سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنجش آلودگی آب بدون نیاز به تجهیزات تخصصی

سطح آلودگی آب بدون نیاز به تجهیزات تخصصی آنالیز محققان در یک زمان واقعی مورد سنجش و نظارت قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دسترسی به آب نوشیدنی سالم و پاک یکی از موضوعات مهم برای مردم در کشورهای در حال توسعه است.
 
آزمایشات آلودگی آب شامل جمع آوری نمونه آب و انتقال آن به آزمایشگاه است.
 
روشهای مدرن‌تر شامل"اسپکترومتری توده‌ای" (یک رویه بسیار حساس که نیازمند تجهیزات تخصصی گران است) برای ردیابی سموم در آب است که نمی‌تواند روشی معمول برای نظارت بر آب مصرفی باشد و از طرفی برای استفاده در مناطق در حال توسعه بسیار گران قیمت و پیچیده است.
 
براساس این گزارش در جستجوی راه‌حل بهتری محققین دانشگاه بحث در همکاری با آزمایشگاه روبوتیک‌ بر‌یستول در دانشگاه غرب انگلستان سنسور نه چندان گران قیمتی با استفاده از چاپ 3D طراحی کرده‌اند که بوسیله باکتریها فعال می‌شود و می‌تواند به طور مستقیم در رود خانه‌ها و دریاچه‌ها برای نظارت مستمر کیفیت آب قرار داده شود.
 
محققان دانشگاه بث معتقدند این سنسور شامل باکتریهایی‌ است که همزمان با رشد و تغذیه جریان الکتریکی بسیار کوچک قابل اندازه‌گیری تولید می‌کنند.
 
این گزارش می‌افزاید: متخصصین دریافتند که وقتی باکتریها در تماس با سم موجود در آب آشفته می‌شوند، جریان الکتریکی افت می کند که هشداری برای وجود آلوده کننده‌ها در آب است.  
این افت نسب ت به مقدار سم موجود تغییر می‌کند و جریان الکتریکی زمانی بهبود می یابد که سطح سم پایین می‌آید.
 
بر این اساس سطح آلودگی آب در یک زمان واقعی بدون نیاز به تجهیزات تخصصی و آنالیز محققان می‌تواند سنجش و نظارت شود.
 
گفتنی است، این سنسور می‌تواند مقادیر بسیار کم آلوده کننده را ردیابی می کنند، در آزمایشات صورت گرفته متخصصین تراکم ناچیز عنصر کادمیوم در مقادیر سیله پایین‌تر از سطح پذیرفته شده برای سلامت آب را ردیابی کردند./گزارش از هرایتان
 
انتهای پیام/  
 
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.