سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمود الزهار: تئوری امنیت اسرائیل در جنگ اخیر غزه فروپاشید

یکی از مسئولان ارشد جنبش حماس تاکید کرد اسرائیل در جنگ اخیر غزه شکست خورده است و این جنگ تئوری امنیت رژیم صهیونیستی را فروپاشید.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "محمود الزهار" یک مسئول ارشد جنبش حماس  در گفت‌وگو با روزنامه القدس العربی تصریح کرد: "اسرائیل شکست خورده است و در این برهه ناگزیر است که شکست خود را ترمیم کند. تئوری امنیت اسرائیل که آن را بر جهان عرب و جهان به مدت 66 سال تحمیل کرده بود، در جنگ اخیر غزه فروپاشید. اسرائیل زیر این دغدغه بزرگ نمی تواند زندگی کند."

وی افزود: "دشمن اسرائیلی در سایه بحرانی واقعی از 66 سال پیش زندگی می کند و امروز تلاش خواهد کرد که از توافق‌های اجرایی در قاهره با فلسطینی‌ها شانه خالی کرده و فرار کند.

این مقام فلسطینی در ادامه از ضعف همبستگی عربی و اسلامی در سطح مردمی و رسمی از غزه در جریان جنگ ابراز تاسف کرد و گفت که حماس در قاهره درخصوص "توافقنامه‌ای سیاسی" با اسرائیل توافق نکرده است.

وی آتش بس را "توافقنامه ای اجرایی" توصیف کرد و گفت که قدرت حماس اجرای آن را تحمیل خواهد کرد.

از سوی دیگر الزهار درباره روابط بین حماس با نظام جدید مصر گفت: ما هزینه اختلافات داخلی بین مصر و طیف های مختلف آن را پرداخت کردیم و برای ما سودی ندارد بویژه که حماس در این زمان از روابط خوبی با مصر برخوردار نیست.

وی همچنین نگرانی خود را از شکست تجربه توافق آشتی اخیر بین فلسطینی ها ابراز کرد  و گفت: عملکرداین دولت تغییری نکرده است.

الزهار درباره امکان اجرای انتخابات عمومی فلسطین در زمان مقرر خود براساس توافق آشتی در 3 ماه آینده ابراز شک و تردید کرد و درباره رابطه حماس با جنبش افزود: تجربه آشتی نیاز به ارزیابی دارد. اختلافاتی در برنامه ها و اهداف وجود دارد. یک برنامه بر مذاکره به عنوان تنها گزینه متکی است و برنامه دیگر بر مقاومت به عنوان تنها گزینه. توافق درباره یک هدف مشخص صورت گرفت که برپایه مدیریت مرحله انتقالی از طریق یک دولت توافق ملی –در سایه نبود وحدت برنامه ها یا اهداف و ابزارها- استوار است.

وی افزود: این دولت انتقالی است و بعد از آن انتخابات آینده هرگونه جهت گیری مرحله آینده را مشخص خواهد کرد. نقشه این است.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.