سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سناتور سابق آمریکایی

شکست آمریکا در بررسی نقش عربستان در حادثه 11 سپتامبر، عامل گسترش داعش

سناتور سابق عضو حزب دموکرات آمریکا در یک مصاحبه اختصاصی با نشریه انگلیسی بر این باور است که طرح باراک اوباما برای حمله به مواضع داعش در واقع تکرار اشتباهات گذشته آمریکا است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ایندیپندنت، "باب گراهام" که در مصاحبه اختصاصی با ایندیپندنت شرکت کرده است، در بخشی از سخنان خود به این مسئله اشاره می‌کند که تداوم ناکامی دولت آمریکا در تحقیق درباره نقش عربستان در حادثه یازده سپتامبر و حمایت این کشور از گروه‌های افراطی مانند القاعده در سال‌های پس از یازده سپتامبر، کمک زیادی به گسترش داعش کرده است. 

وی که یکی از اعضای کمیته تحقیق درباره حملات یازده سپتامبر است و زمانی نیز رئیس کمیته اطلاعات سنا بوده است، در ادامه تاکید می‌کند: دولت‌های قبلی و فعلی آمریکا چشمان خود را بر روی حمایت عربستان از افراطیون بسته‌اند. به اعتقاد من ناکامی در افشای نقش سعودی‌ها در این مسئله به ویژه درباره حملات انجام شده به برج‌های دوقلو در سال 2001، به افزایش توانایی این کشور برای تداوم ایفای نقش در اقداماتی که به آسیب‌ زدن به آمریکا منجر شده است، از جمله در زمینه حمایت از داعش کمک شایانی کرده است. 

فرماندار سابق ایالت فلوریدای آمریکا در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: نادیده گرفتن اقدامات و رفتارهای عربستان به عنوان یک متحد قابل اعتماد آمریکا باعث شد سرویس‌های اطلاعاتی واشنگتن در شناسایی داعش در شرایطی که این گروه قدرت می‌گرفت و تا زمانی که توانست موصل را در اوائل ماه ژوئن تصرف کند، ناکام بمانند. در واقع دلیل اینکه نیروهای اطلاعاتی ما در این زمینه کم‌فروغ بودند، این است که توجه کافی به اقدام عربستان در پرورش گروه‌های جهادی مشابه القاعده از جمله داعش که بدنام‌ترین و موفق‌ترین گروه در میان این گروه‌ها است، نداشته‌اند. این در حالی است که نیروهای اطلاعاتی آمریکا و سیا با انتقادات چندانی در این‌باره در آمریکا مواجه نشده‌اند و این در حالی است که آنان نتوانسته‌اند گسترش ناگهانی داعش را که اکنون بخش‌های عمده‌ای از خاک عراق و سوریه را که مساحتی بیشتر از مساحت بریتانیا دارد، تصرف کرده است، پیش‌بینی کنند.

انتقادات گراهام از سیاست آمریکا در قبال عربستان در شرایط کنونی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا اکنون تردیدهای بسیاری درباره منطقی بودن طرح اوباما برای ایجاد ائتلاف با متحدان ایالات متحده در خلیج فارس به منظور مقابله با داعش و اینکه این طرح بتواند داعش را به عقب براند، ایجاد شده است.

در عین حال و در شرایطی که عربستان میزبان طرح آموزش گروه‌های مخالف دولت سوریه برای مقابله با عناصر داعش است، این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که کشور سعودی که اکنون مخالف داعش است، زمانی نقش بسیار مهمی در ایجاد این گروه ایفا کرد.

گراهام در این‌باره می‌گوید: دخالت دادن عربستان در این‌باره کار عاقلانه‌ای بود،‌ چرا که با وجود انکار دولت این کشور، ریاض به هسته مرکزی تامین نیازهای مالی داعش و دیگر گروه‌های افراطی تبدیل شده است. اما من درباره موفقیت نظریه مقامات کاخ سفید تردید دارم، زیرا پادشاهی عربستان مدت‌ها است که با وهابیون اتحاد دارد و به گسترش وهابیت نیز متعهد است، اعتقادی که شیعیان را مرتد می‌داند. به عقیده من عربستان نه‌تنها از جوامع سنی در سرتاسر دنیا به شدت حمایت می‌کند، بلکه حامی گروه‌های افراطی در میان آنان نیز محسوب می‌شود. 

گراهام در ادامه درباره روند تحقیق در زمینه نقش عربستان در وقوع حادثه یازده سپتامبر تصریح می‌کند: مقامات آمریکا در چندین مورد بدون ارائه هیچ توضیحی نگرانی خود را نسبت به اقدامات مقامات عربستان نشان داده بودند. برخی از مقامات آمریکا که در روند تحقیق درباره یازده سپتامبر شرکت داشتند، بر این باور بودند که سران سعودی آدم‌هایی به شدت کارشکن هستند که در مسیر تحقیقات مانع ایجاد می‌کنند.

سناتور سابق آمریکایی که مدت‌ها است نتایج تحقیقات درباره حادثه یازده سپتامبر را به چالش کشیده است،‌ در پایان خاطرنشان می‌سازد: هیچ دلیل قابل توجیهی برای اینکه نتایج تحقیقات درباره این حادثه همچنان مخفی بماند و فاش نشود، وجود ندارد. در واقع بخش تاریک این ماجرا درباره نقش عربستان در این حادثه چیزی است که مردم آمریکا باید از آن آگاهی یابند. آمریکا و متحدان غربی‌اش از پاسخگویی به این سوال که چرا جنگ آنان علیه تروریسم به شکست انجامید و اکنون نیز منجر به گسترش داعش شده است، عاجز مانده‌اند. این در حالی است که نادیده گرفتن نقش عربستان در حادثه یازده سپتامبر می‌تواند بخشی از پاسخ این سوال باشد.




انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.