سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خاشع خبر داد

ورود 3 میلیون خودرو گازسوز به ناوگان حمل و نقل با استانداردهای جهانی

خاشع با اشاره به اینکه مزیت کلیدی انرژی در ایران گاز طبیعی است و بایستی در این زمینه به پیمایش 500 کیلومتری با هر باک سوختگری و بازده منفی 4 یا 5 کیلومتر مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر برسیم، گفت: با برنامه‌ریزی می‌توانیم در طول سال 3 میلیون خودرو گازسوز به ناوگان حمل و نقل با استانداردهای روز جهان اضافه کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شهریار خاشع دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان تجهیزات مصرف گاز طبیعی و سوخت‌های جایگزین در ششمین همایش ملی خودرو، CNG و سوخت‌های جایگزین اظهار داشت: با وجودی که گاز طبیعی با محدودیت‌های بازاریابی مواجه است اما بسیار ارزان‌تر از سوخت مایع تمام می‌شود.

وی افزود: سالانه در ایران معادل 80 میلیارد دلار ارزش جهانی انرژی، ما مصرف انرژی داریم که اگر گاز در سبد سوخت ما نبود این رقم بسیار بیش از این می‌شد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان تجهیزات مصرف گاز طبیعی و سوخت‌های جایگزین با بیان اینکه استفاده از سوخت CNG تاکنون 27 میلیارد دلار صرفه‌جویی برای کشور به همراه داشته است، اظهار داشت: صنعت خودرو و حمل و نقل بسیار پیچیده است، خودرو زمانی مکانیکی بود اما تا 10-15 سال آینده به یک کامپیوتر متحرک تبدیل  خواهد شد. CNG نیز با  ورود به سبد انرژی جهان تغییراتی را ایجاد کرد که اکنون این 2 با هم جمع شده و ظرفیتی را ایجاد کرده است.

خاشع تصریح کرد: ما امروزه در ایران ظرفیت تولید تجهیزات جایگاهی برای حداقل 300 جایگاه را در طول یکسال داریم. همچنین ظرفیت‌های مهندسی ما امکان تولید یک میلیون و 600 هزار مخزن CNG را به ما می‌دهد اما از این ظرفیت اکنون 700 هزارتا فعالند که باز هم از این ظرفیت فعال در سال 92 فقط 70 هزار مسکن در کشور تولید شد.

وی افزود: ما اگر نتوانیم بازار داخلی را داشته باشیم، چگونه می‌خواهیم وارد بازار بین‌المللی شویم؟ کارخانه‌ای در چین سالانه 3 میلیون سیلندر تولید می‌کند که خود مسئولان کارخانه به ما گفته‌اند ما این ظرفیت را با بازار ایران ایجاد کرده‌ایم.

خاشع با اشاره به پایین بودن کارمزدهای جایگاه‌داری CNG در سال گذشته گفت: خوشبختانه در طول این یکسال فعالیت‌های مؤثری برای افزایش کارمزدهای جایگاه‌داری انجام شده است.
وی افزود: در بخش تعمیر و نگهداری اکنون 12 تا 13 دارنده تکنولوژی ساخت و تعمیر در بخش تجهیزات CNG در داخل کشور داریم.
ا
وی با بیان اینکه بخش خصوصی ایران قوی نیست، اظهار داشت: بخش‌های خصوصی زمانی قوی می‌شوند که بخش دولتی قوی عمل کند که امیدواریم با بازخوردهایی که از عملکرد دولت می‌بینیم به زودی شاهد قدرت گرفتن بخش خصوصی در ایران باشیم.

خاشع با اشاره به سهم 4 درصدی خودرو در تولید ناخالص ملی گفت: صنعت خودرو در ایران نقاط مثبت زیادی دارد اما نقاط منفی هم دارد، بخش عمده خودروسازی ایران فناوری‌اش برای 3 تا 4 دهه قبل است.

وی با بیان اینکه زمان شارژ خودرو در جایگاه 2 تا 3 دقیقه طول می‌کشد گفت:‌ اما برای سوخت گیری هر خودرو در یک جایگاه CNG زمانی حدود یکساعت مالک خودرو باید اختصاص دهد تا به جایگاه رسیده و بتواند سوختگیری کند.

خاشع افزود: دبیر انجمن سوخت‌های جایگزین گفت: خودروهای گازسوز در ایران با هر نوبت سوختگیری 120 کیلومتر پیمایش دارند در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی این رقم بیش از 500 کیلومتر است.

وی افزود: مزیت کلیدی انرژی در ایران گاز طبیعی است اما باید بتوانیم در این زمینه به پیمایش 500 کیلومتری با هر باک سوختگری و بازده منقی 4 یا 5 کیلومتر مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر برسیم که در این صورت می‌توانیم در طول سال 3 میلیون خودرو گازسوز به ناوگان حمل و نقل با استانداردهای روز جهان اضافه کنیم.

خاشع تصریح کرد:‌چشم‌انداز ما برای توسعه CNG باید تعیین شود و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و دولت این تعامل برای توسعه بوجود بیاید.

انتهای پیام/

برچسب ها: بنرین ، سی ان جی ، سوخت ، خودرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.