سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به کتاب «نگاه پرباران» با مضمون دفاع

زنانی که صبرمقدس را معنا کردند

تصویری که معمولا از جنگ نمایش داده شده تصویری مردانه و اسلحه به دست است و معمولا کمتر پیش آمده تصویری از زنان ایرانی در آن روزگار نشان داده شود و اگر هم مواردی بوده یا در حد یک امدادگر بوده یا یک مادر شهید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دفاع مقدس، برای بسیاری تنها یک دوره تاریخی است که حوادث آن باید در کتاب‌های تاریخ ثبت شود اما این بازه تاریخی محمل حوادثی بود که آینده نسل‌ها و انقلاب اسلامی را تحت شعاع قرار داد و امروز با گذشت ربع قرن از پایان آن همچنان تاثیراتش در میان نسل‌های این کشور به چشم می‌آید. اتفاقات و حوادثی که در جریان 8 سال جنگ تحمیلی روی داد، سرشار از عبرت است که می‌تواند برای همیشه در این کشور، برای فرزندان و آیندگان مورد استفاده قرار گیرد.

افرادی که در آن دوره به حمایت از انقلاب، وطن و ناموس به پا خاستند، فرزندان همین خاک بودند که امروز تبدیل به اسطوره‌های دست نیافتنی شده‌اند و این در حالی است که پسران و دختران این سرزمین از این افراد می‌توانند درس بگیرند اما یکی از آفت‌هایی که در جریان معرفی جنگ به وجود آمده، عدم معرفی و نمایش تصویری صحیح از جنگ و مقاومت مردمان آن روزگار است.

تصویری که معمولا از جنگ نمایش داده شده تصویری مردانه و اسلحه به دست است و معمولا کمتر پیش آمده تصویری از زنان ایرانی در آن روزگار نشان داده شود و اگر هم مواردی بوده یا در حد یک امدادگر بوده یا  یک مادر شهید، در غیر این‌صورت زنان بیشتر در قالب افرادی ضعیف که در برخی موارد دست و پای رزمندگان را نیز می‌بستند، معرفی شده‌اند.

 اما این تمام واقعیت آن دوران نیست و زنان یکی از کلیدی‌ترین نقش‌ها را در طول 8 سال جنگ تحمیلی، به علاوه دوران آتش‌بس داشته‌اند. «نگاه پرباران» کتابی است که تصویری جامع و صحیح از زنان در جریان 8 سال جنگ تحمیلی به مخاطب نشان داده که دوشادوش مردان در آن برهه از تاریخ ایستادند تا به تاریخ درس مقاومت بدهند و الگویی باشند برای فرزندان این خاک. «نگاه پرباران» بخش‌هایی از جنگ 8ساله ایران و عراق را روایت می‌کند که زنان حضور پررنگ‌تری داشته‌اند؛ زنانی که از روزهای نخست با جنگ دسته و پنجه نرم کردند و برخی هنوز هم با آن درگیر هستند.

این کتاب که مروری بر نقش زنان در 8 سال دفاع مقدس است، در یک سیر منطقی به نقش بانوان در لحظات حساس تاریخ انقلاب اشاره کرده و تاثیرگذاری‌شان در جریان حوادث را به مخاطب نشان داده است. «نگاه پرباران» که به کوشش و همت سعید زاهدی و سمیه شریفلو تدوین شده، در حقیقت کتابی است که با استفاده از منابع کتبی که در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس موجود است، وجود یافته که نویسندگان آن با استفاده از تکنیک‌های نویسندگی به متن و سیر تاریخی کتاب انسجامی قابل توجه بخشیده‌اند و مخاطب و خواننده در مواجهه با کتاب، نه تنها از مطالعه آن خسته نمی‌شود بلکه برای خواندن ادامه ماجرا مشتاق می‌شود.

