سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح تحول بخش تعاون راهگشای توسعه نقش تعاونی‌ها در کشور

معاون تعاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از پیشنهاد 7 برنامه اساسی در قالب طرح تحول بخش تعاون در راستای برداشتن موانع و محدودیت‌های موجود بر سر راه تعاونی‌های کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سید حمید کلانتری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم نهمین جشنواره تعاونی‌های برتر کشور که صبح امروز در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: در ایران اولین شرکت تعاونی روستایی در سال 1314 از سوی اداره کل فلاحت در گرمسار تشکیل گردید که با درگیر شدن کشور در جنگ جهانی دوم و بروز بحران‌ةای ناشی از افزایش قیمت و کمبود ارزاق تعداد 19 تعاونی مصرف در مراکز صنعتی و شرکتها و موسسات دولتی تأسیس شد که در زمین تأمین مایحتاج عمومی فعالیت داشتند.

وی افزود: پس از انقلاب برای ساماندهی معضلات اقتصادی اجتماعی ناشی از شرایط انقلاب از ظرفیت تعاونی‌ها به خوب استفاده شد و انواع متنوعی از تعاونی ها متناسب با مسائل پیش روی آن دوره تاسیس شد و با پایان جنگ تحمیلی و ضرورت توسعه بخش تعاون فراهم کردن فرصتها اشتغال و یکپارچه سازی نظام مدیریت و نظارت بر بخش تعاون قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در سال 70 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بر اساس ماده 65 این قانون وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از این بخش تشکیل شد.

کلانتری در ادامه تصریح کرد: در سال 1386 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی به تصویب مجلس رسید و سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به میزان 25 درصد اقتصاد ملی پیش بینی شد.

بر اساس این قانون صندوق تعاون کشور به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون تغییر نام و بانک تعاون با استفاده از منابع انسانی، امکانات و شعب صندوق تعاون تصویب شد.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار داشت:  پس از گذشت نه سال از ابلاغ سیاستهای اجرایی اصل 44 و نزدیک به 7 سال از تصویب قانون مربوط به این سیاستها هنوز بخش تعاون به جایگاه مورد انتظار خود دست نیافته است.

وی ادامه داد: در این راستا و به منظور برون رفت بخش تعاون از بن بستهای اجرایی موجود و برا ساس توجه به مبانی و محدودیتهای فوق و بررسی اسناد و مطالعه در سوابق اجرایی و تجارب موجود و رایزنی با صاحبنظران و کارشناسان 7 برنامه اساسی در قالب طرح تحول بخش تعاون پیشنهاد و در معرض رأی و نظر صاحبنظران و اندیشمندان قرار می گیرد.


معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمند سازی منابع انسانی بخش تعاون، تقویت تعاملات شبکه‌ای ( ایجاد ارزش افزوده در تعاملات بین تعاونی‌ها) تعمیم نظارت بر تعاونی‌ها،‌ تقویت همکاری‌های بین بخشی، تامین مشوقها و منابع مالی و توسعه بازار و برند تعاونی‌ها ، 7برنامه اساسی طرح تحول بخش تعاون است.

انتهای پیام/
برچسب ها: تعاون ، کار ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.