سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلوبال ریسرچ گزارش داد:

فاجعه زیست محیطی ناشی از اشغالگری رژیم اسرائیل

اشغالگری رژیم صهیونیستی نه تنها برای فلسطینیان فاجعه انسانی در پی داشته بلکه باعث بروز فاجعه زیست محیطی در سرزمین های اشغالی نیز شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ریسرچ، در طول 40 سال گذشته فلسطین اشغالی شاهد کاهش فاجعه بار تنوع‌زیستی بوده است. از دست رفتن زیستگاه ها، بیابان زایی و آلودگی منابع آب ،همگی مربوط به اشغال این منطقه توسط نیروهای اسرائیلی است.

تابستان امسال تحقیق علمی به رهبری استاد مازن قومیسیه در موزه جدید تاریخ طبیعی فلسطین در دانشگاه بیت لحم در ژانویه 2014 در " مجله علوم زیستی اردن " و با عنوان "کاهش تنوع زیستی در مهره داران در بیت لحم، فلسطین منتشر شد. سرعت کاهش تنوع زیستی به دلیل تخریب زیستگاه ها در فلسطین طی چند دهه گذشته فاجعه بار بوده است. نمونه در منطقه بیت لحم نشان داده اند که از 31 گونه از پستاندارانی که معمولا دردهه 1960 و اوایل دهه1970 شاهد  آنها بودیم 13 گونه ، از جمله 4 نوع از 7 گونه خفاش ها و 8 گونه از گوشتخواران، ناپدید شده اند.گورکن ها و غزال بومی فلسطین نیز به نقطه بحرانی در معرض نابودی رسیده اند. به طور مشابه، یک سوم از گونه هایی که چند دهه قبل مشاهده می شدند در بررسی های اخیر دیده نشدند. 

جمعیت انسانی هم از فاجعه زیست محیطی جاری در امان نبوده اند. در مقاله ای در خصوص" سمی شدن نسل" که سال 2013در "مجله بین المللی مطالعات زیست محیطی"  منتشر شده است، دکتر قومیسیه و یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد او اثرات شهرک صنعتی"برکان"- در شمال کرانه باختری-  بر روی DNA فلسطینی ها را نشان داد. در یک نمونه خون افراد این جامعه، درصد سلول های مبتلا به اختلالات 4.08٪ بود ،  که به مراتب بالاتر از سطح طبیعی است که برای افراد سالم (0.48٪ - 0.88٪) در نظر گرفته می شود. این اختلالات شیوع سرطان، ناباروری، و ناهنجاریهای مادرزادی افزایش می دهد. 

علت آسیب های زیست محیطی در فلسطین، استعمارگری اسرائیل، رشد جمعیت، تغییرات جهانی آب و هوا ، و توسعه صنعتی کنترل نشده است. سیاست های اسرائیل تا حد زیادی این مشکلات را تشدید کرده است. این پژوهش به طورخاص تاکیدی دارد بر تخریب روستاهای فلسطینی که هزاران سال در تعادل با طبیعت بودند، ایجاد میلیون ها پناهنده که در شرایط غیر قابل تحمل زندگی می کنند ، و آوردن ساکنانی از خارج کشور (به عنوان مثال از سال1967 بیش از 600 هزار مهاجران به کرانه باختری منتقل شده اند). 

سایر مشکلات برجسته در تحقیقات در حال انجام است تاثیر تخلیه تالاب حولا، انحراف از سرچشمه های دره اردن، و تاثیر الحاق و جداسازی از دیوار. 

اگر هیچ چیز تغییر، دکتر Qumsiyeh پیش بینی روند کاهش تنوع زیستی، بیابان زایی و آلودگی منابع آب فقط بدتر خواهد شد. در حالی که درجه حرارت در بانک غرب می تواند به میزان 5 درجه در طول 30 سال آینده و کاهش بارندگی های 20-25٪ افزایش یابد. فقط از طریق یک جنبش رادیکال به مقاومت در برابر سیاست های اسرائیل و ساخت و ساز حل و فصل، برای حفظ تنوع زیستی محلی و تمیز کردن گاز و آب، می تواند نکبت زیست محیطی جلوگیری شود. که بخشی از علت اینکه چرا داوطلبان موزه فلسطین تاریخ طبیعی و موسسه خود را از تحقیقات تنوع زیستی و حفاظت تاسیس شده است.



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.