سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مراسم بزرگداشت "عبدالحسین زرین کوب" بیان شد؛

علی جنتی: برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی تجلیل از مقام علم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:برگزاری بزرگداشت‌هایی چون بزرگداشت "عبدالحسین زرین کوب" به صورت رسمی و غیر رسمی، تجلیل از مقام علم است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری بزرگداشت "عبدالحسین زرین کوب" که عصر دیروز در ساختمان شماره 2 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیل حضورخود را در مراسم بزرگداشت زرین کوب، احترام و ادب به ساحت وی دانست و گفت: برگزاری اینگونه بزرگداشت‌ها به صورت رسمی و غیر رسمی تجلیل از مقام علم است.
 
وی با تاکید بر اینکه تجلیل از مقام عبدالحسین زرین کوب، تجلیل از خدمات افرادی است که به علم و فرهنگ کشور ما خدمت کرده‌اند، اظهار داشت: این افراد در میان ما نیستند ولی آثارشان به دست ما رسیده است.
 
وی گفت:در روزگاری که به راحتی از کنار سرمایه‌های اجتماعی می‌گذریم و نسبت به آن‌ها بی اهمیت هستیم، به همین راحتی از کنار سرمایه‌های فرهنگی و اقتصادی نیز می‌گذریم که برگزاری چنین مراسمی قابل تقدیر و درخور توجه است.
 
جنتی ادامه داد: تجلیل از خدمات بزرگان این کشور امری شایسته است.
 
وی در پایان سخنانش با بیان اینکه ای‌کاش بزرگداشت زرین کوب در ساختمان اصلی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شد، خاطرنشان کرد: اکنون شاهدیم که عده‌ای از اساتید و مهمانان در این سالن سرپا ایستاده‌اند، بهتر است تا مراسم در جای بهتری برگزار شود که در خور شأن حضار و فرد مورد تجلیل باشد، البته اگر از قبل برگزاری چنین مراسم‌هایی اعلام شود وزارت ارشاد هم می‌تواند جای مناسبی در اختیار انجمن آثار و مفاخر فرهنگی قرار دهد، زرین کوب یک تاریخ شناس برجسته است.
 
همچنین در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت عبدالحسین زرین کوب، حجت الاسلام سید هادی خامنه‌ای با بیان اینکه با قوت تحقیق و تجلیل زرین کوب از قدیم آشنا بوده گفت: روش قدما در رشته‌های علوم انسانی به خصوص در تاریخ که مادر علوم انسانی است، ویژه است.
 
وی با تاکید بر اینکه زرین کوب یک تاریخ شناس برجسته است، افزود: من امروز به خاطر  کار کردن در موسسه پژوهشی تاریخ اسلام با متون جوانان و شاگردان اساتید حاضر روبرو می‌شوم که در این متون با اشکالات بسیاری روبرو  بوده و این سوال برایم ایجاد می‌شود که چرا این افراد از اساتید خود بهره نمی‌برند.
 
 حجت الاسلام خامنه‌ای با بیان اینکه برخی مقالات و کتاب‌هایی که به دست ما می‌رسد، شاهد غلط‌های نگارشی، ویرایشی و املایی هستند، افزود: این نواقص از سوی کسانی است که اکثرا هیات علمی هستند و افراد با سوادی به شمار می‌روند.
 
وی با تاکید بر لزوم توجه هم دوره‌ای‌ها و شاگردان زرین کوب بر روی مسائل گفت: امروزه پژوهشگاه تاریخ اسلام دارای 6 گروه سیره، رجال و شخصیت‌ها، جریان‌های فکری، سیاسی و فرهنگی تاریخ اسلام و جغرافیای تاریخ جهان اسلام است.
 
وی خاطرنشان کرد: دانشنامه‌ای با 200 مدخل در موضوع جغرافیایی تاریخ جهان اسلام تدوین شده است.
 
 گلایه‌ی محقق از واقعیت جاهلان در میدان و علمای منزوی
 
همچنین، مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت عبدالحسین زرین کوب با بیان اینکه این جمله "که زرین کوب مصداق قطعه شعری به زبان عربی بوده" که می‌گوید "علما بعد از مرگشان مورد توجه قرار می‌گیرند"، گفت: این واقعیت که علما در گوشه‌ها بمانند و جاهلان در میدان باشند برای بسیاری از استادان کشور ما نهادینه شده است.
 
وی افزود: با مرور تاریخی می‌بینیم که هیچ دانشمندی نیست که از این موضوع گلایه نکرده باشد.
 
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به رد پای گلایه‌ی تاریخی دانشمندان ایرانی از نادیده گرفته شدن در کتاب اسفار آخوند ملاصدرا اظهار داشت: این موضوع در کتب سایر علما چون ملا احمد نراقی، ملا هادی سبزواری و زرین کوب نیز دیده می‍‌‌شود.
 
محقق به اینکه زرین کوب مورخ بزرگی است که در تاریخ مانند او را نداریم، تاکید کرده و ادامه داد: من در کنگره‌ای حضور داشتم و در آن‌جا یک استاد غربی برایم نوشت که من با یک مورخ بزرگ ایرانی آشنا شدم،‌ که منظورشان زرین کوب بود، اصلا چرا باید در این دوران برای بزرگانی چون زرین کوب در زمان حیاتشان بزرگداشت گرفته نشود.
 
وی در ادامه به روایت خاطره‌ای از ملاقات خود با زرین کوب اشاره کرد و گفت: ما این ساختمان را که با صرفه جویی تهیه شده، به برگزاری بزرگداشت‌ها و مراسم‌های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اختصاص داده‌ایم.
 
محقق همچنین از نبود خانه برای اکثر علما همچون "میرزا مهدی آشتیانی" گلایه کرده و تصریح کرد: من از سال 37 با زرین کوب آشنا بودم، وی در تمامی موضوعاتی که آن زمان مطرح می‌شد، اظهار نظر می‌کرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: جنتی ، مقام ، زرین ، کوب ، بزرگان ، استاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.