به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام داشت: ظرفیتهای فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی در دو حوزه اقتصاد فرهنگ (صنعت فرهنگ) و فرهنگ اقتصاد وجود دارد. در این تلقی، فرهنگ امر وابسته و تبعی نیست که ابزاری برای اهداف اقتصادی باشد بلکه فرهنگ، خود استقلال و موضوعیت دارد و هدف تحقق اقتصاد مناسب با فرهنگ دینی و اسلامی است.
در حوزه فرهنگ اقتصاد، مهمترین مسئله وجود تعارض میان ارزشهای دینی از قبیل صرفه جویی، قناعت، انفاق، فتوت و ارزشهای مدرن از قبیل مدیریت بدن با پوشیدن لباسهای مارک دار استفاده از لوازم لوکس و غیره است که از طریق تبلیغات بازرگانی، افراد در معرض آن قرار میگیرند.
مهمترین فعالیت و راهکار در این حوزه، انجام پیوست فرهنگی با هدف کاهش این تناقضها و تعارضها در محیط اجتماعی و فردی است. در این بخش، هدف عمده، کاستن پیامدهای منفی توسعه بر فرهنگ است.
در حوزه اقتصاد فرهنگ، فعال سازی ظرفیتهای این حوزه و رفع موانع آن برای مقاوم سازی اقتصاد حوزه فرهنگ و همچنین درآمدزایی و ارزآوری آن در بخش صنعت فرهنگ مهمترین ظرفیت این حوزه برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. در بخش غیرصنعت فرهنگ نیز، گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی، مهمترین ظرفیت بخش رسانهای و تبلیغی، حوزه فرهنگ است.
انتهای پیام/