سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

اصلاح الگوی کشت در 250 هزار هکتار زمین زراعتی حوزه دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: اصلاح الگوی کشت و تجهیز اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری در 250 هزار هکتار زمین زراعتی حوزه دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌های اجرایی پیشنهاد شده جهاد کشاورزی است.

اسمعیل کریم‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار داشت: عوامل مختلفی از جمله تغییر شرایط آب و هوایی، رشد جمعیت و مصرف آب در به وجود آمدن شرایط دریاچه ارومیه دخیل است.

وی ادامه داد: دام در مراتع و عدم استفاده بهینه از آب در بحث کشاورزی، صنعت و فضای سبز شهر از دلایل اصلی در به وجود آمدن وضعیت دریاچه ارومیه است.

کریم‌زاده با بیان اینکه 10 تا 12 سال گذشته زنگ خطر دریاچه ارومیه زده شده، اعلام کرد: در راستای احیای دریاچه ارومیه راهکار 24 گانه توسط ستاد احیا ارائه و به دستگاه اجرایی ابلاغ شده و هر دستگاه به تناسب 24 راهکار نجات دریاچه ارومیه طرح‌ها را به دستگاه‌های دست‌اندرکار ارائه کند تا به تصویب و مرحله اجرایی برسد.

وی با بیان اینکه امسال یک هزار و 400 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده که از این میزان حدود 850 میلیارد تومان در اختیار سه دستگاه اجرایی استان قرار گرفته، ادامه داد: 428 میلیارد تومان برای سازمان جهاد کشاورزی استان و مابقی برای سازمان آب و اداره کل حفاظت محیط زیست پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: سه دستگاه موظف بوده با استفاده از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای کارهای اجرایی برنامه‌های پیشنهادی ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی به چهار راهکار پیشنهادی 13 برنامه اجرایی پیشنهاد کرده که شامل 12 هزار هکتار آبیاری تحت فشار بارانی، 10هزار هکتار آبیاری تحت فشار قطره‌ای و مطالعه و اجرای انتقال آب است.

کریم‌زاده مطالعه و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی 10 هزار هکتار و به هنگام و اجرایی نمودن سند ملی آب کشور در دشت زرینه رود را از دیگر 13 برنامه اجرایی پیشنهاد شده عنوان کرد و ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین دشت‌ها و مهم‌ترین رودخانه‌ها که به دریاچه ارومیه آب می‌رساند رودخانه دشت زرینه است.

وی ایجاد تشکل‌های آب‌بران در دشت زرینه، استفاده از ارقام زودرس در محصول ذرت 13 هزار و 500 هکتار، اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی 10هزار هکتار، آموزش و اطلاع‌رسا‌نی برای جلب مشارکت را از برنامه‌های اجرایی پیشنهاد شده عنوان و تصریح کرد: جلب مشارکت مردم مهم‌ترین مقوله اجرایی کردن راهکارهای 24 گانه بوده و جلب نظر مردم در راستای مشارکت در طرح‌های اجرایی احیای دریاچه ارومیه بسیار حائز اهمیت است.

کریم‌زاده با بیان اینکه در برنامه پنج ساله یک هزار و 500 میلیارد تومان طرح از طرف جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پیشنهاد شده، گفت: در 9 شهرستان واقع شده در حوزه دریاچه ارومیه که بین 250 هزار هکتار تا 280 هزار هکتار زمین زراعتی آبی و 93 هزار هکتار باغ وجود دارد در هر هکتار 12 هزار تا 15 هزار مترمربع آب مصرف می‌شود که ضرورت دارد آبیاری سنتی در این حوزه به آبیاری قطره‌ای و سامانه‌های نوین آبیاری تغییر یابد.

وی با اشاره به اصلاح الگوی کشت، ادامه داد: در بحث اصلاح الگوی کشت باید روش‌های کشت در 250 هزار هکتار زمین زراعتی حوزه دریاچه ارومیه تغییر یابد.

کریم‌زاده اعلام کرد: مجموعه جهاد کشاورزی با هماهنگی وزرات جهاد کشاورزی در نظر دارد که در طول یک برنامه 5 ساله 40 درصد آب مصرفی کشاورزی هر سال هشت درصد به طرف دریاچه ارومیه آزاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوزه دریاچه ارومیه یک میلیارد تا 2 میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود/ش/ن.

برچسب ها: دریاچه ، جهاد ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.