سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاریخچه حضور جودو ایران در بازی‌های آسیایی؛

18 مدال رنگارنگ حاصل کار جودوکار ایران در تاتامی آسیایی

تیم ملی جودو ایران تاکنون در هفت دوره بازی‌های آسیایی شرکت و 18 مدال رنگارنگ را به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تیم ملی جودو ایران تاکنون هفت دوره حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه کرده و 18 مدال رنگارنگ را به نام خود ثبت کرده است.از این بین بانوان جودوکار کشورمان تنها در یک دوره روی تاتامی بازی‌های آسیایی وارد شدند.
 
***اولین حضور، اولین مدال
 
 تیم ملی جودو ایران در سال 1986 (1365) برای اولین بار به بازی‌های آسیایی اعزام شد که به میزبانی سئول کره جنوبی بود،‌در این دوره ایران چهار نماینده داشت که مرتضی خدادادی در وزن 60 کیلوگرم موفق شد با کسب مدال برنز اولین مدال تاریخ بازی‌های آسیایی جودو را به نام خود ثبت کرد.
 
جهانگیر قوز خانچی (وزن 65- کیلو گرم)، مهدی سیل پور( وزن 71- کیلو گرم) که به مقام پنجم رسید و عظیم گنجی در وزن (78- کیلو گرم) دیگر جودوکار اعزامی ایران به این دوره از مسابقات بودند.
 
***بازی‌های آسیایی 1990، بدون مدال
 
 جودو ایران در بازی‌های آسیایی در سال 1990 (1380) پکن چین دومین دوره حضور  خود را با هفت نماینده تجربه کرد و سه مقام پنجمی به دست‌آورد حسن احد پور(60- کیلو گرم)، حسن حاج اقلی(65- کیلو گرم) ، علیرضا طلوعی(71- کیلوگرم)، ابراهیم عزیز الهی (78- کیلو گرم)، محمد رضا حاج یوسف زاده (86- کیلو گرم)، یعقوب پور علی(95- کیلو گرم) و فرشاد فلاحی (95+ کیلو گرم) نمایندگان جودو ایران بودند که سه جودوکار سنگین وزن ایران به مقام پنجم دست یافتند.
 
***میران، دارنده اولین مدال نقره بازی‌های آسیا


در بازیهای آسیایی 1994(1373) هیروشیما ژاپن، جودو ایران با هفت نماینده شرکت کرده که حاصل کار آنها کسب اولین مدال نقره در این رقابتها توسط محمود میران در وزن 100+ کیلو گرم بود و حسن احد پور در وزن (60- کیلو گرم) به مدال برنز رسید عادل خوش گفتار (66- کیلو گرم) ، قاسم اسدی(73- کیلو گرم)، عباس زینلی(81- کیلو گرم)، خسرو دلیر( 90- کیلو گرم) و احمد عفتی (100- کیلو گرم) دیگر جودوکاران‌ ‌ایران در این دوره بود که  دلیر به مقام پنجمی رسید.
 
*** چهارمین دوره حضور کسب چهار مدال رنگارنگ

 
 تیم ملی جودو ایران در بازی‌های آسیایی 1998 (1377) بانکوک تایلند، در چهارمین دوره حضور خود موفق شد با چهار مدال رنگارنگ به  ایران بازگردد.
 
آرش میر اسماعیلی (65- کیلو گرم) به مدال برنز دست یافت. کاظم ساریخانی (وزن 78- کیلوگرم) و فرهاد معابی (وزن 95- کیلوگرم) صاحب مدال برنز شدند، محمود میران (وزن 95+ کیلوگرم) هم صاحب گردن‌آویز نقره شد.
 
مسعود آخوندزاده (60- کیلوگرم)، بهروز پرهیزکار (71- کیلوگرم) و علی چمن‌پا دیگر نمایندگان جودو ایران در این دوره از بازی‌های آسیایی بودند.
 
** آخوندزاده،‌ اولین طلایی بازی‌های آسیایی جودو

 
بازی‌های آسیایی در سال 2002 (1381) به میزبانی بوسان کره جنوبی برگزارشد و مسعود آخوندزاده در وزن 60- کیلوگرم موفق شد با کسب مدال طلا رکورد جدیدی را در تاریخ بازی‌های آسیایی به نام خود ثبت کند.
 
محمود میران در وزن 95+ کلیوگرم به مدال نقره و در وزن آزاد به مدال برنز دست یافت.
 
حامد ملک‌محمدی (وزن 71- کیلوگرم) و عباس فلاح در 95- کیلوگرم؛ صاحب مدال برنز شدند.
 
در این سال همچنین کاظم ساریخانی (وزن 78- کیلوگرم) و مسعود خسروی‌نژاد (86- کیلوگرم) به مقام پنجم دست یافتند و آرش میراسماعیلی (60- کیلوگرم) به مقام هفتم رضایت داد.
 
*** بازی‌های آسیایی 2006 دوحه قطر و هت‌تریک در مدال نقره

پانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در سال 2006 (1385) به میزبانی دوحه قطر برگزار شد و تیم ملی جودو ایران به سه مدال نقره توسط آرش میراسماعیلی (56- کیلوگرم)، محمدرضا رودکی (95+ کیلوگرم) و محمود میران در وزن آزاد رسید، همچنین مسعود آخوندزاده در 60 کیلوگرم صاحب گردن آویز برنز شد.
 
عباس فلاح در (95- کیلوگرم)، حسین قمی (86- کیلوگرم)، رضا چاه خندق (78- کیلوگرم) به مقام پنجم و ذکریا مرادی (در 71- کیلوگرم) به مقام هفتم دست یافتند.
 
*** هفتمین دوره حضور جودو، اولین دوره حضور بانوان

بازی‌های آسیایی 2010 در حالی به میزبانی گوانگجو چین برگزار شد که تیم ملی جودو ایران درهفتمین دوره حضور خود در این رقابت‌ها برای اولین باز تیم بانوان را هم اعلام کردند.
 
محمدرضا رودکی در وزن آزاد با کسب مدال نقره و محمدرضا رودکی در وزن (100+ کیلوگرم) با مدال برنز، تنها مدال‌آوران این دوره بودند.
 
محمد جمالی در 81- کیلوگرم به مقام پنجم رسید، جواد محجوب در 100- کیلوگرم و آرش میراسماعیلی در 66- کیلوگرم مقام هفتم را کسب کردند.
 
اما در بخش مردان محسن غفار در 60- کیلوگرم، علی معلومات در 73- کیلوگرم و حسین قمی در 90- کیلوگرم دیگر نمایندگان ایران بودند که به مقامی دست نیافتند.
 
در تیم ملی جودو بانوان؛ نوشین تقی‌لو در52- کیلوگرم، اکرم خانی اسدآبادی در 57- کیلوگرم و تکتم بیدل در 63- کیلوگرم نمایندگان کشورمان در این دوره از رقابت‌ها بودند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: رنگارنگ ، مدال ، آزاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.