سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

المانیتور مدعی شد

"روحانی" امسال در مجمع عمومی شرایط سخت‌تری دارد+ برنامه دیدارها و نشست‌ها

المانیتور نوشت: سال گذشته که حسن روحانی نخستین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل را تجربه کرد، خوش‌بینی‌هایی درباره ایجاد تغییر اساسی و اصولی در روابط ایران و آمریکا به وجود آمده بود و به نظر می‌رسید او یک مخاطب ایده‌آل برای دولت اوباما به دلیل موقعیتش در حکومت ایران محسوب می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری المانیتور، روحانی حضور خوبی در انتخابات نشان داده بود و موفقیت دیپلماتیک مطلوبی نیز در 10 سال قبل و زمانی که رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات اتمی بود، به دست آورده بود. 

المانیتور ادامه داد اگرچه اکنون شرایط سیاست خارجی ایران از دوران رئیس‌جمهور قبلی بهتر و مطلوب‌تر است، اما هنوز در دستیابی به توافق جامع در مذاکرات هسته‌ای که منجر به تعدیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شود و به این کشور اجازه حضور در ائتلاف‌های جهانی را بدهد، موفقیت چندانی حاصل نشده است.

به نوشته این روزنامه، از سوی دیگر ابهام در مذاکرات هسته‌ای منجر به این شده است که روحانی دیگر در اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل از حدس و گمان در این‌باره اجتناب کند. از سوی دیگر وی تاکید کرده است که قصد ندارد شیوه رئیس‌جمهور قبلی را در زمان حضور در نیویورک و در سخنرانی‌های خود در پیش گیرد. 

روحانی برنامه خود را با نشستی با اصحاب رسانه آمریکا در صبح سه‌شنبه آغاز خواهد کرد و سپس با اندیشمندان ایرانی در عصر همان روز دیدار می‌کند و این مسئله درست پیش از گفتگو با فرید زکریا در لابی هتل در نیویورک رخ خواهد داد و پس از آن نیز دیداری صمیمانه با اعضای جامعه مذهبی کلیسای سنت‌جان خواهد داشت.

روز جمعه نیز با ایرانیان مقیم آمریکا دیدار خواهد کرد. اما برخلاف سال گذشته، امسال احتمال دیدار روحانی و اوباما بسیار ضعیف شده است. از سوی دیگر به دلیل اینکه سخنرانی اوباما یک روز پیش از سخنرانی روحانی خواهد بود، احتمال دیدار تصادفی دو طرف در راهروهای مجمع عمومی نیز بسیار کم است.

المانیتور ادامه داد روحانی امسال شرایط سخت‌تری نسبت به سال گذشته در مواجهه با رسانه‌ها خواهد داشت. اگرچه شرایط اقتصادی و رکود اقتصادی ایران در یک سال اخیر بهبود یافته است، اما هنوز مشکلاتی باقی مانده است. از سوی دیگر موافقت مقامات ایران درباره دستیابی به توافق بر سر موضوعات کلیدی در مذاکرات هسته‌ای از قبیل میزان غنی‌سازی اورانیوم و مدت زمان ایجاد محدودیت در برنامه هسته‌ای هنوز مبهم است. 

این روزنامه افزود: با توجه به پایین بودن احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای طی دو هفته آینده، روحانی و ظریف در زمان حضور در نیویورک تمرکز خود را بر روی موضوع تهدیدات داعش و مخالفت ایران با اقدامات این گروه تروریستی خواهند گذاشت. اگرچه ایران با همکاری بیشتر با آمریکا در زمینه مقابله با داعش مخالفت کرده است، اما دو طرف همکاری‌های نظامی غیرمستقیمی در عراق از طریق مقامات عراق و اقلیم کردستان با هم داشته‌اند.

"ریچارد هاس"، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در این‌باره می‌گوید: آمریکا باید همزمان با تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای، تمایل برای همکاری با ایران در عراق، سوریه و افغانستان را حتی به صورت محدود ادامه دهد. اهمیتی ندارد که این مسئله از طریق اهرم فشار و یا از طریق معامله میان دو طرف صورت گیرد. این مسئله اهمیت دارد که دو کشور در زمانی که منافعشان به طور همزمان در معرض خطر قرار می‌گیرد، می‌توانند با هم همکاری کرده و یا در زمینه دفاع از منافع خود به طور موازی حرکت کنند.

از سوی دیگر "گری سیک"، کارشناس مسائل سیاسی آمریکا نیز در این‌باره می‌گوید: مسئله داعش و موضوع مذاکرات هسته‌ای باعث تعدیل مواضع خصمانه آمریکا علیه ایران شده ست. در یک سال گذشته مردم آمریکا با توجه به برگزاری مذاکرات در سطح بالا میان دو کشور، به این نتیجه رسیده‌اند که ما می‌توانیم با ایران گفتگو کنیم. در واقع ما و ایران در یک جبهه در عراق در حال مبارزه هستیم.

"سیک" در پایان تاکید می‌کند: امسال آن شور و اشتیاق سال گذشته در آستانه سخنرانی روحانی وجود نخواهد داشت اما در عین حال شرایط بسیار طبیعی‌تر و عادی‌تر شده و این مسئله که ما می‌توانیم با ایران توافق کنیم و زمینه‌های مشترکی میان خود بیابیم، دیگر کمتر باعث تعجب افکار عمومی می‌شود. در واقع می‌توان گفت که ما در پایین‌ترین سطح ممکن، به موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم.




انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.