سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رفع عیوب انکساری چشم فقط در چند ثانیه

افراد بالای 18 سال اگر در طول یک سال گذشته تغییری در نمره عینک خود نداشته باشند می‌توانند برای عمل رفع عیوب انکساری چشم و حذف عینک یا لنز طبی با روش" لازک" مناسب باشند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده با بیان این مطلب گفت: عده ای تصور می‌کنند که ضعف بینایی، بیماری نیست؛ ولی این عارضه علاوه بر تبعات اجتماعی در مسیرهای مهم زندگی از جمله تحصیل، اشتغال و... نقش اثرگذاری دارد.

رییس پیشین بخش چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: عوارض خاموش ضعف چشم و متعاقب آن استفاده نکردن از عینک بی‌شک اثرات قابل ملاحظه‌ای در زندگی فردی و جلوگیری از پیشرفت اجتماعی ایجاد می‌کند.

وی گفت: سر درد، چشم درد، سنگینی چشم و پیشانی، خستگی و کلافگی مهمترین پیامدهای استفاده نکردن از عینک است و متاسفانه درصدی از مردم آن را تحمل می کنند، عینک نمی‌زنند.
این فوق تخصص قرنیه با تاکید بر اینکه روش لازک یکی از راه‌حل‌های اصلاح نمره عینک با نتایج موثر، دقیق و آخرین فن‌آوری موجود برای اصلاح نمره عینک است گفت: در گذشته از تیغ الماس جهت ایجاد برش روی قرینه و اصلاح عیوب انکساری چشم به طور دستی استفاده می‌شد، همچنین لیزیک نیز روشی بود که با ایجاد بررشی در قرینه و دو لایه کردن آن توسط ابزار مخصوص با تراشیدن لایه زیرین قرینه، بیمار را  از عینک بی نیاز می کرد که این روش نیز عوارض خاص خود را به همراه داشت.

وی افزود: در روش لازک سطح قرینه با اشعه لیزر تراشیده می شود سپس با دارویی مخصوص که درد و عوارض عمل را کاهش می‌دهد به شکل لنز پانسمانی آغشته  خواهد شد.

به گفته دکتر فرتوک زاده، افراد بالای 18 سال در شرایطی که در طول یک سال گذشته تغییری در نمره عینک خود نداشته باشند می‌توانند کاندید مناسبی برای عمل رفع عیوب انکساری چشم و حذف عینک یا لنز طبی  با روش لازک باشند.

رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه پس از انجام تکنیک، فرد یک تا دو هفته قادر به انجام فعالیت‌هایی از جمله مطالعه ورانندگی به طور موقتی نیستند یادآور شد بهترین فصل انجام این روش قبل از آغاز سال تحصیلی پیشنهاد شده است.

این فوق تخصص پیوند قرنیه از انگلستان، گفت: احتمال عوارض عمل بسیار کم است و مبتلایان به قوز قرینه از جمله بیمارانی اند که عمل لازک برای آنان توصیه نمی‌شود و ممنوع است؛ در غیر این صورت اگر فردی به دلیل ضعف چشم و داشتن نمره عینک و آستیگماتیسم نیاز به درمان داشته باشند تنها، ظرف مدت چند ثانیه به سادگی نتیجه می‌گیرند و می‌توانند پس از عمل عینک خود را بردارند.

دکتر فرتوک زاده  با بیان اینکه در این روش معمولاً چشم پانسمان نمی‌شود و به جای آن از لنزهای پانسمانی استفاده خواهد شد افزود: تقریباً چشم حالت عادی خود را دارد وپس از 48 ساعت امور عادی و روزمره زندگی قابل انجام خواهد بود.

وی توصیه کرد افرادی که نیاز به عینک دارند ولی به دلایل مختلف تمایلی به استفاده از آن ندارند می‌توانند با عمل لازک از عوارض و پیامدهای عینک نزدن فاصله بگیرند. اما اگر فردی با عینک از زندگی خود رضایت دارد توصیه نمی‌کنیم که عمل لازک انجام دهد.

معاون آموزش طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با یادآوری اینکه برخی مشاغل افراد فاقدعینک را گزینش میکنند که همین مسئله گاهی موجب تغییر مسیر اجتماعی و شغلی انسان خواهد شد تصریح کرد: آتش‌نشانان، فوتبالیست‌ها، ورزشکاران، شناگران،   غواصان، هنرپیشه ها، خلبانان و... از جمله این افرادی اند که می‌توانند با عمل لازک، عینک خود را کنار بگذارند.

دکتر محمدرضا فرتوک زاده گفت: با فناوری‌های جدید و دقت بالای تکنیک لازک، جراحان قادر خواهند بود تا دید دقیق ده دهم (10 از 10) را به فرد بدهند. این افراد به طور معمول در آینده نیازی به استفاده مجدد از عینک ندارند مگر اینکه شماره چشم آنان بالاتر از عدد 7-8 باشد؛ این احتمال وجود دارد که در آینده دچار پیشرفت نمره عینک شوند و یا نیاز به استفاده مجدد از عینک با درجات پائین داشته باشند ولی درجات عینک زیر عدد 5 اغلب نتیجه صد در صد از عمل می‌گیرند.

معاون آموزشی ودبیر سابق شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، افزود: نیاز به استفاده از عینک ارثی و ژنتیکی است و عواملی مانند مطالعه، دیدن تلویزیون و... نتیجه‌ای در عینکی شدن افراد نخواهد داشت و اگر هم داشته باشد شاید حدود نیم نمره موثر باشد که قابل اغماض است.

وی در خصوص عمل جراحی تغییر رنگ چشم با جراحی نیز گفت: قرار دادن عنبیه رنگی جدید در داخل چشم غیر علمی است، عوارض و پیامدهای احتمالی خاص خود را دارد که توصیه نمی‌شود؛ اغلب همکاران من با انجام این عمل موافق نیستند . چشم انسان و بینایی آنقدر مهم است که نباید با دستکاری آن را به خطر انداخت.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان اظهار کرد: تا این لحظه تلاش متخصصان در سراسر جهان به منظور پیوند کامل چشم از فردی به فرد دیگر نتیجه نداشته و فقط پیوند قرینه قابل انجام است. برای سایر بخشهای چشم از جمله اعصاب چشمی، شبکیه و عنبیه تا این لحظه اقدام پیوندی موثری در ایران و جهان انجام نشده است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمدعلی
۱۰:۵۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
باسلام نمره چشم من9با2ودیگری10با2است چگونه میتونم عینک کنار بزارم.ودرضمن ضخامت گروه شبکیه کمه فکرکنم480 باتشکر