سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزارت خارجه آمریکا:

در حال تشکیل ائتلافی گسترده برای رویارویی با داعش هستیم

معاون امور عراق و ايران وزارت خارجه امريکا در سخنانی گفت واشنگتن در حال تشکیل ائتلافی گسترده برای مقابله با گروه تروریستی داعش است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سی‌ان‌ان، "برت مک گورک" در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره تصویر ویدیویی کشته شدن خبرنگار امریکایی گفت: ما همان گزارش هایی را دیده ایم که شما دیده اید. اکنون که با شما صحبت می کنم جامعه اطلاعاتی ما در حال بررسی صحت این ویدیو است. درصورتی که این ویدیو واقعی باشد، دلهای ما در کنار خانواده سوتلوف خواهد بود و این یادآور وحشی گری این سازمان خواهد بود.

وی گفت: باراک اوباما رئیس جمهور امریکا گفته است کارهای این سازمان علیه شهروندان امریکایی بدون پاسخ نخواهد ماند.

برت مک گورک گفت: عناصر مختلفی برای نحوه مبارزه با داعش وجود دارد. همانطور که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه امریکا گفته اند نیاز به ائتلاف گسترده بین المللی در این زمینه است. عناصر مختلفی برای شکست چنین گروهی وجود دارد. مولفه نظامی نیاز به ائتلاف بین المللی دارد. این هفته نشست ناتو برگزار می شود. موضوع جنگجویان خارجی مطرح است. بیشتر بمب گذاران انتحاری و جنگجویان تهاجمی داعش، خارجی هستند. این جنگجویان خارجی از سراسر جهان به ترکیه و سپس به سوریه آمده اند. موضوع حمایت مالی و قطع این حمایت مالی مطرح است. موضوع بی اعتبار ساختن این سازمان در همه زمینه ها مطرح است.بنابراین عناصر مختلفی برای همکاری ما در هفته های آینده وجود دارد.نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اواخر این ماه برگزار می شودو می تواند ائتلاف بین المللی گسترده برای تضعیف و شکست داعش سازماندهی شود.

معاون امور عراق و ایران وزارت خارجه امریکا درباره  مبارزه با داعش در داخل سوریه گفت: ما در شب پنجشنبه جلسه دو ساعته در شورای امنیت ملی با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا داشتیم. وی پس از این نشست دستور عملیات در آمرلی را صادر کرد که موجب عملیات بشردوستانه بسیارموفقیت آمیز شد. انگلیس و استرالیا به همراه ما کمک های بشردوستانه را از طریق نیروی هوایی توزیع کردند و آمریکا برای تحویل موثر این کمک ها حملات هدفمند انجام داد. ما همچنین درباره نحوه کمک به دولت جدید عراق گفتگو کردیم. ما در کنار دولت جدید و فراگیر عراق خواهیم بود. عراق کشوری با منابع طبیعی گسترده است. ما از همه این منابع در مبارزه با داعش استفاده خواهیم کرد. من مطمئن هستم دولت عراق از ما درخواست کمک خواهد کرد.در صورتی که این کشور این درخواست را انجام دهد ما با آنها درباره نحوه کمک به آنها برای اجرای طرح  و راهبرد ملی خود برای شکست داعش همکاری خواهیم کرد.

برت مک گورک درباره توانمندی دولت جدید عراق گفت: من صبح امروز با نخست وزیر تعیین شده عراق صحبت کردم. ما درحال مذاکره  با او و همه سران سیاسی سنی در عراق و کردها درباره یک طرح ملی هستیم که می تواند افراد را در کنار یکدیگر قرار دهد.یکی از خواسته های اصلی سنی های در عراق واگذاری اختیارات و کنترل امنیت محلی آنها برای استفاده از نیروهای محلی در مقابله وشکست داعش است. العبادی نخست وزیر معرفی شده عراق به صورت علنی گفته است یگان های ارتش عراق را از جنوب عراق به موصل یا الانبار اعزام نخواهد کرد و این وظیفه مردم موصل و الانبار است.این دیدگاهی است که جامعه مهم عراقی اعم از شیعه ،سنی و کرد از آن حمایت می کنند.

وی گفت:عراقی ها همچنین از تاسیس گارد ملی در هر استان صحبت می کنند.یک گارد ملی که تحت نظارت استاندار باشد.این یگان از منابع ملی کشور حمایت مالی و تجهیز می شودو در پایگاههای ارتش عراق آموزش می بینند.تمرکز آنها تامین امنیت در مناطق محلی است.این برنامه ملی است که ما قبلا آن را نداشتیم و ما باید به عراقی ها در اجرای آن به همراه شرکای منطقه ای و بین المللی کمک کنیم.

