به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان؛ایوب شرافتی اظهار کرد: در پنج ماهه نخست امسال و براساس اعلام پزشکی قانونی و در مقایسه با آمار سال گذشته در تعداد نفرات در تمامی زمینهها اعم از واژگونی سوختکشها و افغانکشها، 19 درصد افزایش و در تعداد نفرات نیز 12 درصد افزایش وجود داشته است که این آمار بسیار نگران کننده است.
وی افزود: با توجه به فعالیتهای پلیس راهور شمال استان و آن چیزی که قابل دفاع است در مدت پنج ماهه آمار سال گذشته یعنی سال 92، از تمامی کشته شدگان، 12 درصد مربوط به ناهنجاریهای ترافیکی اعم از قاچاق سوخت و انسان بودهاند در حالی که این آمار امسال به 35 درصد رسیده است که از کل فوت شدگان بودهاند.
فرمانده پلیس راهور شمال سیستان و بلوچستان بیان کرد: افراد سودجو که مبادرت به قاچاق سوخت و انسان در محورهای مواصلاتی منطقه میکنند باعث نا امنی در جادهها شدهاند و نکته زجرآور آن که رانندگان این خودروها به هیچ یک از قواعد رانندگی قائل نبوده و افراد بیگناهی را قتلعام و خانوادهها را متلاشی میکنند.
شرافتی تصریح کرد: تصادفات قاچاقچیان سوخت و انسان، 90 درصد به دلیل بالا بودن شرایط برخورد و مواد سوختی سریعالاشتعالی که حمل میکنند اکثرا در آتش میسوزند و افراد بیگناه دیگری را نیز به کام مرگ میکشند.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه وضعیت تصادفات در استان نگران کننده شده است دو مقوله سوخت و قاچاق انسان در این مهم بیشترین حوادث را در جادهها رقم میزنند برای ریشهکن شدن و خشکاندن این پدیده مقرر شده است در کنار پرسنل انتظامی، ایست و بازرسیها بیشتر تا آنها را از جادههای اصلی خارج و امنیت را به محورهای استان بازگردانیم.
فرمانده پلیس راهور شمال سیستان و بلوچستان گفت: در این راستا و با حمایت فرمانده انتظامی استان و با محوریت پلیسراه، طرح ایجاد آرامش در محورهای مواصلاتی استان ابلاغ شده است که در این طرح پلیسراه در کنار ردههای انتظامی در کنار یکدیگر قرار میگیرند و با افرادی که فضای مخاطرهآمیز برای رانندگی ایجاد میکنند، برخورد جدی به عمل خواهد آمد.
شرافتی افزود: آن چیزی که باعث افزایش آمار در محورهای مواصلاتی استان شده است، ناهنجاریهای ترافیکی و سرمنشاء آن دو مقوله قاچاق سوخت و انسان است که اینها با عبور از استان و حتی در سایر استان ها نیز حادثه ایجاد میکنند که باید جلوی آنان گرفته شود.
وی گفت: پلیسراه شمال استان با استقرار پایگاههای ایست و بازرسی و عوامل انتظامی در کنار پلیسراه و استقرار تیمهای گشتی در مسیر خاش به زاهدان، زاهدان به ایرانشهر و ایرانشهر به چابهار و در بیشتر مسیرهای استان در دستور کار قرار داده که حضور قاچاقچیان سوخت و انسان را به حداقل کاهش دهد و از تردد آنها در مسیرهای اصلی جلوگیری تا برای دیگران مخاطرهآمیز نباشد.
فرمانده پلیس راهور شمال سیستان و بلوچستان افزود: متاسفانه افرادی در استان وجود دارند که به دنبال ثروتهای بادآورده و گزاف هستند و هیچگاه قبح کار را در نظر نمیگیرند و عوامل موثری در شکلگیری آنها وجود دارد که در شمال استان با توجه به طرحهای انسداد کامل مرز، این دو مقوله قاچاق سوخت و انسان تا حدود بسیار زیادی کنترل شده است اما در جنوب مستلزم راهکار جدی است.
شرافتی با شاره به اینکه مشکل قاچاق سوخت و انسان در حال حاضر در محورهای خاش و سراوان شدت بیشتری دارد، گفت: امید میرود با اجرای طرحهای انسداد مرزی و ایجاد پایگاههای ایست و گشت پلیسراه، آمار حوادث در منطقه جنوب استان نیز کاهش یابد.
وی تصریح کرد: از مجموع کل تصادفات حادث شده در محورهای مواصلاتی استان در پنج ماهه امسال و فراوانی آن براساس نوع محورها، 44 درصد از کل تصادفات در محورهای اصلی بوده، 37 درصد محورهای فرعی و 19 درصد به محورهای روستایی استان اتفاق افتاده است.
فرمانده پلیس راهور شمال سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در استان 176 کیلومتر بزرگراه وجود دارد که این رقم تنها 1.3 راههای استان سیستان و بلوچستان را شامل میشود، در حوزه شمال استان 911 کیلومتر راه اصلی وجود دارد که 67 درصد از کل راههای اصلی را شامل میشود و 1897 کیلومتر راه فرعی آسفالته وجود داشته و سایر راههای فرعی 1368 کیلومتر است.
شرافتی بیان کرد: راههای روستایی استان 9 هزار و 79 کیلومتر که 67.5 درصد راههای استان را شامل میشود، 24.3 هم راههای فرعی از کل راههاست که 6.7 درصد و 8 درصد از راههای ما با بزرگراه اصلی است که بیشترین تردد را دارد.
وی افزود: 44 درصد از تصادفات در بزرگراههای اصلی اختصاص دارد و مابقی با توجه به گستردگی و راههای فراوان در بحث راه فرعی و روستایی دارد، 37 درصد تصادفات در راههای فرعی و 19 درصد در راههای روستایی است.
فرمانده پلیس راهور شمال سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل نبود بزرگراه در استان که 1.3 درصد و در جنوب صفر است این مهم بزرگترین معضل در بحث ترافیکی بوده و متاسفانه توجهی به زیرساختها و ایجاد راههای مجزای رفت و برگشت و بزرگراه ایجاد نشده است و وقتی که مسیر دوطرفه بوده و رفت و آمد در جادههای با عرض کم صورت پذیرد، تصادفات مرگبار رخ به رخ در چنین جادههایی افزایش مییابد.
شرافتی بیان کرد: در راههای فرعی استان نیز استانداردهای لازم وجود ندارد و بسیاری از راهها هنوز آسفالت نشدهاند و این امر موجب افزایش آمار حوادث جادهای شده است.
منبع:تسنیم
انتهای پیام/ش