سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

نگاهی به تولید پسته با در نظر گرفتن کاهش کیفیّت آب در آذربایجان شرقی

پسته گیاهی بعد از درخت خرما، متحمل ترین گونه گیاهی در مقابل خشکی و کم آبی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: محدودیت آب، کاهش کیفیّت آب و درنهایت سازگاری پسته با اقلیم آذربایجان شرقی، توسعه کشت این محصول در استان گوشزد می کند.

ایوب ایرانی فام افزود: نیاز آبی کم پسته نسبت به سایر درختان مناطق معتدله مثل سیب، انگور و زردآلو و با در نظر گرفتن اقتصادی بودن پسته، توسعه باغات این محصول را در زُمره مهم ترین برنامه های سازمان قرار داده است.

وی از مهم ترین راهکارهای مقایله با وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت و تشریح کرد: یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، کشت نهال پسته در حاشیه این دریاچه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: پسته جایگزین مناسبی برای باغ های در حال حذف شدن محسوب می شود.

ایرانی فام  کشت پسته را در اصلاح الگوی کشت تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: با هدف جلوگیری هرچه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه و حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی در این منطقه، توسعه کشت پسته به‌ عنوان راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تولید 139تن پسته در استان نشانگر توانایی استان در تولید این محصول باارزش و اضافه شدن این محصول در کنار سایر محصولات خشکبار است.

سعداله اسکندری افزود: 154 هکتار از باغات پسته استان بارور محسوب می‌شوند.

وی از رقام پسته سازگار با شرایط اقلیمی آذربایجان شرقی گفت و تشریح کرد:  پسته رقم بادامی در استان به عنوان پایه‌ای سازگار انتخاب شد و ارقام تجاری نظیر اوحدی، احمدآقایی و اکبری و سازگار با شرایط اقلیمی استان به عنوان تاج پیوند می‌شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن معرفی شهرستان های موفق در تولید پسته یادآور شد: باغداران شهرستان‌های مرند و اسکو در تولید پسته موفق ظاهر شده‌اند. 

اسکندری تاکید کرد: با کشت محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند ضمن تداوم تولید، از بروز خطرات زیست محیطی جلوگیری می‌شود.

کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اذعان داشت: آذربایجان شرقی در یک منطقه نیمه خشک اقلیمی قرار گرفته است و استمرار و حاکمیت خشکسالی های چند سال اخیر در سطح استان باعث کاهش منابع آبی، اُفت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، خشک شدن و پسروی آب دریاچه ارومیه و گسترش سطح اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه شده است.

مسعود جعفرنژاد افزود: اجرای طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری برای احیای دریاچه ارومیه لازم است.

وی بهره‌گیری از گیاهان مقاوم به شوری را در حفظ کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه ضروری دانست و تشریح کرد: جایگزینی باغات و استفاده از گیاهان مقاوم به شوری و کم آبی از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان به بهره برداران است.

کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با معرفی تعدادی از شهرستان‌های موجود در حاشیه این دریاچه  ارومیه یادآور شد: تعدادی از شهرستان های موجود در حاشیه این دریاچه از جمله، شهرستان‌های جلفا، شبستر، آذرشهر، اسکو و مناطق یکانات، یامچی و کشکسرای شهرستان مرند و بسیاری از اراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه مناسب برای کشت پسته است.

جعفرنژاد تاکید کرد: با توجه به مشکلات و مسائلی که برای اين درياچه اتفاق افتاده و پديده خشکی بروز کرده است شور شدن منابع آبي منطقه باعث شد که اغلب باغداران به سمت کشت پسته که مقاوم به شوری است تغيير الگوی کشت دهند.

بر اساس این گزارش، بايد توجه داشت كه با توجه به سرمايه گذاری های گسترده كشورها در توليد پسته و از طرفی شناخت بيشتر و درنتيجه تقاضاي بيشتر آن اقدامات لازم برای افزايش توليد و صادرات آن صورت گيرد.

ارزیابی‌های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته نشان داده است که تعدادی از انواع پسته ها، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی آذربایجان شرقی دارند.

افزایش راندمان تولید، بهبود کیفیت محصولات، کاهش ضایعات و تولید محصول سالم با برطرف شدن کم آبی در دریاچه ارومیه قابل پیش بینی است.
 
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: کاهش ، کیفیّت ، آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.