برت مک گورک گفت: داعش همان القاعده است.بنابراین ما این دشمن را می شناسیم و با آن جنگ کردیم و این دشمن را شکست دادیم. ما اطلاعات زیادی درباره آن داریم.آنچه از سه هفته پیش پس از شروع حملات هوایی ما اتفاق افتاده است این است که شما نخستین بار شاهد از هم پاشیدگی در صف داعش به خصوص در شمال عراق بودید.همچنین پس از شروع حملات هوایی شاهد افزایش اعتماد به نفس پیشمرگ ها و نیروهای عراقی در مبارزه با داعش بودیم. نبرد برای سد موصل تغییر واقعی الگو بود.نخستین بار نیروهای کرد به صورت مستقیم با نیروهای مبارزه با تروریسم عراق با حمایت هوایی ما همکاری کردند و توانستند سد موصل را از دست داعش خارج کنند. داعش تلاش کرداین منطقه را حفظ کند اما شکست خورد.ما مطمئن هستیم سران قبایل سنی در عراق از دست داعش خسته شدند و می خواهند آنها از این مناطق خارج شوند اما حقیقت این است که داعش  بیرحمانه و با وحشی گری و با ترس و ارعاب حکومت می کند.ما می خواهیم با عراقی ها برای تضعیف توان نظامی داعش همکاری کنیم و این مسئله اجازه می دهد سران قبایل کنترل منطقه خود را در دست گیرند و داعش را بیرون کنند.

وی گفت:تردیدی نیست داعش سازمان نظامی با اعتماد به نفس و توانایی بسیار است. آنها عملیات تهاجمی اصلی خود را علیه منطقه کردستان و خط مقدم پیشمرگ ها انجام دادند. ما بلافاصله به همراه شرکای کرد خود دخالت کردیم و طرحی مشترک برای عقب راندن آنها طراحی کردیم و این کار کاملا موثر بود.ما قصد داریم همین کار را با دولت فراگیر جدید عراق انجام دهیم. 

معاون امور عراق و ایران وزارت خارجه امریکا گفت:داعش سازمانی بسیار پیچیده است و فقط  نمی توان با بمباران کار آنها را تمام کرد بلکه نیاز به رویکرد پیچیده تر است. عراقی ها می خواهند این سازمان را شکست دهند و آنها قرار است طرحی مشترک برای انجام این کار داشته باشند.درباره سوریه نیز اوضاع متفاوت و پیچیده تر است. بازیگران متفاوت منطقه ای برای همکاری ما وجود دارند.ما آماده هستیم برنامه آموزشی مهمتر برای مخالفان سوری انجام دهیم اما نیاز به رویکرد جامع جهانی و منطقه ای داریم.آمریکا نمی تواند به تنهایی کار خود را انجام دهد و این غیرسازنده خواهد بود. این درسی است که ما در دهه گذشته آموختیم. بنابراین ما به دولت جدید عراق کمک خواهیم کرد برنامه ملی و طرح ملی را برای اتحاد کشور علیه این دشمن طراحلی کند و در کنار آن ائتلاف منطقه ای و بین المللی کمک خواهد کرد.

وی گفت:نیروی امریکا در روز شنبه در آمرلی با حمایت نیروی هوایی انگلیس  و استرالیا و فرانسه برنامه هماهنگ اجرا و کمک های بشردوستانه را در این منطقه از راه هوایی توزیع کردند. نیروی هوایی امریکا همزمان حمایت هوایی برای موفقیت این  عملیات انجام داد.بنابراین این نمونه از ائتلاف چند جانبه برای کمک به عراقی ها است.

ما شاهد هستیم کشورهایی مانند کانادا ، آلمان ،فرانسه و استرالیا در حال کمک به دوستان کرد در شمال عراق هستند.این ائتلاف در حال توسعه است و موضوع اصلی نشست ناتو در ولز خواهد بود.

جان کری وزیر امور  خارجه امریکا هفته آینده به منطقه سفر خواهد کرد و با کشورهای منطقه و شرکای عراقی گفتگو خواهد داشت.در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز داعش موضوع اصلی خواهد بود و رئیس جمهور امریکا میزبان نشست شورای امنیت درباره سرازیر شدن جنگجویان خارجی به منطقه خواهد بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
حرامزاده ها. داعش ساخت خودشونه و انداختن بجان مردم تا هم دنیا رو از اسلام متنفر کنند و هم کشورهای اسلامی رو با بهانه مبارزه با داعش اشغال کنند. این حقه استعمار پیره.
مجتبی
۱۴:۲۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
مطمئن باشید سگی که هار باشد چه صاحبش و چه دیگران برای او فرقی ندارد. هرکسی مقابلش قرار گیرد از گاز گرفتگی درامان نخواهد بود. این درس به کسانی است که درپی بذر بد پاشیدن و یا آتش نابحق روشن کردن برای سوزاندن دیگران هستند. آخر سر دودش به چشم خودشان خواهد رفت.