سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عرب دیلی نیوز گزارش داد

جلوگیری از "تلقین باورهای غلط "، چالش اصلی پیش رو برای مقابله با داعش

محکوم‌كردن گروه‌های افراطی مسلح و وحشی ، مانند داعش، از سوی علمای دینی كار خوبی است ، اما چالش واقعی برای فعالان مدنی ، " مقابله با نهادهای اجتماعی تلقین باورهای غلط " - نهادهایی كه در مسیر گسترش این باورهای غلط فعالیت دارند - است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، عرب دیلی نیوز گزارش داد: ظهور گروه تروریستی داعش، كه برای تخریب چهره اسلام، بارها از آن با نام " دولت اسلامی"(!) نام‌برده شده است، موضوع " نقش (افراطی) مذهب در سیاست خاورمیانه " را مطرح می‌كند .
 رئیس مفتی مصر و بسیاری دیگر از مقامات برجسته اسلامی تاكنون داعش را محکوم کرده‌اند . 
اما داعش همچنان در صحنه ناآرامی‌های خاورمیانه قدرتمند باقی مانده است ، گروهی كه با اعمال تروریستی خود کل منطقه را تهدید می‌کند و توجه جهانی را به خود جلب كرده است . 
با این حال تمام تحولات اخیر این منطقه نشان می‌دهد که خاورمیانه هنوز هم منطقه مناسبی برای ادامه فعالیت‌های تروریسم داعش است .
متاسفانه ، حکومت به اصطلاح اسلامی(!)‌خشن با نام داعش ، از مسلمانان و اسلام یک تصویر منفی ، به ویژه در غرب به جای گذاشته است ، و كاملا روشن است که این گروه تروریست، ناقض واقعیت‌های اسلام بوده است .
 در مقایسه با حقوق بشر مبتنی بر پدیده موسوم به " بهار عربی"، جنبش داعش ماهیت قرون وسطایی و شبه نظامی دارد ، داعش یک اتحادیه متشکل از عناصر محلی ، منطقه‌ای و بین المللی از بیگانگان است .
 اعضای آن از سوریه، عراق، کشورهای دیگر عربی و شبه نظامیان غیر عرب اسلامی آمده‌اند. اعضای داعش از بین جوانان (با گرایش‌های افراطی) و از مهاجران خارج از کشورهای اسلامی، در این گروه تروریستی حضور دارند.
رویای بلند پروازانه این گروهک، ایجاد یک امپراتوری جهانی اسلامی (خلافت) است .
نفرت قوی از دیگر فرقه‌های مذهبی نشانه و عامل تحریك این شورش است .
 گسترش سریع آن به دلیل ویژگی" اغوا کننده بودن" ، "تجزیه و تحلیل ساده بحران و راه حل‌های سریع" آن ، و ادعای "مداخله الهی برای احیا قدرت اسلامی (اهل سنت) " ، می‌باشد .
در گزارش دیلی استار (لبنان) در سال 2006 با نام "تجزیه و تحلیل چهار نوع استعمار فعلی جهان عرب" آمده است ؛
جهان عرب در 4 مسیر مشخص در اشغال و استثمار است : حاکمان و اشغال آزادی ، مقامات مذهبی و اشغال ذهنی ، استعمارگران و اشغال سرزمینی ، و شبه نظامیان محلی و اشغال خیابان ها .

