سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

حمایت صادقانه دو دولت ایران و روسیه از توسعه روابط/ تبادلات ارزی بزرگترین مانع توسعه تجارت ایران و روسیه

جلال‌پور با اشاره بر اینکه دو دولت ایران و روسیه برای تجار و فعالان اقتصادی مانع تراشی نمی‌کنند و صادقانه حمایت می‌کنند گفت: هم‌اکنون تبادلات ارزی بزرگترین مانع بر سر توسعه تجارت دو کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محسن جلال‌پور نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در سمینار مشترک ایران و روسیه که عصر امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد با اشاره به اینکه ایران و روسیه هر دو کشورهای بزرگی هستند گفت: این دو کشور در ساختن تمدن بشری سهم چشمگیری داشته و دارند.

وی افزود: هر دو کشور در تعاملات بین‌المللی، سیاست مستقل ملی خود را دارا هستند و گاه به ‌گاه هزینه‌های این رشد و استقلال را هم می‌پردازند.

جلال‌پور با اشاره به اینکه هر دو کشور جزء اقتصادهای مطرح در حال ظهور هستند تصریح کرد: هر دو کشور از ذخایر معدنی و هیدروکربنی عظیمی برخوردار هستند و باید گفت ایران و روسیه سلاطین فردای انرژی دنیا هستند.

وی ادامه داد: این دو کشور امروز از یک روش غیر شرافتمندانه رقابت تجاری یعنی تحریم غیر قانونی رنج می‌برند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: هر بار که این دو کشور بر طبق تجربه همکاری و تعاون داشته‌اند هر دو سود بردند چنانکه ایجاد شبکه تجارت‌خانه‌های روسی از انزلی تا قزوین و تهران و البته تجارت‌خانه‌های ایرانی از آستاراخان و مهاج‌کالا تا موسکو از این نمونه است.

*حمایت صادقانه دولت‌های ایران و روسیه از توسعه روابط دو کشور

جلال پور در ادامه این سمینار گفت: هم‌اکنون روابط این دو کشور وارد عرصه جدید شده است و باید گفت ایران و روسیه بیش از هر زمانی می توانند از همکاری خود سود ببرند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون اراده سیاسی بهتری برای ارتقا سطح روابط شکل گرفته چرا که اراده سیاسی بستر توسعه تجارت است و این اصل در دو کشور اهمیت دو چندان دارد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: خبر خوب برا ی تجار، صنعت گران و همه فعالان اقتصادی آن است که 2 دولت برای توسعه روابط مانع نمی‌تراشند و صادقانه حمایت می‌کنند.

وی درادمه با اشاره به بازارهای دو کشور گفت: در بسیاری از زمینه‌ها این دو بازار مکمل طبیعی یکدیگر هستند چرا که ایران در محصولات باغی، میوه و سبزیجات، خشکبار و همچینین فرش و چرم و صنایع دستی اعتبار جهانی دارند.

وی ادامه داد: برای مناطق خزری  فدراسیون روسیه، ایران یک انتخاب درست برای تامین مصالح ساختمانی بالاخص شیشه، سیمان و سرامیک است.

وی ادامه داد: ایران می‌تواند خریدار بهتری برای کالاهای با مزیت روسی همچون سلاح، تجهیزات نیروگاهی، فولاد، چوب، کاغذ و ماشین‌آلات باشد.

جلال‌پور تاکید کرد: این که تجارت فعلی دو اقتصاد بزرگ همسایه و دوست به زحمت به رقم ناچیز 1.6 میلیارد دلار می‌رسد نشان می دهد که خوب کار نکرده‌ایم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به بخش عمران و خدمات مهندسی گفت: علی‌رغم تحریم‌ها ایران در منطقه جنوب غرب آسیا یک فرصت نوظهور مهندسی است و ما به کمک تحریم ها توانستیم یاد بگیریم سدهای بزرگ را خودمان بسازیم و اکنون بین 5 کشور مقدم این عرصه در جهان جای داریم.

وی ادامه داد: در ایران دریایی از فرصت‌ها برای روس‌ها نهفته است.

مشارکت سرمایه‌گذاران و پیمانکاران روسی با فعالان ایرانی یک فرصت خوب و امن برای پول و مدیریت روسی است.

