سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

خاک ورزی قبل از کشت سیب زمینی عاملی برای کنترل علف های هرز

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اغلب علف های هرز را می توان با یک عملیات خاک ورزی قبل از کشت سیب زمینی و همزمان با آماده سازی بستر بذر در مزرعه کنترل نمود.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: گیاه سیب زمینی دارای قدرت رقابتی بالایی بوده و در صورت کشت در تاریخ و با تراکم مناسب، می تواند در رقابت با علف های هرز غالب شود.

وی تشریح کرد: علف های هرز در مزارع سیب زمینی با اشغال محیط چه از طریق ریشه و چه به صورت هوایی که فضا و عرصه حیاتی را برای بوته‌های سیب زمینی تنگ کرده و سبب کاهش رشد آن می‌شود.

ایرانی فام ادامه داد: تنوع اقلیم های موجود در کشور و گستردگی و پراکنش کشت سیب زمینی سبب بروز تنوع زیاد علف های هرز و دشواری در مبارزه علیه آن با توجه به نوع علف هرز، تراکم و زمان رویش آن در محصول سیب زمینی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از عمده ترین روش های کنترل علف های هرز در مزارع سیب زمینی گفت و یادآور شد: شیوه های کنترل علف های هرزی که در مزارع سیب زمینی در حال رشد وجود دارند شامل وجین دستی، خاک ورزی و مصرف علفکش های می باشند.

وی اظهار داشت: تاج‌خروس وحشى، سلمک يا سلمه تره، سوروف، قياق، پيچک صحرابى و خُرفه از مهم ترین علف های هرز مزارع سیب زمینی محسوب می شوند.

ایرانی فام تاکید کرد: علف‌هاى هرز با رقابت در جذب و مصرف آب و مواد غذایی توسط گياه، موجب ضعيف شدن گياه سیب زمینی و در نتيجه کاهش توليد مى‌شوند.
 
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: کشت ، سیب زمینی ، خاک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.