سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جان کری:

هدف از سفر به خاورمیانه ایجاد ائتلافی جهانی برای مقابله،تضعیف و شکست دادن داعش است

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت همه کشورهای جهان باید به صورت علنی از دولت جامع جدید عراق حمایت کنند و این کمک‌ها به معنای کمک نظامی مستقیم ، آموزش نظامی، مسلح کردن و مشاوره دادن و تجهیز کردن خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا گفت همه کشورهای جهان باید به صورت علنی از دولت جامع جدید عراق حمایت کنند. 

جان کری شب گذشته در محل این وزارتخانه دیدگاه خود را درباره تشکیل دولت جدید عراق بیان کرد. وی در اظهارات خود در این باره گفت: " ما امشب با رویدادی مواجه ایم که بدون شک نقطه عطف بزرگی برای عراق است و آنچه که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تصریح کرده است نقطه عطفی در تلاش های ما علیه گروه  دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) خواهد بود. "

وی افزود: "چند ساعت قبل ، پارلمان عراق با فائق آمدن بر مانع اختلافات قومی و فرقه‌ای به یک دولت جدید و جامع رای اعتماد داد، دولتی که توان بالقوه متحد کردن جوامع متنوع عراق برای یک عراق قدرتمند و متحد را دارد می تواند به این جوامع فرصتی را برای ساختن آینده ای که همه عراقی ها خواهان و سزاوار آن هستند فراهم سازد. "

وی ادامه داد: "حالا وقت آن است که رهبران عراق با همان بصیرت و حس هدفدار بودن که در وهله نخست به تشکیل این دولت جدید انجامید بر ملت خود حکمرانی کنند. و در این تلاش آنها باید بدانند در حالی که عراقی ها طرح ملی خود را برای فائق آمدن بر نارضایتی های دیرینه سیاسی و اقتصادی که مدتهاست کشور آنها را دچار تفرقه کرده است به اجرا در می آورند ، آمریکا نیز شانه به شانه در کنار آنها خواهد بود."

جان کری در ادامه گقت:"امشب عراق یک دولت وحدت ملی دارد. فردا من به خاورمیانه سفر می کنم تا به ایجاد ائتلافی هر چه جامع تر از شرکای سرتاسر جهان برای مقابله ، تضعیف و در نهایت شکست دادن داعش ادامه دهم. اوباما روز چهارشنبه جزئیات بیشتری را از راهبرد جهانی هماهنگ شده ما علیه داعش ارائه خواهد کرد. همزمان با تلاش برای ایجاد این ائتلاف، من می خواهم بر این تاکید کنم که تقریبا تک تک کشورهای روز کره زمین می توانند نقشی در حذف تهدید داعش و شرارتی که این گروه نماینده آن است ایفا کنند. برای برخی کشورها این نقش به معنای کمک نظامی، هم مستقیم و هم به شکل آموزش دادن، مسلح کردن و مشاوره دادن و تجهیز کردن خواهد بود.  برای برخی نیز این به معنای کمک کردن به تلاش های امداد بشردوستانه خواهد بود که به شدت مورد نیاز است. برخی کشورها نیز می توانند به شناسایی، ردیابی و قطع کردن راههای تامین مالی داعش ، و جلوگیری از سرازیر شدن جنگجویان خارجی کمک کنند. کشورهایی هم هستند که می توانند جلو تحریف یکی از صلح آمیزترین ادیان بزرگ جهان را بگیرند و با تبلیغاتی که داعش برای جذب هواداران جدید خود استفاده می کند مقابله کنند. نقش همه کشورها نیز این است که به صورت علنی از دولت جامع جدید عراق حمایت کنند. اشتباه نکنید؛ اینها تلاش هایی هستند که ما و شرکای ما در سرتاسر جهان از قبل شروع کرده ایم. در خاورمیانه ، عربستان سعودی و کویت میلیون ها دلار کمک بشردوستانه کرده اند. امارات عربی متحده موافقت کرده است با شبکه های پشتیبانی داعش مقابله کند و تبلیغات ایدئولوژیک ستیزه جویانه این گروه را دفع کند. اما ما همچنین کانادا را داریم که نیروهای نظامی خود را برای کمک و مشاوره دادن به نیروهای کرد اعزام کرده است. ما استونی و آلبانی را داریم که تجهیزات نظامی می دهند. متحدان نزدیک ما در فرانسه و انگلیس از راههای مهم ، از جمله با کمک های نظامی و ارسال کمک های بشردوستانه در حال کمک کردن هستند. 

وزیر خارجه آمریکا گفت:" ما  فراتر از منطقه و اروپا نیز شرکایی در جاهایی مثل ژاپن و استرالیا داریم که میلیون ها دلار کمک بشردوستانه متقبل شده اند و استرالیا موافقت کرده است هزاران نفر از آوارگان عراقی و سوری را بپذیرد و به تلاش های نظامی ما نیز کمک کند. "

وی همچنین گفت: کارزار جهانی و هماهنگ شده ما با یک ائتلاف جهانی و هماهنگ طی فقط چند روز یا چند هفته ایجاد نخواهد شد ، اما طوری ساخته خواهد شد که ماهها و چه بسا سال ها ادامه یابد.

 در مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر این ماه نیز کارهای زیادی انجام خواهد گرفت ، اما کار جمعی ما افزایش می یابد و تا مدتها پس از این ماه به صورت یکپارچه ادامه خواهد یافت. تحقق هدفی که دنبالش هستیم مستلزم تلاش سخت ، تعهد محکم و پایدار و تمرکز تزلزل ناپذیر همه ماست. اما برای ما به خوبی روشن است و رئیس جمهور اوباما و من و کل تیم کاملا می دانیم که این چیزی است که باید به آن دست یابیم و ما موافق خواهیم شد. 

در پایان اظهارات کری یک خبرنگار گفت دولت عراق هنوز برای دو وزارتخانه امنیتی کسی را معرفی نکرده است که وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت این دو نیز معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
لازم نکرده . شما پول و اسلحه به داعش ندهید . خودشان نابود می شوند
مسعود
۱۰:۱۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
چرا ایران هزینه کنه هر کس کاشته خودش دورو شون کنه