سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شرایط پذیرش فرزندخواندگی

یک مشاور حقوقی گفت: دادگاه به زوجین متقاضی سرپرست قرار سرپرستی طفل را به مدت یک دوره آزمایشی حداقل 6 ماهه صادر می‌کند و در صورت صلاحیت سرپرستی قطعی را صادر می کند.

 احمدرضا بابارئیسی مشاور حقوقی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: در رابطه با بحث فرزند خواندگی وشرایط و احکام آن قانونی به نام حمایت از کودکان بی‌سرپرست در تاریخ 1353/11/29 به تصویب مجلس قدیم رسیده و تاکنون قانون فوق معتبر و لازم‌الاجرا است.

برابر قانون هر زن و شوهری که مقیم ایران هستند می‌توانند با توافق کدیگر و با تصمیم دادگاه و طبق مقررات قانونی طفلی را سرپرستی کنند منظور از این سرپرستی تامین منافع مادی و معنوی طفل می‌باشد ولی در هر حال از موجبات ارث نخواهد بود.

وی اظهار داشت: دادخواست تقاضای فرزند خواندگی مشترکا باید از طرف زن و شوهر تنظیم و دادگاه در صورت احراز دارا بودن شرایطی وفق قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست قرار سرپرستی طفل را به مدت یک دوره آزمایشی حداقل 6 ماهه صادر می‌کند و در صورت صلاحیت، سرپرستی قطعی را صادر می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: از جمله شرایط تقاضای فرزند خواندگی این است که زوجین 5 سال از ازدواج آنها گذشته باشد و صاحب اولاد نشده باشند،‌سن یکی از زوجین حداقل 30 سال تمام باشد، زوجین یا یکی از آنها دارای امکانات مالی مناسب باشند و هم چنین سابقه کیفری به علت جرایم عمدی نداشته باشند و صلاحیت اخلاقی داشته و در ضمن نباید هیچ یک از زوجین اعتیاد به الکل و مواد مخدر داشته باشند.

بابارئیسی تصریح کرد: طفلی که برای سرپرستی سپرده می‌شود نیز باید دارای شرایطی باشد از جمله اینکه سن طفل کمتر از 12 سال تمام باشد، هیچ یک از پدر یا جد پدری یا مادر طفل شناخته نشده باشند یا در قید حیات نباشند و این که به موسسه عام‌المنفعه سپرده شده باشد و والدین وی 3 سال تمام مراجعه نکرده باشند.

وی گفت: زوجین برای طرح و دعوای فرزند خواندگی می‌بایست به دادگاه محل اقامت خود مراجعه کنند. وقتی که حکم سرپرستی پس از دوره آزمایشی به طور قطعی صادر می‌شود. مفاد حکم قطعی به اداره ثبت احوال ابلاغ و در شناسنامه زوجین وطفل مشخصات سرپرست و به نام خانوادگی زوج ثبت و شناسنامه جدید صادر می‌شود.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: زوجین سرپرست می‌توانند در دوره آزمایشی انصراف خود را اعلام نمایند. هم‌چنین قابل ذکر است در صورتی که طفل تحت سرپرستی سازمان بهزیستی باشد سازمان مذکور برابر مقررات و آیین‌نامه‌های خود تعهداتی نیز از زوجین متقاضی اخذ خواهد نمود.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: فرزند ، سرپرستی ، زوجین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.