سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوبخت خبر داد

10 هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور/ اعتبارات عمرانی قربانی اعتبارات جاری نمی‌شود

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در نشست توجیهی واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی و تعاونی گفت: 2906 طرح عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که چیزی حدود 10 هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، نشست توجیهی واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی و تعاونی با حضور وزیر ورزش، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و نوبخت آغاز به کار کرد.

نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در نشست توجیهی واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی و تعاونی گفت: 2906 طرح عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که چیزی حدود 10 هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اتمام این تعداد پروژه عمرانی 200 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، افزود: این رقم با توجه به منابع محدود دولت ما را با دشواری زیادی مواجه خواهد کرد.

نوبخت ادامه داد: اگر این پروژه‌ها با تأخیر اجرا شود چیزی نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت طرح‌هایی که قابلیت بهره‌برداری در سال 93 را داشت در اولویت قرار داد، تصریح کرد: این تعداد طرح چیزی حدود 246 طرح را شامل می‌شود که بالای 80 درصد پیشرفت داشته‌اند و بر اساس پیش‌بینی‌ها و بودجه‌ای که در سال 93 برای آنها درج و به تصویب رسیده به بهره‌برداری خواهد رسید.

نوبخت در ادامه گفت: آثار تحریم و محدودیت منابع، واقعیت‌های موجود است و در این میان آنچه که مسئولان باید انجام دهند این است که آثار تحریم را از جهت منفی بودن به سمت مثبت سوق دهند.

نوبخت اظهار داشت: از 77 درصد منابع مالی که در بودجه سال 93 پیش بینی شده بود تا 15 شهریور ماه به نسبت 5.12 عمل می‌کنیم. این رقم 77 درصد به نحو بهینه استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه نهاد فصل جدید از تعامل بین فعالان بخش خصوصی و معاونت را ایجاد کرد گفت: در سال گذشته ما بر این پیمان ماندیم و بدهی‌های دولت به پیمانکاران تا 28 اسفند سال 92 به میزان 4 هزار و 810 میلیارد تومان پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه تخصیص مجدد اعتبارات عمرانی را به روزهای پایانی سال موکول نکردیم افزود: اعتبارات عمرانی قربانی اعتبارات جاری نمی‌شود.

نوبخت در خصوص رویکرد دولت نسبت به طرح‌های ناتمام نیز گفت: براساس آمار اعتبارات هزینه‌ای 85.3 درصد تاکنون پرداخت شده است و اعتبارات تملک دارایی نیز به طور کلی 46.5 درصد پرداخت شده که نسبت به سال گذشته حدود 3.7 برابر رشد داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: تعهد دولت بر اتمام طرح‌ها و تعدیل بدهی و مطالبات است که این غیر از 4 هزار و 500 میلیارد تومانی است که ظرف روزهای گذشته تخصیص دادیم.

وی گفت: دولت مصمم است با بخش خصوصی همکاری واقعی داشته باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی‌هایی که در سال های گذشته انجام شده جای تردید دارد، افزود: این شیوه واگذاری‌ها را به عنوان اصل 44 پذیرا نیستیم.
 
معاون راهبردی و نظارت ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: اعتقاد داریم مسئولیت با دولت است و ارائه دهنده خدمات بخش خصوصی باشد.

نوبخت تصریح کرد: دولت مسئولیت امور را دارد و نمی‌تواند مسئولیتش را واسپاری کند. دولت می‌تواند نظارت و هدایت کننده کار باشد و فعالین بخش خصوصی در عرصه ها به عنوان ارائه دهنده خدمات حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از طرح‌های عمرانی قابل انتفاع است و در شرایط تحریم باید خودمان آنها را اداره و انجام دهیم.

نوبخت با بیان اینکه دولت مصمم است که در هر سفر استانی به جای اینکه به کلنگ‌زنی طرح‌های جدید بپردازد، افزود: در سفرهای استانی با مطالعه طرح های عمرانی آنها که قابلیت اجرایی شدن تا پایان سال را دارند شناسایی کردیم به طوری که در سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی 129 پروژه مورد توجه قرار گفت که 107 پروژه آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: با وجود منابع محدود تصمیم دولت بر این است که 246 طرح با اعتبارات خاص بر اساس تعهدات دولت به اتمام برسد.
 
وی در پایان تأکید کرد: دولت با تغییر نگاه به جای شروع به دنبال اتمام طرح‌های ناتمام است.

انتهای پیام/
برچسب ها: نشست ، پروژه ، نیمه تمام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.