سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیویورک تایمز مدعی شد:

گزارش آژانس، به چشم انداز دستیابی به توافق جامع آسیب زد

نیویورک تایمز نوشت: چشم انداز دستیابی به توافق بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران به نظر می‌رسد روز جمعه ضربه خورد زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایرانی ها هنوز دو اقدام از پنج اقدام اعتماد سازی را انجام نداده اند تا اطمینان حاصل شود فعالیتهای تهران کاملا صلح آمیز است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تحلیلی به قلم "جان هارنی" نوشت: در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین آمده است ایران تاکنون درباره مسائل حل نشده  مربوط به تحقیقات خود درخصوص چاشنی هایی که می تواند برای فعال سازی سلاح هسته ای مورد استفاده قرار گیرد توضیح نداده  است. در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اعلام شد ایران در مورد مطالعاتی که می تواند مربوط به محاسبه قدرت مواد منفجره یک سلاح هسته ای باشد توضیح نداده است. این مسائل مهم است چرا که ایران باید به عنوان بخشی از مذاکره گسترده تر با قدرتهای بزرگ با هدف اطمینان آنها در این باره که از غنی سازی اورانیوم و دیگر کارهای هسته ای خود هرگز برای ساخت بمبهای هسته ای استفاده نکرده است ، درخواستهای آژانس را برای شفاف سازی اجرا کند. توافق موقت که در حال حاضر یک بار تمدید شده است و ماه نوامبر منقضی می شود ، به مذاکره کنندگان زمان بیشتری برای رسیدن به توافق دائم می دهد.

مقامات ایرانی ماه گذشته در دیدار یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران با رسیدگی به اقدامات اعتماد ساز و نگرانی های دیگر موافقت کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد خواستار پاسخ رضایت بخش در مورد همه این پنج اقدام تا روز سه شنبه شده بود. 

ایران بارها اعلام کرده فعالیت هسته ای اش صلح آمیز است و حسن روحانی رئیس جمهور این کشور گفته است حل و فصل مناقشه هسته ای یکی از اهداف مهم وی به شمار می رود. اما تصور می شود مذاکره کنندگان در مورد برخی از مسائل از جمله ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران همچنان اختلاف های زیادی دارند.

"ماری هارف" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر به طور خاص در مورد گزارش آژانس اتمی خودداری کرد.

وی گفت : ما می دانیم مسائل مهمی با آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد. ابعاد نظامی احتمالی ایران به هیچ وجه خبری فوری برای ما نیست. بنابراین من فکر می کنم ما بررسی جامع در این باره خواهیم کرد. ما در حال حاضر ، گفتگوهای دو جانبه برگزار می کنیم . این گفتگوها در حال انجام است.

همزمان ، دولت آمریکا اواخر ماه گذشته تحریم هایی را علیه ایران تصویب کرد. 



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.