سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ندیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نتیجه‌ مذاکرات هسته‌ای در معاملات بورس تاثیرگذار خواهد بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اثر‌گذار بودن نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در معاملات بورس، گفت: بخشی از اقتصاد ما پیوسته و جهانی است و در این راستا باید یک تعامل با جهان داشته باشیم.

"ابوذر ندیمی" نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس درگفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به معاملات بورس در کشور، گفت: موضوع بازار سرمایه‌ای بورس و فرابورس تابعی از کل اقتصاد کشور است و در مکانی قرار دارد که سودی وجود داشته باشد و همچنین سرمایه نیز درجایی قرار می‌گیرد که ریسک کمتری وجود داشته باشد.
 
ندیمی ادامه داد: در شرایط عمومی کشور نمی‌توان اطمینان‌های حداکثری ایجاد کرد و در گذشته گستردگی عملی برای دولت‌ها و شبه‌دولتی‌ها قائل بودیم اما درحال حاضر این موارد با محدودیت‌هایی روبه‌روست و داستان‌هایی در پشت پرده مطرح می‌شود.   
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: معاملات بورس در بازار در کوتاه‌مدت اثر می‌گذارد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور درحال حاضر افت شاخص‌های بورس یک امر طبیعی است.

این نماینده مجلس با اشاره به اثر گذار بودن نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در معاملات بورس، گفت: بخشی از اقتصاد ما همیشه در قانون انتزاعی است و ما نمی‌توانیم در بخش روانی و انتزاعی غفلت داشته باشیم.   
 
وی،  تأکید کرد: بخشی از اقتصاد ما پیوسته و جهانی است  در این راستا باید یک تعامل با جهان داشته باشیم ، در حال حاضر  بیش از 50 درصد اقتصاد کنونی ما وابسته به کشورهای دیگر است و این در شرایطی است که درآمد نفتی و معاینات گازی ما 50 درصد است و اگر صادرات غیرنفتی را کنار بگذاریم، بیش از 70 الی 80 درصد اقتصادمان وابسته به خارج از کشور می‌شود.   
 
ندیمی با بیان اینکه نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای می‌تواند اثرگذار باشد، گفت: در این راستا بنگاه‌های اقتصادی فعال شده و اطمینان‌ها و آرامش در این حوزه بیشتر می‌شود، آمریکایی‌ها به همین دلیل نمی‌خواهند مسئله تحریم حل شود و  امکان دارد که در آینده حتی این مسئله حذف شود اما عملا همین اتفاق می‌افتد،  آنها می‌دانند که ما از دوسو به جهان وابسته‌ایم از یک سو کالاهای خود را می‌فروشیم و از سوی دیگر می‌خریم.   
 
وی اضافه کرد: قسمتی از فروشمان در بخش انرژی کشور صورت می‌گیرد که در پروسه خرید و فروش، پول ملی تبدیل به ارز،  سپس کالا شده و به داخل بازمی‌گردد و آمریکا همواره در این راستا موانعی را در مسیر راه ایجاد می‌کند.   
 
ندیمی تصریح کرد: ما در تعامل فعال با اقتصاد جهانی بیشتر نفع می‌بریم تا عدم پیوستگی و نبود ارتباط،  بنابراین اگر بخشی از مسائل ما در مذاکرات حل شود اثرگذار خواهد بود اما علامت‌های مشخص شده در بازار بورس حل و فصل واقعی مسئله را نشان نمی‌دهند.   
 
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: رشد شاخص بورس شاید در کوتاه مدت به یک نتیجه‌ای برسد، اما باید در افزایش معاملات بورس در کشور تدابیری ویژه اندیشیده شود تا در دراز مدت شاخص بورس بتواند رشد بیشتری داشته باشد. 
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.