در گردش کار این پرونده آمده است که فرماندار وقت شهرستان قدس به موجب شکایتنامه شماره ۱۸۷۰/م/۶۲۶ ۱۲/ ۱۰/ ۱۳۹۱ ابطال بند ۳ مصوبه مورخ ۹/ ۸/ ۱۳۹۰ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص دهستان دانش را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
« همانگونه که مستحضرید هیأت وزیران با اختیارات حاصله از ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری در مورخ ۱/ ۲/ ۱۳۸۸ طی مصوبه شماره ۱۹۱۳۷ت۴۱۸۰۲ خود دهستان دانش از توابع بخش مرکزی شهرستان قدس را به عنوان یکی از واحدهای تقسیمات کشوری این شهرستان محسوب کرده است، لیکن شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برخلاف نصوص، ضوابط و مقررات قانونی و بهویژه مصوبه فوقالذکر هیأت وزیران و برخلاف بدیهیات قانونی، خارج از حدود صلاحیت، وظایف و اختیارات قانونی خود که در مواد ۱ و ۲ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران احصاء شده و برخلاف ماده ۵ قانون یادشده و ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری ضمن شهرک تلقی کردن دهستان دانش مبادرت به انتزاع آن از شهرستان قدس و الحاق به شهرستان تهران تحت عنوان یک ناحیه منفصل شهر تهران کرده است حال این که طبق قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری هرگونه انتزاع، الحاق، تبدیل و تغییر و نامگذاری واحدهای تقسیمات کشوری به صراحت در حوزه اختیارات هیأت وزیران بوده و خارج از حیطه اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است.
مع الوصف با عنایت به این که بند ۳ مصوبه فوقالذکر مغایر است با:
۱- ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری
۲- ماده ۱۴ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری
۳- ماده ۲ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آن مصوب ۱۴/ ۱۰/ ۱۳۸۴
۴- تبصره های ماده ۳ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آن
۵- بند الحاقی به ماده ۶ اصلاحی موادی از قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۴/ ۱۲/ ۱۳۸۹
۶- مواد ۱ و ۲ و ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
۷- مواد ۴۴ ۴۵ ۴۶ و ۴۷ اصلاحی نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی و منطقه ای و ملی مصوب ۱۰/ ۲/ ۱۳۸۴
۸- قانون الحاق یک بند و ۳ تبصره به عنوان بند ۳ ماده ۹۹ قانون شهرداریها مصوب ۱۰/ ۷/ ۱۳۷۳
و از سویی دخالت در اختیارات وزارت کشور، استانداری و فرمانداری محسوب شده و سبب بروز بینظمی در نحوه رسیدگی و نظارت سیاسی و خدماتی بر دهستان مزبور و خروج شهرستان قدس از حد نصاب لازم برای برخورداری از شاخصهای قانونی شهرستان شدن میشود.
لذا خواهشمند است با توجه به مغایرتهای اساسی مصوبه مزبور با قوانین موضوعه و به جهت جلوگیری از بروز تبعات منفی ناشی از اجرایی شدن مصوبه غیرقانونی مذکور دستورات لازم جهت ابطال آن مصوبه از طریق مراجع ذیربط صادر و مساعدت مقتضی معمول فرمایید.»
بند ۳ مصوبه مورد اعتراض به قرار زیر است:
«موضوع: اعلام مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
با سلام:
احتراماً، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در پانزدهمین جلسه سال جاری در تاریخ ۹/ ۸/ ۱۳۹۰ مغایرت طرح تفصیلی با طرح (جامع) راهبردی ساختاری شهر تهران موضوع الحاق ۳۵۰۰ هکتار اراضی به محدوده شهر تهران را مورد بررسی قرار داده و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:
۱- ................
۲- ................
۳- با الحاق روستا و کانونهای جمعیتی شهرک دانش و مسگرآباد به صورت منفصل به محدوده تهران موافقت گردید.»
به گزارش ایسنا، رای شماره ۹۸۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این رابطه به شرح زیر است:
« با توجه به این که مطابق ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۶۲، هرگونه انتزاع، الحاق، تبدیل، ایجاد و ادغام و نیز تعیین و تغییر مرکزیت واحدهای تقسیمات کشوری به جز استان به تصویب هیأت وزیران موکول شده است ولیکن در مصوبه مورد اعتراض الحاق روستا و کانونهای جمعیتی شهرک دانش و مسگرآباد به محدوده تهران تصویب شده است از این حیث که اولا، امر الحاق مطابق حکم مذکور در صلاحیت هیأت وزیران است و در حدود صلاحیت و اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیست. ثانیا، از وظایف مصرح در ماده ۲ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تغییر در تقسیمات کشوری مستفاد نمیشود، بنابراین به دلایل فوق، مصوبه مورد اعتراض خلاف قانون و خارج از حدود اختیار مرجع تصویب تشخیص داده میشود و با استناد به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.»
انتهای پیام/