سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحلیل المانیتور بر اظهارات مک‌کین درباره استراتژی اوباما در قبال داعش

آیا طرح تسلیح معارضان سوری اشتباه است؟

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی شب گذشته در اظهاراتی، سیاست دولت این کشور برای تسلیح معارضان سوری با هدف مقابله با داعش را اقدامی مغطله‌آمیز خواند. اکنون سوال این است که اظهارات وی تا چه حد می‌تواند صحت داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی تحلیلی در این‌باره آورده است: اوباما از آموزش گروه‌های مخالف دولت سوریه به عنوان یکی از بخش‌های استراتژی خود برای مقابله با داعش سخن به میان آورد، این در حالی است که این مسئله نگرانی نمایندگان هر دو حزب عمده آمریکا حتی در میان سرسخت‌ترین حامیان شورشیان سوری در کنگره برانگیخت.

مقامات دفاعی دولت آمریکا اما در نشست روز گذشته کمیته نیروهای مسلح سنا مدعی شدند که از بابت اینکه شورشیان سوری تجربه سه سال جنگ با ارتش سوریه را برای مقابله با داعش به کار خواهند گرفت، اطمینان دارند. آنان همچنین بر این نکته اصرار ورزیدند که این مسئله باعث دور ماندن آمریکا از جنگ داخلی در سوریه خواهد شد و از سوی دیگر این کشور یک شریک خوب برای مبارزه با داعش در مقر اصلی این گروه در سوریه خواهد داشت.

اما جان مک‌کین در این‌باره نظر دیگری داشت. وی با بیان اینکه این اقدام دولت اوباما "به طور کاملا اساسی اشتباه و مغلطه " است، این سیاست را به چالش کشید: به نظر من شما باید برای اینکه بتوانید در امر آموزش شورشیان سوری باری مقابله با داعش موفق باشید، باید قدرت پدافند هوایی ارتش اسد را نیز از بین ببرید. در واقع اشتباه شما در اینجاست که فکر نمی‌کنید ارتش آزاد سوریه برای جلوگیری از افزایش تلفات خود که توسط ارتش سوریه صورت می‌گیرد، باید با این ارتش نیز مقابله کند. آیا شما گمان می‌کنید که شورشیان سوری تنها پس از آموزش دیدن به مقابله با اعضای داعش خواهند پرداخت؟ 

مک‌کین در عین حال در ادامه سخنان خود تصریح کرد: نوع برداشت مقامات دفاعی آمریکا از این مسئله بر پایه یک مغلطه و سوءبرداشت درباره انگیزه ارتش آزاد استوار است. در واقع این بشار اسد است که تعداد زیادی از نیروهای ارتش آزاد را کشته است، نه داعش. این در حالی است که ما می‌خواهیم آنان را برای مقابله با داعش آموزش دهیم. این اقدامی کاملا اشتباه است.

المانیتور در پایان گزارش خود در این‌باره آورده است: دولت اوباما از همکاری با اسد و یا ایران برای مقابله با داعش امتناع کرده و از سوی دیگر با کشورهای سنی منطقه مانند عربستان برای شرکت در ائتلاف ضد داعش رایزنی کرده است. در عین حال به نظر می‌رسد که دولت اوباما به شدت از درگیری مستقیم با ارتش بشار اسد در صورت حمله نیروهای این ارتش به جنگنده‌هایی که با هدف مقابله با داعش وارد خاک سوریه می‌شوند، پرهیز می‌کند و به همین دلیل قصد آموزش نیروهای معارض سوری برای مقابله با داعش را دارد تا خود به طور مستقیم وارد درگیری با اسد نشود. با توجه به این مسئله این سوال ایجاد می‌شود که آیا این استراتژی اوباما برای مقابله با داعش در خاک سوریه مثمر ثمر خواهد بود و اعضای ارتش آزاد حقیقتا به مقابله با داعش رغبت نشان خواهند داد؟




انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.