سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایندیپندنت : ایران غایب بزرگ کنفرانس پاریس است

ایندیپندنت نوشت: ایران به عنوان غایب بزرگ کنفرانس پاریس، این کنفرانس را یک "کنفرانس نمایشی" خوانده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به قلم "جان لیچفیلد" نوشت: بیش از سی کشور از جمله ده دولت عربی امروز در پاریس تشکیل جلسه می دهند تا درباره اتحاد پیشنهادی تحت رهبری آمریکا و مبارزه با شبه نظامیان داعش بحث و گفتگو کنند.
در این نشست که به دعوت ماه گذشته فراسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه برگزار می شود، راهبردهای موجود بررسی و نقش کشورهای مختلف از حملات هوایی تا کمکهای بشردوستانه مشخص خواهد شد.

 هر پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل - آمریکا،‌ روسیه، چین، انگلیس و فرانسه- در این نشست حضور خواهند داشت.

غایب بزرگ نشست امروز ایران خواهد بود که درمورد همکاری با کشورهای غربی بر ضد داعش ابراز تمایل کرده است. تهران به نشست پاریس دعوت نشده و آنرا یک "کنفرانس نمایشی" خوانده است.

اختلافات بسیاری بین دولتهای شرکت کننده در کنفرانس وجود دارد. شرکت کنندگان عرب - از جمله عربستان سعودی،‌ قطر، مصر، اردن و چند کشور خلیج فارس - مایل به مشارکت در اقدام نظامی نیستند. حتی فرانسه که برگزار کننده نشست امروز است، هنوز حاضر نیست خود را به حملات هوایی تحت فرماندهی و کنترل آمریکا متعهد سازد. 

یک دیپلمات عالی رتبه فرانسه با تاکید بر لزوم سطحی از آزادی عمل گفت: ما نمی خواهیم پیمانکار فرعی آمریکا باشیم، آنها هنوز صراحتا خواستار مشارکت ما نشده اند.

به گفته منابع فرانسوی، دولت انگلیس نیز هنوز در مورد اقدام نظامی موضعی محتاطانه دارد. تنها کشوری که بجز آمریکا خود را به حملات هوایی متعهد ساخته است، استرالیا است. 

در ضمن، برنارد کازنوو وزیر کشور فرانسه دیروز فاش کرد هم اکنون حدود 930شهروند یا مقیم درازمدت فرانسه همراه با گروههای تروریست در سوریه و عراق در جنگندند. این رقم افزایش چشمگیری نسبت به برآورد قبلی داشت که 700 تن اعلام شده بود که باز هم بالاترین تعداد از فقط یک کشور غربی است.


انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.