سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت عراق و گزینه‌های سه‌گانه

دولت عراق، یا باید در مهلت قانونی تشکیل شود، یا عبادی، دولت اکثریت سیاسی را تشکیل دهد و یا رئیس جمهور، شخص دیگری را مامور تشکیل کابینه کند، که در این حالت، اوضاع عراق بسیار سخت خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "پایگاه اطلاع رسانی عراق"؛ چنانچه نخست وزیر مکلف، حیدر العبادی، بتواند در طول مهلت قانونی دولت خود را تشکیل دهد، فاز الف را اجرا کرده است؛ این دولت، همانطور که گروه های سیاسی می خواهند، دولتی فراگیر خواهد بود که نمایندگانی از تمام احزاب پارلمان را در خود جای داده است؛ هرچند به طور قطع و یقین،نمی دانیم کمه آیا این دولت، مانع از اختلافات خواهد شد یا خیر؛ موفقیت در فاز الف، نیازمند اتفاق نظر گروه های سیاسی در خواسته ها و برنامه ها و معرفی اسامی نامزدهای خود، پیش از اتمام مهلت قاونی است تا عبادی، برای بررسی سوابق و مواضع آنان، وقت کافی داشته باشد.

ممکن است این دو عامل موفقیت آمیز، محقق نشود که در این صورت، دولت در موعد مقرر، تشکیل نخواهد شد.

در این حالت، عبادی چند گزینه و راه پیش رو خواهد داشت؛ از جمله آنکه وارد فاز "ب" شود و دولت اکثریت سیاسی را که تمام عناصر عراق در آن حضور دارند، نه تمام گروه ها، تشکیل دهد؛ در این فاز، شاید عبادی بتواند اعتماد قابل توجهی از نمایندگان را جلب کند، ولی پیامدهای سیاسی آن، مشخص نیست.

چه بسا به دلیلی که مشخص نیست، عبادی انتخاب این گزینه را ترجیح نمی دهد و ناگزیر، باید در تشکیل دولت، اعلام شکست کند؛ در این زمان، رئیس جمهور مجبور می شود تا وارد فاز "جیم" شود و طبق بند سوم از ماده 76 قانون اساسی که رئیس جمهور را به انتخاب شخص دیگر، برای تشکیل کابینه موظف می کند، رفتار کند. این بار، مشروط نیست که این شخص، از میان بزرگترین حزب پارلمان انتخاب شود و این بدان معنی است که احتمالا، حزب "اتحاد ملی" و "دولت قانون"، شانس خود را در تشکیل دولت، از دست خواهند داد که این مسئله، موجب به هم ریختگی سیاسی و تناقض در نتایج انتخابات خواهد شد.

ممکن است فاز "جیم"، اخرین مرحله نباشد و خدای ناکرده، کشور با احتمالات بسیاری روبه رو شود که شرایط را بدتر کند؛ فرصت کمی باقی مانده از مهلت قانونی، ما را از آنچه روی خواهد داد و ما اکنون نمی دانیم، با خبر می سازد.


انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.