عنوان‌های هشت‌گانه کتاب موسوم به: «عشق مرز ندارد؛ حضور زنان در جنگ»، «آتش در گلستان؛ زنان در نخستین روزهای دفاع مقدس»، «آرزوی آواره؛ آوارگی زنان در 8 سال جنگ»، «دست‌های پرمهر؛ زنان در پشتیبانی از جنگ»، «می‌خواهم کنارت باشم؛ همراهی زنان با مردان رزمنده»، «چشم‌هایم برای تو؛ مادران و همسران شهدا»، «دریا ساحل ندارد؛ درگیری زنان با جنگ در شهرها» و «پروانه می‌مانم؛ همسران جانبازان و مفقودان» عناوینی است که در ابتدای هر فصل مخاطب با آن روبه‌رو می‌شود.

نویسندگان این کتاب قبل از ورود به بحث اصلی، به نقش تاریخی زنان در صدر اسلام اشاره کرده و حضور بانوان در اتفاقاتی که مردان مسلمان در آنها شرکت داشتند را برای خواننده بیان کرده‌اند تا نسبت به رویدادهایی که در ادامه با آن روبه‌رو می‌شود، دچار تردید نشود. بعد از اینکه خواننده با نمونه‌های حضور زنان مسلمان در کنار مجاهدان اسلام آشنا می‌شود، وارد دوره مبارزات انقلاب اسلامی شده که بانوان با حضور خود در مبارزات و راهپیمایی‌ها از زمینه‌سازان پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌روند.

 در ادامه بعد از گذر از دوره مبارزات انقلاب، به نقش و حضور گسترده زنان در پشتیبانی جنگ و همچنین حضور در جبهه‌ها و امدادرسانی به رزمندگان پرداخته شده است. مهم‌ترین نکته‌ای که در مجموع جالب توجه است و می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل موفقیت «نگاه پرباران» باشد، پیوستگی زمانی میان روایت‌های انتخاب شده است.

در این کتاب پیوستگی روایت‌ها به نحوی است که مخاطب با سکته‌ای در متن روبه‌رو نمی‌شود و همین موضوع سبب شده تا «نگاه پر باران»، کتابی متمایز از آثار این حوزه باشد. در فصول مختلف این کتاب که هرکدام با توجه به موضوعات آن مانند مادران شهدا، همسران شهدا، خواهران شهدا و... تقسیم‌بندی شده، رشادت‌ها و ایستادگی‌های ایشان از نظر خواننده می‌گذرد.

بعد از گذر از دوران جنگ تحمیلی به دوره بعد از جنگ می‌رسیم و زنانی که با مقاومت، از همسران جانباز خود مراقبت کرده و اجر جهادی فی‌سبیل‌الله را برای خود رقم می‌زنند. همچنین شرح روایت‌هایی از انتظار مادران و همسران شهدای جاویدالاثر یکی دیگر از بخش‌های این کتاب است که مخاطب با آن روبه‌رو می‌شود و با این زنان فداکار که مادران نسل امروز انقلاب اسلامی هستند ابراز همدردی می‌کند. این کتاب، روایت نگاه‌های بارانی زنانی است که جنگ امنیتشان یا عزیزانشان را گرفت، اما 8 سال محکم و استوار کنار مردانشان ایستادند و صبر را معنا کردند.

همانطور که اشاره شد این کتاب در حقیقت مجموعه‌ای از روایت‌های جمع‌آوری شده از تاریخ دفاع مقدس است که تاکنون در کتب مختلف نقل و چاپ شده است. «نگاه پر باران» از 549 روایت تشکیل شده و همین عدد اهمیت کار نویسندگان این کتاب را نشان می‌دهد که توانسته‌اند هنرمندانه روایت‌های مختلف را از بیش از 90 کتاب، روزنامه، سایت و... جمع‌آوری کنند و با یک زبان واحد و در قالب یک متن کنار یکدیگر قرار دهند. کتاب «نگاه پرباران»، اثری است خلاقانه و هنرمندانه که علاوه بر محتوای غنی و ارزشمند، دارای یک طرح جلد متفاوت در کنار متنی چشم‌نواز است که توسط انتشارات فاتحان در 168 صفحه و با قیمت 9800 تومان روانه بازار نشر شده تا فرصتی باشد برای اهالی مطالعه و کتابخوانی که بتوانند به دور از هرگونه جانبداری و برجسته‌سازی حوادث به‌منظور بهره‌برداری، با واقعیت‌های جنگ تحمیلی روبه‌رو شوند./وطن امروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.