جلال پور تاکید کرد: تعریف پروژه‌های مشترک در عراق، افغانستان، خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا عرصه‌ی دیگری است.

*3 درصد معادن جهان در ایران است

نائب رئیس اتاق ایران در ادامه صحبت‌های خود معدن را عرصه‌دیگری از زمینه‌های فعالیت ایران و روسیه ذکر کرد و گفت: روسها از لحاظ ذخایر معدنی موقعیت ویژه‌ای دارند همچنین ایران نیز یک بهشت غنی و معدنی است.

وی ادامه داد: ایران با 60 میلیارد تن ذخیره از 68 نوع، 3 درصد معادن جهان را دارا است و جزء ده کشور برتر است اما کمتر از 10 درصد سطح کشور اکتشاف و فعال سازی شده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در بخش کشاورزی سنتی بین دو کشور نیز محاتاج اصلاحات جدی هستیم.

جلال‌پور تحریم یک ساله روسیه بر کالاهای غربی مزیت میوه‌های ایرانی را افزوده است و من به شرکت‌های ایران و روسیه توصیه می‌کنم که این فرصت به عنوان فرصتی برای گران‌تر فروختن نگاه نکنند بلکه آن را فرصتی کوتاه برا ی پیگیری همکاری مانا و پایدار و کسب سهمی در بازار مهم روسیه  بدانند.

وی ادامه داد: طعم و رنگ و عطر میوه ایرانی و تقویم برداشت زودتر از اروپا مزیت‌های بزرگی است اما کافی نیست باید تفکیک، بسته‌بندی، حمل و خدمات هم بهترین باشد تا بتوان آن مزیت‌ها را به سود بیشتر و سهم پایدار بازار تبدیل کرد.

جلال‌پور با اشاره اقداماتی که دو دولت باید انجام دهند گفت: اگر سیستم بانکی دو کشور نتواند زمینه لازم برای تبادل ریال، روبل و راههای خاص بار تبادل سایر ارزها را تسهیل کنند مانع بزرگی بر سر راه تحقق تدابیر رهبران دو کشور در توسعه روابط وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: قدم‌هایی برداشته شده ولی تبادلات ارزی وضع قابل قبلی ندارد و مانع بزرگ توسعه تجارت است.

نائب رئیس اتاق ایران گفت: اینکه دو کشور بزرگ همچنان اجازه دهند اختیار تجارتشان در دست کسانی باشد که تحریم‌های غیر قانونی و شرم‌آور علیه دو ملت را مدیریت می کنند برازنده روسیه و شایسته ایران نیست.

وی افزود: وضع موجود کشتی‌رانی در دریای خزر مایه مباهات دو کشور نیست و حمل‌و نقل زمینی هم با مشکلات زیادی روبرو است.

جلال پور تاکید کرد: باید پذیرفت تبادل کالا با چین یا کره که فاصله زیادی با هم دارند همیشه آسانتر از تبادل کالا با روسیه بوده و حال که دو کشور علاقه‌مند به توسعه تجارت هستند بندر و گمرک آستاراخان محتاج توجه خاص است.

وی افزود: باید کاری کرد که بندر و گمرکات روسیه در بندر آستاراخان هم با همان استانداردهای بین‌المللی سنت‌پترزبورگ کار کنند.

وی ادامه دارد: توصیه من آن است که اقدام مشابهی در گمرکات ورود کامیون‌ها به خاک روسیه نیز شکل بگیرد.

جلال‌پور ادامه داد: سفارت‌خانه‌ها نیز تسهیل صدور ویزا برای تجاری که توصیه‌نامه اتاق ملی را ارائه می‌دهند، قائل شوند و در شرایطی که اتاق‌های بازرگانی توصیه به صدور ویزای بلند مدت و کثیر‌الورود می‌زنند این امر باید مد نظر باشد.

وی تصریح کرد: اتاق مشترک ایران و روسیه نیز اقدامات لازم را در بخش حاکمیت کارشناسی کرده و با ذکر جزئیات به کمیسون مشترک تقدیم و پیگیری کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران چ ، روسیه ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.