سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

دو هزار بیمار ام اسی در استان وجود دارد

رئیس انجمن ام اس آذربایجان غربی گفت: شمار بیماران مبتلا به ام اس در استان به دوهزارو500 نفر رسیده که از این تعداد یک چهارم مردان و سه چهارم زنان هستند.

سمیه زارع در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه افزود: ام اس یک بیماری است که باید به خوبی مبتلایان به این معضل درک شده و مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه 85 درصد مبتلایان به ام اس را جوانان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: بیشترین میزان بروز این بیماری در سنین 20-40 سالگی بروز می‌کند.

وی افزود: ام اس یک بیماری سیستم اعصاب مرکزی است که به صورت مستعد بروز می‌کند؛ این بیماری خود ایمنی هنگامی در بدن آغاز می‌شود که گلبول‌های سفید به میلین که پوشش حفاظتی برای رشته‌های عصبی است به عنوان یک عامل بیگانه حمله می‌کنند و هر بار اندام‌های مختلف بدن را دچار مشکلات حرکتی می‌سازند.

زارع در رابطه با علائم مختلف این بیماری اظهار کرد: دو بینی دیدن، مورمور شدن انگشتان دستان وپاها، عدم هماهنگی اعضا خصوصا پاها هنگام راه رفتن، خستگی زودرس، حساس وزودرنج شدن، نداشتن تعادل، داشتن لرزش هنگام حرکت، ضعف عمومی بدن از علایم مهم اولیه این بیماری می‌باشد.

وی در ادامه گفت: زودرنجی، فشارهای عصبی و استرس و گرما درتشدید و کاهش این بیماری موثر است از این رو برای جلوگیری از عود این بیماری، برای مبتلایان حفظ آرامش و دوری از استرس، تغذیه مناسب، آب درمانی، فیزیوتراپی، استفاده از داروهای مکمل، انجام ورزش‌های سبک و هوازی و تمرینات کششی توصیه می‌شود.

زارع با اشاره به اینکه وجود یک آسایشگاه وکلینیک مجهز یکی از نیازهای اساسی بیماران ام اس در استان است خاطر نشان کرد: اکثر بیمارانی که از لحاظ حرکتی و تعادل در اندام‌های بدنشان دچارمشکل می‌شوند نگهداری از آنان برای خانواده‌ها بسیارسخت و طاقت فرساست که متاسفانه این انجمن قادر به انجام آن نخواهد بود و نیازمند مساعدت و حمایت دولت، مسئولین و خیرین استان هستیم.

وی با اشاره به مشکلات اساسی انجمن ام اس افزود: یکی ازمشکلات اساسی نداشتن محل مناسب است از آنجایی که محل فعلی با حمایت شهرداری در اختیار این انجمن قرار گرفته است ولی به دلیل واقع در یکی از خیابان های پرتردد شهر جای پارک وجود ندارد وبیماران با مشقات زیاد رفت وآمد می کنند و به علت مشکلات مالی انجمن توان اجاره محل دیگری را ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: بیماری ام اس یک بیماری هزینه بر است که درسال 91 کل هزینه های درمان و دارو برای بیماران ام اس در هر ماه بیش از یک میلیون تومان بود، خوشبختانه در سال 92 با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی و همچنین با اجرای طرح تحول نظام سلامت تا حدودی از این هزینه‌ها کاسته شده است هر چند با وجود این حمایت ها باز هم نیازمند حمایت‌های دولت و مسئولین هستیم.

زارع با بیان خدمات ارائه شده در این انجمن خاطر نشان کرد: برگزاری اردو های تفریحی و ورزشی، تشکیل کلاس‌های مشاوره در محل انجمن برای بیماران ام اس در زمینه‌های مختلف روانشناسی به صورت مرتب با حضور کارشناسان، برگراری مراسم بزرگداشت روزجهانی‌ ام اس، کمک نقدی به بیماران ام اس و خانواده هایشان از خدمات ارائه شده این انجمن می‌باشدز/.

برچسب ها: بیمار ، انجمن ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.