سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

6 زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در استان یزد

معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: تاکنون 6 زیستگاه رسمی یوزپلنگ آسیایی در این استان ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛

حسن اکبری گفت: این زیستگاهها شامل منطقه حفاظت شده کوه بافق، شکار ممنوع آریز بافق، کالمند- بهادران مهریز، پناهگاه حیات وحش دره انجیر، منطقه حفاظت شده سیاهکوه و پارک ملی سیاه کوه اردکان است.

این مسوول اضافه کرد: همزمان با ورود فن آوری دوربین های تله ای، استان یزد یکی از مناطقی بود که بیشترین فعالیت را در زمینه ثبت وقایع ، عکس و تصویر توسط این دوربین ها به نام خود ثبت کرد.

اکبری با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی علاوه بر مناطق حفاظت شده در مناطق آزاد استان هم دیده می شود گفت: این گونه نادر، از مرزهای تعریف شده عبور کرده و هر جا طعمه ای برای غذا وجود داشته باشد تردد می کند.

اکبری، طعمه یوزپلنگ را کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر اعلام کرد.

وی شکار بی رویه طعمه های غذای یوزپلنگ توسط شکارچیان و توسعه بی رویه معادن در مناطق آزاد و همچنین تردد انسانها در این مناطق در گذشته را از دلایل کاهش تعداد یوزپلنگ ها بیان کرد.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست یزد با اشاره به اینکه مطالعات جامعی در تمام مناطق استان در زمینه تعداد یوزها انجام نشده گفت: مطالعاتی که در زیستگاههای بافق، دره انجیر و پارک سیاه کوه صورت گرفته نشان می دهد حداقل بین 9 تا 11 قلاده یوزپلنگ در این زیستگاهها وجود دارد.

وی اظهار داشت: به دست آوردن آمار کامل از تعداد این گونه جانوری در استان به مطالعه جامع تری در تمام زیستگاههای این خطه نیاز دارد.

علاوه بر یوز اسیایی، بیش از 800 گونه گیاهی، 160 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است./ش/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.