داشت: سدیم آلژینات یک پلیمر زیستی پرکاربرد محسوب می‌شود که از جلبک‌های قهوه‌ای استخراج می‌‌شود و دارای کاربردهای فراوانی در زمینه‌های پزشکی، زیستی، دارویی، مواد غذایی، مهندسی بافت و جاذب‌های شیمیایی و زیستی است و امکان به دام‌اندازی و ر‌هایش کنترل‌شدهٔ دارو‌ها و مولکول‌های زیستی، کاربری به عنوان محمل میکروذرات و نانوذرات کاتالیستی و تولید هیدروژل‌ها و ژل‌های شبکه‌ای شونده به همراه محرک رشد گیاهان از دیگر کاربردهای این پلیمر زیستی است. 

وی به کاربرد اندک این کاتا لیست اشاره کرد و افزود: علیرغم مطالعات بسیار گسترده پیرامون کاربردهای این پلیمر، تاکنون امکان کاربری آن به عنوان کاتالیست بررسی نشده است، البته از سوی دیگر، پراکنه‌های آبی پلی‌یورتان از جمله پلیمرهایی هستند که به دلیل سازگاری با قوانین زیست-محیطی به سرعت در حال جایگزینی با پلیمرهای مشابه پایه حلالی می‌باشند. عواملی گوناگون مانند پایداری مناسب پراکنه‌ها در برابر تغییر شرایط محیطی، ابعاد نانومتری و توزیع مناسب اندازه ذرات نانومیسل‌ها، امکان دست‌کاری و در دسترس بودن مواد از مهم‌ترین مزیت‌های پراکنه‌های آبی پلی‌یورتان می‌باشند. 

دائمی تصریح کرد: در این پژوهش به سنتز و بررسی ویژگی‌های کاتالیست‌های حاصل از نانومیسل‌های پلی‌یورتانی، آلژینات، آلژینیک اسید و نانوذرات مغناطیسی آلژینات پرداخته شده است. واکنش‌های چندجزیی، الیگومریزاسیون ایزوسیانات‌ها و پلیمریزاسیون یورتان‌ها بخشی از واکنش‌هایی هستند که در طی آن‌ها، فعالیت کاتالیستی نانوکاتالیست‌های تهیه شده در این پروژه بررسی شده است.

وی اظهار داشت: تهیه و معرفی نانوکاتالیست‌های سبز و بسیار پربازده پلی‌یورتان و آلژینات برای نخستین بار، انجام واکنش‌های چندجزیی مختلف در شرایط بسیار ملایم، سنتز پلی‌یورتان‌ها در دمای اتاق و زمان‌های کوتاه در حضور یونومرهای پلی‌یورتانی به عنوان کاتالیست بدون فلز واسطه و سبز از جمله مهم‌ترین نوآوری‌ها و نتایج این پژوهش می‌باشند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.