***  چهار مرحله اشغال خاورمیانه 
اجازه بدهید ، آزادی‌های سیاسی را بررسی كنیم . (در جهان عرب) حاکمان به دولت‌ها شخصیت می‌دهند .  آنها در جستجوی مداوم برای مشروعیت خود می‌باشند . آنها انتخابات ملی و تضمین نتایج پیش از رای‌گیری را كنترل می‌كنند .
در مورد آزادی‌های مذهبی ، تشکلهای دینی و مذهبی به تنظیم زندگی اجتماعی و چارچوب قانونی آن مبادرت دارند .  روحانی ، کشیش و خاخام‌ها با اعتقادات مردم این كشورها در ارتباط مستقیم هستند . در واقع مقامات مذهبی با حاکمان سیاسی در محدود کردن آزادی‌های انطباق و تفسیر متون مقدس در یك مسیر می‌باشند .
در مورد اشغال زمینی،  این نوع بی‌عدالتی در قالب اشغال سرزمین ، الحاق زمین‌ها ، تهاجمات خارجی به بهانه ایجاد دموکراسی و حضور نظامی خارجی برای حفاظت از منافع استراتژیک خارجی ، مشاهده می‌شود . 
 سرزمین‌های اشغالی در فلسطین ، بلندی‌های جولان ، لبنان ، عراق تحت سلطه دیكتاتور صدام حسین و دیگر كشورهایی كه در سناریوی بهار عربی درگیر بودند !!  نمونه‌ای از این نوع اشغالگری است . 
در کشورهای خلیج فارس یك سبک مخفیانه استعمار شایع است . امنیت منطقه خلیج فارس در دست قدرت‌های خارجی است . جنبه‌های اقتصاد این منطقه نفت خیز توسط خارجی‌ها اداره می‌شود .
 تنها منطقه عاری از استعمار شمال آفریقا است . اما این منطقه به خوبی در ارائه آزادی‌های داخلی فعالیت ندارد و همین امر این منطقه را در آینده به طعمه‌ای مناسب برای غرب تبدیل خواهد كرد .
جای تعجب نیست که شبه نظامیان ، كه مانند قارچ تكثیر می‌شوند ، برای پر کردن خلاء قدرت دولت‌های عربی ، وارد عمل شوند (در جوامع عربی) . ارتش‌های غیر قانونی در حال تبدیل شدن به یک دولت (مستقل تروریستی) در درون دولت‌های منطقه هستند . آنها اقتدار رژیم‌های ملی موجود را تضعیف می‌کنند .  شبه نظامیان اغلب از نیروی خود یکسره استفاده می‌كنند . هنگامی که این گروه‌های مسلح ، در مورد آزادی اراضی متمرکز می‌شوند ، آنها را به عنوان جنبش‌های مقاومت می‌شناسند و هنگامی که هدف آنها غیر نظامیان است ، آنها را به عنوان تروریست می‌دانند .
این چهار لایه از سلطه (در جهان اعراب) ، به لطف حاکمان ، مقامات مذهبی ، قدرتهای استعماری و شبه نظامیان وجود دارد .
 این چهار نوع سلطه بر اقلیت رادیکال تکیه دارد ، در حالی که قریب به اتفاق اکثریت جوامع خاورمیانه ، خاموش می‌باشند.
 صدا و حرف اکثریت خاموش هرگز به گوش نرسیده است . اما اقلیت رادیکال ، از جمله جوانان بیکار ، توسط راه حل سریع  شبه نظامیان اغوا می‌شوند . این چهار روش سلطه تعاملی می‌باشند . آنها در جامعه مانند یک سیستم گردابه (گردبادی) به اجرا در می‌آیند .
اکثریت خاموش ، بین قدرت شبه نظامی در کوچه و خیابان ، قدرت رژیم در پایتخت ، و نفوذ خارجی در مرزها ، به اصطلاح معروف ساندویچ می‌شوند .
 وضعیت اجتماعی و سیاسی در خاورمیانه از بد به سوی بدتر می‌رود و هیچ تجزیه و تحلیل روشنی از مشکلات رایج وجود ندارد.
اعراب اشتباه موجود در داخل کشورشان و غرب نیز تاثیر سیاست‌هایشان را در منطقه انكار می‌كنند . 
وضعیت فعلی خاور میانه ممکن است به یک نقطه از بحران سیاسی غیر قابل كنترل ، تشدید شود . قدرت‌های خیابان ممکن است بیش از حد قوی شوند . شبه نظامیان در سراسر مرزهای داخلی (این كشورها) ، می‌توانند رژیم‌های ملی را در یک بازی دومینو از بین ببرند . جعبه پاندورا ، زمانی که ایالات متحده و اسرائیل ، وحشتزده به پاسخ نظامی روی آورند ، ممكن است باز شود ! .  
پدیده موسم به "بهار عربی" نشان داد که تحمل مردم برای حاکمان مستبد تمام شده است ، اما جامعه عرب هنوز با سه تهدید دیگر که منطقه را به چالش گشانده است ، برخورد نكرده اند :
تاثیر نهادی مذهبی در زندگی شخصی مردم ، علت ریشه‌ای اشغال خارجی و حضور گسترده تروریست‌های یاغی است!. 

***  سخن پایانی :
ضروری است در کوتاه مدت ، کشورهای عربی با همکاری یكدیگر در شکست دادن داعش اهتمام داشته باشند ، و محتاطانه از پشتیبانی خارجی در مبارزه با داعش استفاده كنند . اما واقعیت امر این است که اگر و وقتی که داعش از عراق و سوریه برود ، یك گروه مسلح دیگر به احتمال زیاد ، با یک پیام جدید در گوشه دیگری از این منطقه ظهور می‌كند . در این مورد ، راه حل‌های طولانی مدت مورد نیاز است ، مانند توانمندسازی مدنی ، اصلاحات برنامه ریزی شده و گسترش فرصت‌های اقتصادی (!) .

تا زمانی که مردم خاورمیانه (اعراب) به این نتیجه نرسند كه آنها در یك جامعه (نظم اجتماعی) مبتنی بر هژمونی دینی زندگی می‌كنند – دینی با پایه و اساس غلط - همچنان با تفرقه دینی و ذهن بسته مواجه خواهند بود ، كه همین امر جامعه را مستعد ابتلا به سیاست‌های فرقه‌ای و بسیج در برابر منابع خیالی خطر خواهد كرد .
 


انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.