سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

مشکل تأمين آب از مهم ترین مشکلات بخش کشاورزی

رئيس هيأت مديره نظام صنفي کشاورزي آذربايجان‌شرقي گفت: ناکارآمدي بيمه محصولات کشاورزي، مشکل تأمين آب، تهديد خشکي درياچه اروميه، بالا بودن هزينه هاي توليد، عدم صرفه اقتصادي و کمبود صنايع تبديلي و عدم ورود بخش صنعت به بخش کشاورزي از جمله مشکلات بخش کشاورزي است.

 عطاءالله هاشمي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: يکي از مهم ترين رسالت‌هاي نظام صنفي کشاورزي استان پيگيري مطالبات و مشکلات کشاورزان از مراجع قانوني و ذي‌صلاح بوده و است.

وي تشریح کرد: نظام صنفي کشاورزي آذربايجان‌شرقي 38 هزار نفر عضو دارد.

هاشمی ادامه داد: از  240 هزار خانوار بخش کشاورزي استان، مخاطب برنامه ها و اهداف نظام صنفي هستند، دو هدف اصلي دفاع از حقوق حقه کشاورزان و ارتقاء سطح معيشتي تلاشگران اين عرصه را در اوليت فعاليت هاي خود قرار داده ايم.

 هاشمي پيگيري بيمه تأمين اجتماعي اعضاء نظام صنفی خبر داد و افزود:  تلاش در جهت ارتقاء اعتبارات بخش کشاورزي استان، انعقاد تفاهم‌نامه همکاري با سازمان ها و نهادهاي مختلف از جمله بسيج سازندگي، نظام دامپزشکي و سازمان فني و حرفه‌اي، انعکاس مطالبات و مشکلات کشاورزان به نمايندگان مردم در مجلس و برگزاري کلاس هاي آموزشي و ترويجي را از جمله فعاليت هاي نظام صنفي استان برشمرد.

 وي مشکلات بخشي کشاورزي استان را در دو عرصه اقتصادي و حقوقي تقسيم‌بندي نمود و یادآور شد: در بخش اقتصادي، شاهد عدم سرمايه گذاري کافي چه از سوي دولت و چه از سوي بخش خصوصي در بخش کشاورزي مواجه هستيم، که علت آن ريسک‌پذيري بالا و بازدهي کم است. رئيس هيأت مديره نظام صنفي کشاورزي آذربايجان‌شرقي گفت: ناکارآمدي بيمه محصولات کشاورزي، مشکل تأمين آب، هجوم سفره هاي شور زيرزميني از سوي درياچه اروميه به سمت منابع زيرزميني ديگر نقاط فعال در بخش کشاورزي، تهديد خشکي درياچه اروميه، سيستم ناکارآمد در بخش کشاورزي که همخواني با اقليم استان ندارد از جمله مشکلات اين عرصه است.

 هاشمي ادامه داد: ناهماهنگي مراکز آموزشي با نيازهاي واقعي بخشي کشاورزي، بالا بودن هزينه هاي توليد، عدم صرفه اقتصادي و کمبود صنايع تبديلي، عدم ورود بخش صنعت به بخش کشاورزي، کمبود و گراني نهاده‌هاي کشاورزي از ديگر مشکلات اقتصادي در بخش کشاورزي است که بايستي مسئولان به فکر چاره‌انديشي باشند.

 وي با تشريح مشکلات حقوقي در بخش کشاورزي نيز اظهار داشت: خلاءهاي قانوني و عدم اجراي قانون هاي مصوب و يا اجراي ناقص قوانين دو مشکل عمده در بخش حقوقي است، به عنوان مثال طبق قانون، اعضاي نظام صنفي که پروانه فعاليت دارند خود و به تعداد 5 کارگر بايد مشمول بيمه تأمين اجتماعي با کمک دولتي باشند، اما اين طرح اجرايي نشده و يا ناقص اجرايي شده است.

 هاشمی تاکید کرد: طبق قانون تمامي بانک‌ها بايد 25 درصد اعتبارات خود را در بخش کشاورزي اختصاص دهند، که در اين بخش نيز يا در عمل اجرا نمي شود و يا تنها تعداد اندکي از بانک ها آن هم با نرخ بسيار کم اجرا مي کنند.
 
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: بخش ، کشاورزی ، مشکل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.