سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رنج کودکان مشرق‌زمین تصویر می‌شود/ از فلسطین و عراق تا سوریه و "افغانستان"

رییس انجمن فرهنگی و هنری تصویرگران با تأکید بر این که مخاطب هنر تصویرگری صرفاً کودکان نیستند، از نمایش آثار تصویرگران در نمایشگاه "مشرق زیبای من غمگین است" خبر داد که این نمایشگاه در واکنش به کشتار کودکان خاورمیانه، نیمه دوم مهرماه در نگارخانه لاله برگزار می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، رییس هیأت مدیره انجمن فرهنگی و هنری تصویرگران درباره برپایی نمایشگاه "مشرق زیبای من غمگین است" گفت: ابتدا قرار بود که این نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شود و آثار هنرمندان روی سایت انجمن قرار گیرد اما با نگارخانه لاله صحبت کردیم و آنها نیز از این رویداد استقبال کردند و قرار شد که نیمه دوم مهرماه آثار این نمایشگاه علاوه بر سایت انجمن، به صورت نمایشگاهی نیز در این نگارخانه به نمایش گذاشته شود.

کیانوش غریب‌پور درباره هدف از برپایی این نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه در واکنش به کشتار غیرنظامیان و کودکان خاورمیانه برگزار می شود. ما احساس کردیم وقتی هنر تصویرگری اغلب به مخاطب کودک و نوجوان اختصاص دارد و تصویرگران ما نیز برای دنیای کودکان احترام قائلند و به آنها علاقه‌مندند، در شرایطی که کودکان خاورمیانه اعم از فلسطین، عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان در درد و رنج و ترس و دلهره زندگی می کنند و بی آن که کودکی کنند بزرگ می شوند، هنرمندان به ویژه تصویرگران نیز نمی توانند نسبت به این کودکان بی تفاوت باشند و احساس کردیم که باید نسبت به این فجایع علیه کودکان و غیر نظامیان در قالب آثار هنری واکنش نشان دهیم.

این هنرمند تصویرگر با بیان این که سیاست های انجمن هنرمندان تصویرگر منحصر به دنیای کودکان نیست درباره مخاطب این نمایشگاه بیان کرد: ما اصرار داریم که تصویرگری فقط مختص به کودکان نیست و همان طور که در تمام دنیا رایج است، تصویرگری را می توان برای مخاطب بزرگسال هم داشته باشیم بنابراین در این نمایشگاه نیز هنرمندان بر اساس خصلت کاری خودشان آثارشان را خلق می کنند و مخاطب آنها نیز فقط کودکان نیستند و بزرگسالان نیز می توانند مخاطبان این آثار باشند.

وی درباره میزان مشارکت هنرمندان برای ارائه آثارشان در این نمایشگاه اظهار کرد: به نسبتی که از هنرمندان تصویرگر اننتظار داریم، میزان مشارکت خیلی زیاد نبوده است اما با توجه به این که هنوز مهلت ارسال آثار وجود دارد و ارسال آثار هنرمندان نیز ادامه دارد، امیدوار هستیم که مشارکت بالایی را در این نمایشگاه شاهد باشیم.

این هنرمند درباره حضور هنرمندان مطرح در این نمایشگاه نیز گفت: معمولاً هنرمندان درجه یک در نمایشگاه های مجازی شرکت نمی کنند چون فرصت کمتری برای این نمایشگاه ها دارند اما تلاش ما این است که این فرهنگ را جا اندازیم که مشارکت در نمایشگاه مجازی یا غیر مجازی به یک اندازه اهمیت دارد و مهم حضور این هنرمندان در چنین رویدادهایی است.

غریب‌پور با بیان این که آمار دقیقی از آثار ارسالی در دست ندارد، ادامه داد: طبق دسته بندی هایی که صورت گرفته است، آثار ارسالی به این نمایشگاه امیدوارکننده است.

او همچنین تأکید کرد: به هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه هیچ وجهی پرداخت نمی شود و هنرمندان بر اساس میل و علاقه خود در این رویداد مشارکت می کنند و طبیعی است که این هنرمندان که با دنیای کودکان سروکار دارند، نسبت به چنین اتفاقاتی ساکت ننشینند.

رییس انجمن فرهنگی و هنری تصویرگران در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به این که چرا تصویرگری ایران منحصر به مخاطب کودک و نوجوان شده است? یادآور شد: ما اصرار داریم که تصویرگری فقط برای کودکان نیست و باید در ژانرهای مختلف مثل همه جای دنیا وجود داشته باشد کما این که در ایران هم هست اما خیلی شناخته شده نیست. نکته دقیقی که همه دوستان تصویرگر و منتقدان هنری باید توجه کنند این است که در عین تنوع میان مخاطب کودکان و بزرگسال باید یادمان باشد جایی که تصویرگری برای کودک است باید با توجه به خصلت کودکان کار انجام شود و برای مخاطب بزرگسال هم باید حواسمان به مخاطب باشد.

غریب پور با اشاره به اشتباه برخی از تصویرگران در این زمینه توضیح داد: گرایش برخی از دوستان تصویرگر ما این است که آثارشان به دنیای کودکان مرتبط نیست و کودکان نمی توانند با آثارشان ارتباط برقرار کنند اما چون غیر از کتاب کودک و نوجوان مدیوم دیگری برای انتشار آثارشان وجود ندارد، بنابراین با آثاری مرتبط به دنیای بزرگسالان آثارشان را در کتابهای کودکان به انتشار می رسانند، بنابراین مخاطب کودک با آن ارتباط برقرار نمی کند و لذت نمی برد اما خود هنرمند این آثار  را دوست دارد.

رییس انجمن فرهنگی و هنری تصویرگران متذکر شد: سیاست های انجمن بر انحصار هنر تصویرگری به مخاطب کودک نیست اما در میدان عمل هنر تصویرگری ایران به دلیل شرایط انتشار، در حیطه مخاطب کودک و نوجوان شناخته شده است.

این هنرمند تصویرگر در خاتمه تأکید کرد: جایگزین کردن مخاطب در خلاء مدیوم ها کار غلطی است و این که تصویرگری فقط  برای مخاطب کودک باشد نیز تصور غلطی است بنابراین برای رسیدن به فضای متعادل نباید منطقه ای را که مال  ما نیست، تصرف کنیم.

/انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.