سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نجات نقوش صخره ای 12 هزار ساله کلید خورد/ امیدواری "هومیان" و "میرملاس" به جهانی شدن

به دنبال انعکاس رسانه ای مشکلات نقوش صخره ای میرملاس و هومیان در استان لرستان و پیگیریهای صورت گرفته از سوی مسئولان میراث فرهنگی استان لرستان عملیات نجات این میراث 12 هزار ساله کلید خورد تا بار دیگر امیدواری به ثبت جهانی این آثار شکل بگیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان  گفت: هم اکنون مطالعات میدانی در زمینه حفظ و احیای نقوش صخره ای میرملاس و هومیان به سرپرستی دکتر حامد وحدتی نسب شروع شده است.

عبدالرضا مهاجری نژاد با اشاره به روند اجرای مراحل مطالعاتی این پروژه گفت: هم اکنون مرحله نقشه برداری از محوطه ها از جمله پلان محوطه و نقشه توپوگرافیکی از دیواره های محل قرار گرفتن نقوش، عکسبرداری جزء به جزء نقوش، عکسبرداری از موارد آسیب شناسی از نقوش - چه آسیبهای طبیعی و چه آسیبهای انسانی- انجام شده است.

دکتر حامد وحدتی نسب سرپرست گروه مرمت و احیا نیز با اشاره به روند مطالعات حفظ نقاشیهای صخره ای در لرستان گفت: در این راستا تمامی عکسهایی که قبلاً گرفته شده و از ابتدا وجود داشته جمع آوری می شود و با عکسهای فعلی تطابق داده می شود تا میزان تخریب سالانه ارزیابی شود.

وی گفت: در مرحله بعد و در خصوص زدودن اثرات تخریب شده توسط انسان، جنس مواد اولیه نقوش مطالعه شیمیایی می شود تا بدانیم چه موادی بدون رساندن آسیب، آثار مخرب انسانی را از بین می برد .

وحدتی نسب با اشاره به اینکه با یک گروه متخصص در بلژیک در ارتباط هستیم و نظرات آنها را در باره مرمت و احیاء و نگهداری این آثار دریافت می کنیم افزود: همچنین مطالعه آسیب شناسی و حفظ موارد مشابه این آثار از جمله غار لاسکو در فرانسه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تدوین طرح حفاظتی- مرمتی این آثار در حال انجام است افزود: طرحهایی را که در این رابطه آماده کردیم، به زودی اعلام می کنیم از جمله اینکه چه کنیم که هم محوطه ها حفظ، و هم آثار احیا شوند.

وحدتی نسب با اشاره به بحث توریسم منطقه گفت: از این نظر هم مطالعاتی صورت گرفته از جمله اینکه این آثار را چگونه برای بازدید عموم آماده کرده و اینکه چه امکاناتی باید برای منطقه فراهم شود.

سرپرست گروه مرمت و احیای نقوش صخره ای میرملاس و هومیان در این خصوص افزود: در بحث توریسم توجه به نکاتی از جمله حفظ حریم منظری محوطه ها، نوع پله گذاری، راهسازی و همچنین پستهای نگهبانی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تخریب از روی ناآگاهی صورت گرفته است افزود: هم اکنون تعامل خوبی با افراد محلی به خصوص در محل نقوش صخره ای هومیان صورت گرفته است.

وحدتی نسب ادامه داد: جلساتی هم با افراد بومی و ریش سفیدان محلی گرفته و فواید حفاظت از این آثار برای آنان گوشزد شده و همچنین برای آنها تشریح شده که این آثار متعلق به پدرانشان است و باید در حفظ آن کوشا باشند.

سرپرست گروه مرمت و احیای نقوش صخره ای میرملاس و هومیان  گفت: فاز اول این پروژه که شامل تهیه طرح مطالعاتی و آسیب شناسی و همچنین پیشنهادهای مرمتی و حفاظتی است تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

بنابر این گزارش غار میرملاس" که در 17 کیلومتری شمال کوهدشت در بالای کوهی به نام " سرسورِن " واقع شده نخستین غاری است که بر روی دیوار آن که قسمت هایی از آن نیز فرو ریخته است، رنگین نگاره هایی کشف شد.

همچنین کوه هومیان نیز از دیگر کوههای شهرستان کوهدشت است که در خود بخش دیگری از هنرمندی مردمان این سرزمین در رسم نقوش صخره ای را در خود جای داده است.

این در حالیست که میرملاس با نقاشی های دوازده هزار ساله و همچنین هومیان نامهایی آشنا برای باستان شناسان دنیا محسوب می شوند اما مانند دیگر آثار مشابه در این زمینه رنگ حفاظت و حراست را به خود ندیده اند.

نقاشی هایی از سوار و شکار مربوط به انسان های بومی اولیه که سالهای اخیر دور از چشم حفاظت متولیان امر شاهد هجوم یادگاری نویسان زیادی بوده است و انفجارهای پی در پی جویندگان گنج و روشن کردن آتش توسط افراد ناشناس در زیر نقوش صخره ای، غار تاریخی میرملاس را به ویرانه ای تبدیل کرده است.

سالهاست که قول نصب قاب شیشه ای و افزایش حفاظت از این آثار باستانی از سوی مدیران مختلف میراث فرهنگی لرستان مطرح شده ولی تا کنون چندین وعده دهنده آن رخت مدیریت از تن به در کرده و هنوز جامه عمل به تن این وعده پوشانده نشده است.

وضعیت سنگ نگاره های میرملاس و هومیان در آخرین واکنشها انتقادات استاندار لرستان نیز به همراه داشت تا هوشنگ بازوند با اشاره به دغدغه های مردم، فعالان میراث فرهنگی و رسانه ها برای نجات نقوش صخره ای میرملاس و هومیان بگوید که ظلم است که این اثر تاریخی را به راحتی از بین ببریم.

وی همچنین  از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواست که هر چه سریعتر برنامه ریزی لازم را برای جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی چند هزار ساله را تدوین کند تا در این راستا فراخوان ساماندهی این اثر تاریخی منتشر شود.

برچسب ها: نجات ، نقوش ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.