سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری/

حمایت از برنج داخلی در کشور مطلوب نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مازندران با تاکید بر حمایت از محصول تولید داخل، گفت: حمایت از برنج داخلی در کشور مطلوب نیست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،، محمدحسین شهیدی‌فر شامگاه چهارشنبه در نشست مدیران و کارشناسان بابلی شاغل در ادارات کل مازندران اظهار کرد: در ده سال گذشته، فضای کشاورزی مناسبی در بخش اجرایی فراهم نبوده است.

وی با بیان اینکه جهادکشاورزی در تلاش است که تا مرز خودکفایی در تولیدات کشاورزی استان برسد، گفت: برنج بعد از گندم دومین محصول استراتژیک کشور است.

شهیدی فر گفت: 80 درصد برنج کشور در استان‌های شمالی تولید می‌شود و 150 هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان، امسال زیر کشت ارقام زودرس و محلی رفته که 50 درصد سطح زیر کشت ارقام محلی به کشت رتون اختصاص خواهد یافت که این امر کمک بسزایی در خود اتکایی تولید برنج دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا شش درصد تولیدات برنج کشورها صادرات می شود و 96 درصد آن به مصرف داخلی می‌رسد، گفت: در کشور ما به تولیدات برنج داخلی توجهی نمی‌شود و واردات صورت می گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مازندران گفت: یکی از بخش های که سبب پایین آمدن هزینه های بخش کشاورزی شود، مکانیزاسیون بوده که در شش ماهه نخست سال بیش از هفتاد میلیارد تومان بودجه در این بخش اختصاص یافت.

شهیدی فر بابیان اینکه امروزه استفاده از کودهای بیولوژیک با منشا باکتری، قارچ، جلبک یا دیگر موجودات خاکزی مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: مکانیسم عمل آنها قابلیت جذب عناصر غذایی گیاه در خاک را افزایش می دهد و کودهای بیولوژیک نه تنها از مزایای اقتصادی و زیست محیطی فراوانی برخوردارند، بلکه علاوه بر ایجاد و حفظ پایداری منابع موجود در خاک، توان تولید در بلندمدت را افزایش داده و آلودگی های زیست محیطی را کاهش می دهند.

وی گفت: به دنبال دو طرح کاشت مرکبات در اراضی شیب‌دار و ساخت انبار و سردخانه های فنی  برای کاهش هزینه ها و آسیب دیدگی محصولات باغی هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مازندران بابیان اینکه در برخی از اراضی شیب دار بابلکنار استعداد ایجاد باغ مرکبات وجود دارد افزود: با همکاری بخشداری و شورای بابلکنار برنامه ریزی 7 هزار هکتار از اراضی پیش بینی شده است.

انتهای پیام/م

منبع: تسنیم
برچسب ها: کشاورزی ، برنج ، محصول ، ساری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.