به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری امروز خود که به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر علت واگذاری یا اجاره مدارس دولتی به بخش خصوصی گفت: مدارسی که دانش آموز در آن است واگذار نمیشود و تنها مدارسی که خالی باشند و برای افزایش بهره وری فضا به بخش خصوصی واگذار میشود و چنان چه مواردی خلاف این مطلب باشد پیگیری و دنبال میشود.
وی بر خصوص مهمترین آسیب فرهنگی که دانش آموزان با آن رو به رو هستند به موجب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی که از ضمائم سند تحول آموزشی کشور است تربیت شامل شش ساحت اعتقادی اخلاقی، بدنی جسمانی، تربیت اجتماعی سیاسی، علمی و فناورانه و زیبا شناختی و هنری و ساعت حرفهای و اقتصادی ا ست که آموزش و پرورش برای این شش ساحت فعالیتهایی را برای سال تحصیلی پیش رو در نظر گرفته است.
فانی در خصوص جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها در آموزش و پرورش عنوان کرد: یک سال آینده شاهد ورود اولین گروه از فارغ التحصیلان فرهنگیان خواهیم بود همچنین در ماده 28اساس نامه این دانشگاه به این نکته اشاره شده که در مواردی میتوان از افرادی که دارای مدرک لیسانس هستند طی یک دوره یک ساله در آموزش و پرورش استفاده کرد که البته مطالعاتی را برای عملیاتی کردن ماده 28این اساس نامه آغاز کردیم و چنان چه به نتیجه نرسد اجرا میشود.
*جذب 99درصد دانش آموزان به مدرسه در دوره ابتدایی فانی در خصوص نرخ دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: در دوره ابتدایی در سال گذشته 99درصد دانش آموزان جذب مدرسه شدند که امسال تلاشمان این است این رقم را به 100درصد برسانیم و تمام فرزندان 6تا11سال را تحت پوشش ببریم.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر نداشتن متولی در کشور در خصوص نگه داری فضای آموزشی اظهار داشت: در آخرین گردهمایی مدیران آموزش و پرورش کل استان ها موضوعی تحت عنوان تعمیر و نگه داری فضاهای آموزشی مطرح گردید که البته در اعتبارات جاری و استانی نیز باید این تخفیف اعتبار لحاظ شود بنابراین امیدوار هستیم در بودجه 94اعتباری تحت عنوان تعمیر و نگه داری را پیش بینی نماییم و در اختیار مدیران استانها قرار دهیم.
وزیر آموزش و پروش در خصوص دانش آموزان شین آبادی خاطرنشان کرد:چند روز گذشته معاون رئیس جمهور نشستی را با خانوادههای دانش آموزان داشتند و درمان، تحصیل و مستمری مباحثی است که مورد نظر دانش آموزان شین آبادی است که البته مشکل تحصیل و اسکان این دانش آموزان برای امر درمان را آموزش و پرورش بر عهده دارد و در خصوص درمان آنها وزارت بهداشت و درمان از سوی دولت مکلف به انجام این امر شده است ، همچنین در رابطه با موضوع بیمه دانش آموزان معاون رئیس جمهور افزود که این اقدام انجام شود.
*آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است وی در خصوص برنامه های این وزارت خانه برای امنیت سرویس مدارس دانش آموزان تصریح کرد: وزارت کشور به استانداریها بخش نامه در این خصوص فرستاده است و در حال حاضر همکاریهای خوبی بین شهرداریها و فرمانداریها و آموزش و پرورش شکل گرفته است زیرا آموزش و پرورش در هر حال بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است و در این خصوص هماهنگیهایی در سه ماهه اخیر انجام شده است.
فانی در خصوص آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی عنوان کرد:هر وزارت خانه ای چنان چه بخواهد آزمونی برگزار کند میبایست ردیف استخدامی داشته باشد که معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری این ردیفها را در اختیار میگذارد و ما تا الان نتوانستهایم ردیف استخدامی برای این همکاران داشته باشیم و تا زمانی که ردیف استخدامی تهیه نکنیم نمیتوانیم آزمونی را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: اخیرا معاونت توسعه مدیریت آموزش و پرورش بخشنامههایی را به استانها فرستاده مبنی بر این که مربیان پیش دبستانی که واجد شرایط قانون هستند چنان چه دور هم جمع شوند و تشکل یک تعاونی بدهند فضاهای اضافی به شکل غیر دولتی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
فانی با اشاره به این که بر آموزش و پرورش بخشی وجود دارد که توسعه دانش آموزی را در سالهای آینده تعیین میکند افزود: پارسال علی رغم آن چه مسکن مهر در دولت قبل و بدون این که فضای آموزشی برای آن در نظر گرفته شود کلیک خورده بود برنامه هایی برای مهر 93 در نظرگرفتهایم و امسال نیز هیچ مشکلی برای فضاهای آموزشی حتی در پروژههای مسکن مهر نداریم به طوریکه برای مهر 94 بنده دو ماه پیش به معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش یادداشتی ارائه کردهام مبنی بر این که با توجه به تحویل پروژههای مسکن مهر پیش بینی فضاهای آموزشی همگام با مسکن مهر در نظر گرفته شود.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص به کار گیری مربیان پیش دبستانی تصریح کرد:طبق مصوبه مجلس و مصوبه آئین نامه اجرایی بودجه 93 هر گونه به کار گیری نیروی انسانی جدید در آموزش و پرورش ممنوع و غیر قانونی است و بنده در این مدت سیزده ماهه خدمتم شاهد هستم که حتی یک نیروی انسانی به سیستم آموزش و پرورش اضافه نشده است و چنان چه در جایی با کسری نیروی انسانی مواجه باشیم آن را با راه حل هایی که از چند ماه قبل با مدیران کل استانها به تفاهم رسیدهایم جبران می کنیم.
وی در خصوص انسداد مبادی بی سوادی و همکاری آموزش و پرورش با سایر دستگاهها در این خصوص گفت: آنچه به وظایف آموزش و پرورش مربوط است این است که هیچ دانش آموزی به دلیل عدم وجود مدرسه نباید از تحصیل محروم شود اما در خصوص این که از سایر نهادها بخواهیم استفاده کنیم دو اقدام را در پیش رو داریم نخست طرحی است که در رابطه با سواد آموزی نوشتهایم و در نوبت مطرح در هیئت وزیران است و دیگری طرحی است که در برنامه ششم توسعه که سال آینده تصویب میشود پیشنهاد اجباری کردن آموزش را تا آخر سال نهم یعنی سال سوم دوره اول متوسطه اشاره شده است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: یکی از سیاستهای امسال ما این است که در شهرهای بزرگ دریافت وجه غیر قانونی از خانوادهها را در مدارس دولتی دنبال میکنیم و امیدواریم که به نتیجه در این خصوص نائل شویم.
انتهای پیام/