سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی بر چهارمین دوره بازی‌های آسیایی 1962؛

تاریخچه چهارمین دوره بازی های اسیایی

چهارمین دوره بازی‌های آسیایی با حضور 1460 ورزشکار از 17 کشور در جاکارتا برگزار شد و ژاپن قهرمان و ایران غایب این دوره بودند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، چهارمین دوره بازی‌های آسیایی در شهر جاکارتا، اندونزی برگزار شده است.این مسابقات با حضور 1.460 ، ورزشکار از 17 کشور آسیا در 13رشته ورزشی انجام شده است.

 برای میزبانی چهارمین دوره بازی‌های آسیایی دو کشور پاکستان و اندونزی کاندید شده بودند که در پایان رأی گیری بین اعضا که در روز 23 می 1958 انجام شد جاکارتا با 22رأی، کراچی را که 20 رأی آورده بود پشت سر گذاشت.

تعداد ورزشکاران کشورهای مختلف به شرح زیر بود:
افغانستان با 11، برمه با 31، کامبوج با 74، سیلان با 32، هنگ کنگ با 54، هند با 74، اندونزی با 285، ژاپن با 210، مالایا با 121، بوزنئو شمالی با 2، پاکستان با 76، ساراواک با7، سنگاپور با 94، کره جنوبی با 137، ویتنام جنوبی با 37، تایلند با 127، شرکت کننده در این دوره حضور یافتند.رقابت‌ها در استادیوم " گلورا بوتگ کارتو" برگزار شد و این بازی‌ها توسط رئیس جمهور اندونزی « احمد سوکارنو» به صورت رسمی افتتاح شد.

ورزشهای دو میدانی، بدمینتون، بسکتبال، بوکس، دوچرخه سواری، شیرجه، هاکی روی چمن، فوتبال، تیراندازی، شنا، تنیس روی میز، تنیس، والیبال، واترپلو و کشتی رشته‌های ورزشی در این دوره بودند با اضافه شدن کشتی فرنگی به برنامه  بازی‌ها مسابقات در 8وزن آزاد و 8وزن فرنگی انجام شد و تمامی مدال‌ها طلا به سه کشور ژاپن، پاکستان و هند رسید.

در کشتی آزاد، ژاپنی‌ها در پنج وزن اول، قهرمان شدند و در کشتی فرنگی، آن‌ها از وزن دوم تا ششم تمام مدال‌های طلا را به خود اختصاص دادند. در کشتی آزاد دو طلا به پاکستان و یک طلا به هند رسید و در کشتی فرنگی دو طلا از آن هند شد و یک قهرمانی به پاکستان رسید. جالب است که ژاپنی‌ها مجموعاا 12کشتی گیر به رقابت‌ها فرستادند.
 
اما دیوتاکاکانه کو هم در 78 کیلوگرم آزاد و هم در فرنگی قهرمان شد سایر نفرات تیم‌ها نیز شرایطی مشابه داشتند. محمد سعید از پاکستان در وزن هشتم یک طلا در آزاد و یک نقره در فرنگی گرفت. محمد نیاز هموطن او یک طلا و یک برنز، مالوا هندی یک طلا و یک برنز، هموطن او گانیات آندهالکار برنده یک طلا و یک نقره و جیرولسکی از ژاپن صاحب دو مدال برنز شدند.

یک بار دیگر والیبال در دو بخش 6نفره و 9نفره برگزار شد با این تفاوت که این بار مسابقات زنان نیز به برنامه بازی‌ها افزوده شده بود والیبال 6نفره در سه گروه تیمی برگزار شد و از هر گروه دو تیم به دور نهایی صعود کردند این دوره به صورت دوره‌ای انجام شد و به ترتیب تیم‌های ژاپن، هند، پاکستان، اندونزی، کره جنوبی و برمه اول تا ششم شدند.

در بخش بانوان چهار تیم شرکت کننده به صورت گروهی مسابقه دادند و ژاپن، کره جنوبی، اندونزی و فیلیپین اول تا چهارم شدند.
در والیبال 9نفره مردان شش تیم در یک گروه مسابقه دادند و سرانجام ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین، اندونزی، سنگاپور و مالایا اول تا ششم شدند.
این رقابت در بخش زنان نیز با حضور تیم برگزار شد که در پایان تیم‌های ژاپن، کره جنوبی، اندونزی و فیلیپین اول تا چهارم شدند از نکات جالب این که ژاپنی‌ها مجموعا 18 مسابقه دادند و تنها 1 ست شکست خوردند و به  این ترتیب فاتح چهار مدال طلا شدند.
 
یک بار دیگر،ژاپنی‌ها مقتدرانه صدرنشین جدول مدال‌های بازی‌های آسیایی شدند ژاپن مجموعا 152 مدال کسب کرد که 73 تای آن طلا بود اندونزی میزبان در حالی دوم شد که تنها 11 مدال طلا کسب کرد و هند (10طلا) پاکستان (8طلا) فیلیپین (7طلا)،‌ کره جنوبی (4طلا)، تایلند ، مالایا، برمه (همگی با 2طلا) و سنگاپور (یک طلا) نیز سوم تا دهم شدند چهار کشور هنگ کنگ، افغانستان، کامبوج و ویتنام جنوبی هم مدال کسب کردند اما رنگ مدال‌هایشان طلایی نبود.


انتهای‌پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.